Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

O porozumiewaniu i uczeniu się od siebie pokoleń rodzinnych – ujęcie socjolingwistyczne
  • Strona domowa
  • /
  • O porozumiewaniu i uczeniu się od siebie pokoleń rodzinnych – ujęcie socjolingwistyczne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 (2013) /
  4. II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

O porozumiewaniu i uczeniu się od siebie pokoleń rodzinnych – ujęcie socjolingwistyczne

Autor

  • Zdzisław Aleksander Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.012

Słowa kluczowe

generacja, język, zakłócenia relacji, dialog w rodzinie

Abstrakt

W artykule podejmowany jest problem komunikacji między generacjami w rodzinie. Tradycja pedagogiczna traktuje dzieci jako tych którzy nie wiedzą, a dorosłych jako wszystko wiedzących. Tymczasem współcześnie wyraźnie widać, że świat dziecka jest inny od świata dorosłych. Dlatego starsi muszą zaakceptować fakt, że ich wiedza i doświadczenie nie muszą być akceptowane przez młodsze pokolenia. Rodzice winni uczyć dzieci raczej tego jak się uczyć, a nie czego się uczyć. Nowa wiedza powstaje w akcie negocjacji między starszymi a młodymi. Konflikty, ale i współpraca oraz wspólnotowe uczenie się znajdują swoje odzwierciedlenie w języku. W tym sensie język ułatwia, ale może też tworzyć bariery w komunikacji. Autor rozpoznaje spotykane bariery i możliwości dialogu w rodzinie.

Bibliografia

Aleksander Z. (1992), Język potoczny jako płaszczyzna porozumiewania się pokoleń, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – Dialog – Wychowanie, Warszawa.

Bernstein B. (1980), Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły, w: Shugar I., Smoczyńska M. (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa.

Bokszański Z. (1989), Tożsamość, integracja, grupa: tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Łódź.

Buber M. (1992), Ja i Ty. Wybór prac filozoficznych, Warszawa.

Erikson E. H. (2004), Tożsamość a cykl życia, Poznań.

Gadamer H.-G. (2000), Człowiek i język, w: Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa.

Grice H.P. (1980), Logika a konwersacja, w: B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa.

Marody M. (1989), Stosunek między pokoleniami w oczach rodziców i dzieci, w: S. Nowak (red.), Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej, Warszawa.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.

Puzynina J. (1997), Słowo – Wartość – Kultura, Lublin.

Rutkowiak J. (1992), O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – dialog – wychowanie, Warszawa.

Scheler M. (2008), Resentyment a moralność, Warszawa.

Tischner J. (2002), Myślenie według wartości, Kraków.

Wyka K. (1989), Pokolenia literackie, Kraków.

Rocznik Andragogiczny

Opublikowane

2014-05-13

Jak cytować

1.
ALEKSANDER, Zdzisław. O porozumiewaniu i uczeniu się od siebie pokoleń rodzinnych – ujęcie socjolingwistyczne. Rocznik Andragogiczny [online]. 13 maj 2014, T. 20, s. 211–222. [udostępniono 24.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2013.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 (2013)

Dział

II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

generacja, język, zakłócenia relacji, dialog w rodzinie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa