Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Znaczenie krytycznej gerontologii edukacyjnej dla badań i praktyki
  • Strona domowa
  • /
  • Znaczenie krytycznej gerontologii edukacyjnej dla badań i praktyki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 (2013) /
  4. II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

Znaczenie krytycznej gerontologii edukacyjnej dla badań i praktyki

Autor

  • Małgorzata Malec Rawiński Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.009

Słowa kluczowe

uczenie się, krytyczna gerontologia edukacyjna, krytyczna geragogika, UTW, senior, uczenie się przez całe życie, granice starości

Abstrakt

Problem starości jest zagadnieniem atrakcyjnym i interesującym w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Coraz więcej pojawia się badań na temat działań seniorów, ich uczestniczenia w różnych projektach, zajęciach, warsztatach na Uniwersytetach Trzeciego Wieku czy w klubach seniorów. Jednakże edukacyjny aspekt starości i starzenia się jest niewystarczająco rozpoznany naukowo. Osoby starzejące się i stare nie są w dalszym ciągu postrzegane jako potencjał edukacyjny. Artykuł porusza aspekt niejednoznacznej granicy starości oraz korzyści uczenia się w późnej dorosłości. Meritum artykułu stanowią rozważania na temat zagadnienia geragogiki krytycznej oraz krytycznej gerontologii edukacyjnej w odniesieniu do działań edukacyjnych proponowanych na wrocławskich Uniwersytetach Trzeciego Wieku.  

Bibliografia

Błachnio A. (2012), Starość non profit. Wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.

Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Formosa M. (2011), Critical educational gerontology: a third statement of first principles, “International Journal of Education and Ageing”, 2 (1), p.300–317.

Formosa M. (2012), Critical Geragogy: Situating Theory, “Journal of Contemporary Educational Studies”, 5, p.36–54.

Freire P. (1996), Pedagogy of the oppressed, Penguin Books, London.

Halicki J. (2010), Obrazy starości. Rysowane przeżyciami seniorów, Białystok, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.

Hill R.D. (2010), Pozytywne starzenie się, Laurum,Warszawa.

Kurantowicz E., Nizińska A. (2012), Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław.

Leszczyńska-Rejchert A. (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie: w stronę pedagogiki starości, Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Muszyński M. (2011), Do czego potrzebne są nam teorie starzenia się? [w:] S. Słowińska (red.), „Dyskursy Młodych Andragogów”, Zielona Góra.

Purdie N., Boulton-Lewis G., (2003), Learning needs of older adults, Educational Gerontology “An International Journal”, 29(2), p.129–149.

Skibińska E. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Skibińska E. (2008), Proces kształcenia seniorów, [w:] A. Fabiś (red.) Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów, Biblioteka Gerontologii Społecznej, Bielsko Biała.

Stuart- Hamilton I. (2006), Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.

Szarota Z. (2010), Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr, Warszawa.

Wawrzyniak J. (2009), Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Withnall A. (2003), Reflection on lifelong learning and the Third Age [in:] J. Field & M. Leicester (ed.) Lifelong Learning: Learning Across the Lifespan, London and New York.

Zboina B. (2008), Jakość życia osób starszych, Stowarzyszenie „Nauka Edukacja Rozwój”, Ostrowiec Św.

Zych A. (1999), Człowiek wobec starości, „Śląsk”, Katowice.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-13

Jak cytować

1.
MALEC RAWIŃSKI, Małgorzata. Znaczenie krytycznej gerontologii edukacyjnej dla badań i praktyki. Rocznik Andragogiczny [online]. 13 maj 2014, T. 20, s. 173–184. [udostępniono 24.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2013.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 (2013)

Dział

II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 573
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

uczenie się, krytyczna gerontologia edukacyjna, krytyczna geragogika, UTW, senior, uczenie się przez całe życie, granice starości
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa