Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków. Niektóre uwarunkowania zmiany
  • Strona domowa
  • /
  • Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków. Niektóre uwarunkowania zmiany
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 (2013) /
  4. I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków. Niektóre uwarunkowania zmiany

Autor

  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.001

Słowa kluczowe

kapitał adaptacyjny, kapitał rozwojowy, uczenie się przez całe życie, reforma oświatowa

Abstrakt

Artykuł dotyczy uwarunkowań przejścia od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków w cyklu życia. Prezentowany tekst ma charakter analizy źródeł zastanych: publikacji z obszaru nauk społecznych, raportów z badań, strategii dotyczących różnych sfer życia w Polsce. Zwrócono w nich szczególną uwagę na bariery rozwoju cywilizacyjnego Polski, kapitał dzieci, sytuację i postawy współczesnej młodzieży, potencjał dorosłych do zmiany, zależność między poziomem alfabetyzacji w dzieciństwie a jakością życia w dorosłości. Podstawą zmian w kierunku pomnażania kapitału rozwojowego zbudowanego na autonomii jednostek jest społecznie uzgodniona i konsekwentnie realizowana przez kilkadziesiąt lat narodowa strategia rozwoju edukacji, której w Polsce od przełomu 1989 r. nie posiadamy.

Bibliografia

Alheit P., „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy cichej rewolucji, w: Teraźniejszość- Człowiek – Edukacja, 2002, nr 2.

Brzezińska A. I., Czub T., Zaufanie społeczne jako wyzwanie i ratunek dla polskiego systemu edukacji, w: Nauka, nr 1, 2013.

Brzezińska A. I., Czub T., Nowotnik A., Rękosiewicz M., Wspomaganie polskiej młodzieży z raportu „Młodzi 2011”, w: Kultura i Edukacja, nr 3, 2012.

Brzezińska A. I., Kaczan R., Piotrowski K., Rękosiewicz M., Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt?, w: Nauka, nr 4, 2011.

Cieśla J., Presja i depresja, w: Polityka, nr 38, 2012.

Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk 2012.

Karpiński A., Rynek pracy. Ewolucja popytu na kwalifikacje, Warszawa 2006.

Kleiber M. i in., Raport „Polska 2050”, Warszawa 2011.

Kurantowicz E., Nizińska A., Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wrocław 2012.

Kwieciński Z., Edukacja wobec opóźnienia kulturowego, w: Nauka, nr 1, 2013.

Kwieciński Z., Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Toruń-Olsztyn 2002.

Sowa A., Wystarczy być, w: Polityka, nr 29, 2012.

Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007.

Wiśniewski Z., Niedostosowanie kwalifikacyjne a polityka rynku pracy, w: Jeran A., Sobczak-Michałowska M. (red.), Kształcenie dla pracy? – perspektywa regionalna, Bydgoszcz 2012.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-13

Jak cytować

1.
SOLARCZYK-SZWEC, Hanna. Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków. Niektóre uwarunkowania zmiany. Rocznik Andragogiczny [online]. 13 maj 2014, T. 20, s. 41–64. [udostępniono 17.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2013.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 (2013)

Dział

I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 487
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kapitał adaptacyjny, kapitał rozwojowy, uczenie się przez całe życie, reforma oświatowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa