Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 (2013) /
  4. V. Raporty z projektów badawczych

Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej

Autor

  • Anna Gutowska Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.024

Słowa kluczowe

przyjaźń, uczenie się w przyjaźni, edukacja nieformalna, raport z badań

Abstrakt

Tekst stanowi podsumowanie wyników badań prowadzonych w ramach pracy doktorskiej. Przedmiotem badań i refleksji jest przyjaźń osób dorosłych i uczenie się w sytuacji przyjaźni. Autorka wprowadza zjawisko – relację przyjaźni w obszar badań andragogicznych i prezentuje ich wyniki. Pokazuje, iż przyjaźń – uniwersalna przestrzeń życia człowieka – współwystępuje z procesami uczenia się, realizowanego przy okazji „dziania się” przyjaźni.

Bibliografia

Alberoni F. (1994) O przyjaźni, Instytut Kultury, Warszawa.

Aronson E. (1995) Człowiek – istota społeczna, PWN, Warszawa.

Argyle M. (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.

Derlega V. J., Chaikin A. L., Stępień E. (1979) Intymność i otwartość w stosunkach interpersonalnych, „Przegląd Psychologiczny” nr 2.

Dominicé P. (2006) Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo WSH-E, Łódź.

Dubas E. (2000) Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wyd. UŁ, Łódź.

Dubas E. (2009) Etapy dorosłości i proces kształcenia w: A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Dorosły w procesie kształcenia, Bielsko-Biała- Zakopane, s. 115–132.

Erikson E. (2002) Dopełniony cykl życia, REBIS, Poznań.

Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.

Kargul J. (2005) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wyd. Naukowe DSWE TWP, Wrocław.

Knowles M. S., Holton E. F. III, Swanson R. (2009) Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.

Lewis C. S. (1993) Cztery miłości, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Malewski M. (2001) Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, (w:) E. Przybylska

(red.) Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń.

Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009) Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wyd. CKU w Toruniu, Toruń.

Maruszewski T. (2001) Psychologia poznania, GWP, Gdańsk.

Niebrzydowski L., Płaszczyński E. (1989) Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich, Warszawa.

Pahl R. (2008) Przyjaźń – społeczne spoiwo współczesnego społeczeństwa?, (w:) P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków,

s. 160–180.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000) Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.

Radziewicz-Winnicki A. (red.) (2002) Edukacja a życie codzienne, t.1, Wyd. UŚ, Katowice.

Sęk H., Cieślak R. (red.) (2005) Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, PWN, Warszawa.

Schopenhauer A. (1903) Psychologia miłości, Księgarnia M. Borkowskiego, Warszawa.

Stewart J. (red.) (2000) Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, PWN, Warszawa.

West l., (2003) Wstęp. Obszary sporu: badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”, nr 1.

Wojciszke B. (2004), Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie, GWP, Gdańsk.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-14

Jak cytować

1.
GUTOWSKA, Anna. Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej. Rocznik Andragogiczny [online]. 14 maj 2014, T. 20, s. 367–386. [udostępniono 24.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2013.024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 (2013)

Dział

V. Raporty z projektów badawczych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 940
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

przyjaźń, uczenie się w przyjaźni, edukacja nieformalna, raport z badań
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa