Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?
  • Strona domowa
  • /
  • Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 (2013) /
  4. I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?

Autor

  • Alicja Jurgiel-Aleksander Uniwersytet Gdański
  • Adam Jagiełło-Rusiłowski Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.002

Słowa kluczowe

dyskurs LLL, zarządzanie kompetencjami, doświadczenia edukacyjne, edukacja dorosłych

Abstrakt

Autorzy niniejszego artykułu rozważają znaczenie koncepcji LLL przez pryzmat sposobu w jaki opisuje się kompetencje w andragogice. W tym celu analizują oni dokumenty – wytworzone przez polityków oraz publikacje dotyczące badań nad edukacją innych autorów. W rezultacie identyfikują dwa sposoby opisu kompetencji. Pierwszy utożsamiany jest z procesem administrowania edukacją, drugi z ich traktowaniem jako dyspozycji do uczenia się. Pokazują w ten sposób, że o ile pierwszy ma charakter neoliberalny gdzie edukacja dla rynku dominuje w opisie jej znaczenia, to drugi ma charakter konstruktu społeczno-kulturowego zbudowanego wokół pytania – czemu służy edukacja?

Bibliografia

Bernstein B. (1996), Pedagogy, symbolic, control, identity. Theory, research, critique, London–Bristol.

Biesta G. J. J. (2010), Good education in an age of measurement. Ethics, politics, democracy,

Boulder–London.

Coofield F. (1999), Braking the consensus : Lifelong learning as social control, (in:) P. Alheit, U. Beck, E.Kamuller, R.Taylor, H.S.Olesen (eds.), Lifelong learning inside and outside schools, Bremen.

Delors J. (1998), Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa.

Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, Warszawa.

Field J. (2000), Lifelong learning and the new educational order, „Stoke on Trent”.

Field J. (1996), European dimensions. Education, training and the European Union, London–Philadelphia.

Jagiełło-Rusiłowski A., Solarczyk-Szwec H., (2013), Kwerenda badań nad kompetencjami społecznymi, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk.

Kwieciński Z. (2002), Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Toruń–Olsztyn.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice,

Wrocław.

Merrill B. (2001), Learning and teaching in universities: perspectives from adult learners and lectures, „Teaching in Higher Education”, vol.6, No. 1.

Niemierko B. (1997), Między oceną a dydaktyką: bliżej dydaktyki, Warszawa.

Potulicka E., Rutkowiak J. (2010), Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków.

Przyszczypkowski K. (1999), Edukacja dla demokracji. strategie zmian a kompetencje obywatelskie, Toruń–Poznań.

Skibińska E.M. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Warszawa.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-13

Jak cytować

1.
JURGIEL-ALEKSANDER, Alicja & JAGIEŁŁO-RUSIŁOWSKI, Adam. Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?. Rocznik Andragogiczny [online]. 13 maj 2014, T. 20, s. 65–74. [udostępniono 17.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2013.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 (2013)

Dział

I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 467
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dyskurs LLL, zarządzanie kompetencjami, doświadczenia edukacyjne, edukacja dorosłych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa