Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Vol. 20 (2013)
  • Home
  • /
  • Vol. 20 (2013)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 (2013) /
  4. Table of contents

Vol. 20 (2013)

Table of contents

« Back

Introduction

  • Introduction
    Józef Półturzycki, Hanna Solarczyk-Szwec
    21-24
    PDF (Język Polski)

II Zjazd Andragogiczny: Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian, Toruń 15-16.05.2013 r.

  • Theory and practice of adult education in the process of change. Introduction to the issues
    Hanna Solarczyk-Szwec
    25-28
    PDF (Język Polski)
  • 2nd Andragogy Congress
    Kinga Majchrzak, Hanna Solarczyk-Szwec
    29-38
    PDF (Język Polski)

I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

  • From the adaptive to the development capital of Poles. Some determinants of the change
    Hanna Solarczyk-Szwec
    41-64
    PDF (Język Polski)
  • Lifelong learning discourse: management of competencies or inquiry into their meaning?
    Alicja Jurgiel-Aleksander, Adam Jagiełło-Rusiłowski
    65-74
    PDF (Język Polski)
  • Acquired professional competences in the assessment of MSCU pedagogy students
    Grzegorz Sanecki
    75-90
    PDF (Język Polski)
  • Education vs. competitiveness in the labor market. Reference the example of educational activity of students of pedagogy KA them. A. University College in Krakow and PWSZ them. Witelona in Legnica
    Anna Kowal-Orczykowska, Anna Pabiańczyk
    91-108
    PDF (Język Polski)
  • The sense of educational effectiveness among students teacherstudies in Poland and Slovakia
    Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotová
    109-118
    PDF (Język Polski)
  • Job satisfaction and its predictors, and the sense of life quality among white-collar workers
    Agata Wołowska
    119-132
    PDF (Język Polski)

II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

  • Old age known and unknown – chosen reflections on contemporary old age
    Elżbieta Dubas
    135-152
    PDF (Język Polski)
  • The fortune of learning
    Sabine Schmidt-Lauff
    153-172
    PDF (Deutsch)
  • The meaning of critical educational gerontology for research and practice
    Małgorzata Malec Rawiński
    173-184
    PDF (Język Polski)
  • Learning as a positive aging strategy
    Renata Konieczna-Woźniak
    185-200
    PDF (Język Polski)
  • Ageing society and the role of social media. Educational needs of aged and the role of social media in their learning
    János Szigeti Tóth
    201-210
    PDF (Język Polski)
  • On communication and mutual learning among generations in families- socio-linguistic approach
    Zdzisław Aleksander
    211-222
  • The social and professional status of blind women in the age of 50+
    Marzenna Zaorska
    223-236
    PDF (Język Polski)
  • The quality of the teachers pensioners
    Krzysztof Zajdel
    237-252
    PDF (Język Polski)

III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

  • Group Portrait of Andragogy in the Context of Discussion about the Meaning of Biographical Research
    Władysława Szulakiewicz
    253-266
    PDF (Język Polski)
  • Professor Halina Szwarc – the creator of Universities of the Third Age in Poland
    Józef Półturzycki
    267-278
    PDF (Język Polski)
  • Maria Borowiecka – unfinished biography
    Tadeusz Aleksander
    279-288
    PDF (Język Polski)
  • Pedagogical ideas of Jan Amos Komeński
    Jiří Pavlů
    289-300
    PDF (Język Polski)
  • From national memorials to the places of living memory – the implications for education
    Kinga Majchrzak
    301-312
    PDF (Język Polski)

IV. Edukacja dorosłych za granicą

  • Adult Education in Italy at the turn of XX and XXI century
    Olga Czerniawska
    313-330
    PDF (Język Polski)
  • Networks and networking in adult education as means of learning and addressing challenges in the Nordic region
    Antra Carlsen
    331-342
    PDF (Język Polski)
  • A chance for a better future. Adult education in the prison system in Central Asia
    Tatiana Zaiczenko
    343-354
    PDF (Język Polski)

V. Raporty z projektów badawczych

  • Microworlds of motherhood
    Martyna Pryszmont-Ciesielska
    357-366
    PDF (Język Polski)
  • Adult learning in friendship in the andragogical perspective
    Anna Gutowska
    367-386
    PDF (Język Polski)
  • [Article retracted because of plagiarism] The differentiation of Competence of Employed and Unemployed. The Results of Poles of the Programme for the International Assessment of Adult Competences (PIAAC)
    Alina Matlakiewicz, Anna Matusiak
    387-400
    PDF (Język Polski)

Aktualia

  • The 7th Lodz Biographical Conference “Biography and research into biography – the peculiarities of educational biography”, Łódź, 15–16.02.2013
    Joanna Stelmaszczyk
    403-407
    PDF (Język Polski)
  • Seniors activation – between duty and profession – education and action, Kielce, 8–9.05.2013
    Małgorzata Stawiak-Ososińska
    408-414
    PDF (Język Polski)
  • The 15th Summer School for Andragogues and Counselors, Miedzygorze, 20–24.05.2013
    Magdalena Sasin
    415-420
    PDF (Język Polski)
  • The 11th International Conference “Education throught life. Lifelong education for sustainable development”, Sankt Petersburg, 31.05–2.06 2013
    Ewa Kula
    421-424
    PDF (Język Polski)
  • The 3rd International Scientific Conference “Prevention, support and rehabilitation and the local environment. Critical Perspectives” and The 7th International Football Probation Tournament, Lębork, 05–06. 07. 2013
    Michał Szykut
    425-428
    PDF (Język Polski)
  • ESREA: The 7th European Research Conference “Changing configurations of adult education in transitional times”, Berlin, 4–7.09.2013
    Anna Matusiak, Agata Szwech
    429-430
    PDF (Język Polski)
  • The 30th Anniversary activities Kashubian Folk High School, Szymbark-Wieżyca, 7.11.2013
    Alina Leszczyńska, Monika Rolbiecka
    431-434
    PDF (Język Polski)
  • Scientific Conference “Lifelong learning for the needs of the labor market”, Poznań, 27.11.2013
    Anna Wawrzonek, Małgorzata Rosalska
    434-439
    PDF (Język Polski)
  • Sprawozdanie z seminarium naukowego „Narracje andragogiczne od pokolenia »boomu edukacyjnego« do pokolenia Y i Z” – Warszawa, 12 grudnia 2013 r.
    Ewa I. Kurek
    440-444
    PDF (Język Polski)
  • The project “Regional Network of Universities of the Third Age University of Economy in Bydgoszcz opportunity for the development of cultural and artistic seniors”
    Przemysław Ziółkowski
    445-446
    PDF (Język Polski)
  • On activity of the Academic Andragogical Society’s Board in 2013
    Tomasz Maliszewski
    447-452
    PDF (Język Polski)

VI. Zaproszenia

  • The 8th Biographical Conference in Lodz „Biography and biographical research – educational biographie in lifelong learning context”, Lódź, 7.–8.02.2014
    453-454
    PDF (Język Polski)
  • The 8th Andragogical Conference in Zakopane “Socio-cultural aspects of time in adult learning context” Zakopane, 15.-16.05.2014
    454-457
    PDF (Język Polski)
  • The 16th Summer School for Andragogues and Counselors, 26–29.05.2014
    457-458
    PDF (Język Polski)

Recenzje

  • Anna Anioł, Stanisław Anioł, Marian Śmidowski, „Materiały szkoleniowe w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego”, Wydawnictwo Tarbonus, Kraków–Tarnobrzeg 2012
    Artur Fabiś
    461-464
    PDF (Język Polski)
  • Beata Borowska-Beszta, „Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju”, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013
    Anna Frąckowiak
    465-469
    PDF (Język Polski)
  • Beata Cytowska, „Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim”, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012
    Anna Gutowska
    470-472
    PDF (Język Polski)
  • Sebastian Dec, Przemysław Frąckowiak, Michał Szykut (red.), „Wybrane zagadnienia profilaktyki, resocjalizacji i readaptacji społecznej w kontekście pedagogiki nadziei”, Próby i Szkice Humanistyczne, t. 7, Wyd. WWSSE, Środa Wielkopolska 2013
    Joanna Kamińska
    473-478
    PDF (Język Polski)
  • Elżbieta Dubas, Arkadiusz Wąsiński (red.), „Edukacyjna przestrzeń starości”, t. 1, Wyd. Naukowe Śląsk, Katowice 2012
    Olga Czerniawska
    479-481
    PDF (Język Polski)
  • Alicja Jurgiel-Aleksander: „Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno- -fenomenologiczne”, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013
    Ewa Kurantowicz
    482-485
    PDF (Język Polski)
  • Studia Poradoznawcze. Journal of Counsellogy 2012, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2012
    Olga Czerniawska
    486-491
    PDF (Język Polski)
  • Bernd Käpplinger, Steffi Robak, Sabine Schmidt-Lauff (red.), „Engagament für die Erwachsenenbildung. Ethische Bezugsnahmen und demokratische Verantwortung“, Waxmann Verlag, Wiesbaden 2013
    Hanna Solarczyk-Szwec
    492-494
    PDF (Język Polski)
  • Michał Klichowski, „Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się”, Wyd. Impuls, Kraków 2012
    Agata Szwech
    495-497
    PDF (Język Polski)
  • Andrzej Klimczuk, „Kapitał społeczny ludzi starych na przykładzie mieszkańców miasta Białystok”, Wydawnictwo Wiedza i Edukacja, Lublin 2012
    Iwona Murawska
    498-501
    PDF (Język Polski)
  • Ewa Kurantowicz (red.), „Poradnik trenera osób starszych. Seria: Silver Team, czyli potęga doświadczenia”, Wyd. Dobre Kadry Centrum Badawczo-Szkoleniowe, Wrocław 2013
    Alina Matlakiewicz
    502-504
    PDF (Język Polski)
  • Grzegorz Mazurkiewicz (red.), „Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
    Anna Matusiak
    505-509
    PDF (Język Polski)
  • Nina Ogińska-Bulik, „Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych, czyli kiedy łzy zamieniają się w perły”, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013
    Małgorzata Rutkowska
    510-516
    PDF (Język Polski)
  • Małgorzata Olejarz (red.), „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 14, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013
    Anna Matusiak, Agata Szwech
    517-522
    PDF (Język Polski)
  • Jacek Piekarski, Liliana Tomaszewska, Agnieszka Głowala (red.), „Edukacja jako całożyciowe doświadczenie”, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2012
    Magdalena Przybylińska
    523-525
    PDF (Język Polski)
  • Beata Przyborowska, „Pedagogika innowacyjności. Między teorią i praktyką”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013
    Piotr Błajet
    526-530
    PDF (Język Polski)
  • Elżbieta Siarkiewicz, Ewa Trębińska-Szumigraj, Daria Zielińska-Pękał, „Edukacyjne prowokacje. Wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców”, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
    Kinga Majchrzak
    530-534
    PDF (Język Polski)
  • Aneta Słowik, „Trzy fale powojennej emigracji. O doświadczeniach biograficznych polskich emigrantów z Newcastle Upon Tyne”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013
    Olga Czerniawska
    535-538
    PDF (Język Polski)
  • Jan Socha (red.), „Z kochania się rodzi. Uniwersytety ludowe – przeszłość i teraźniejszość”, Oficyna Wydawnicza Stopka, Warszawa-Łomża 2013
    Tomasz Maliszewski
    539-541
    PDF (Język Polski)
  • Lidia Anna Wiśniewska, Agata Celińska-Miszczuk (red.), „Oblicza otyłości. Interdyscyplinarne ujęcie”, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa 2013
    Agata Wołowska
    542-544
    PDF (Język Polski)
  • Agata Wołowska, „Przywiązanie do organizacji a kontrakt psychologiczny”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013
    Lidia A. Wiśniewska
    545-548
    PDF (Język Polski)
  • Przemysław Ziółkowski, „Student 50+. Poradnik dla organizatorów uniwersytetów trzeciego wieku”, Wyd. WSG, Bydgoszcz 2013
    Hanna Solarczyk-Szwec
    549-550
    PDF (Język Polski)
  • Rocznik Andragogiczny 2012, Wyd. ITE, Warszawa-Toruń 2012
    Agnieszka Biedzińska, Agata Chorościn
    551-555
    PDF (Język Polski)

Feuilleton

  • Rok 2013
    Józef Półturzycki
    559-564
    PDF (Język Polski)

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop