Studia Paedagogica Ignatiana

Studia Paedagogica Ignatiana

About the Journal

Announcements


Wednesday, Nov 12, 2025

Planowane tematy na rok 2026

1/2026

Edukacja wobec potrzeb człowieka

Różnorodność potrzeb człowieka stanowi jedno z kluczowych wyzwań współczesnej edukacji. Każdy etap życia, każde indywidualne doświadczenie oraz kontekst społeczny ujawniają inne oblicza tej różnorodności – od potrzeb poznawczych i psychospołecznych po aksjologiczne i kulturowe. Edukacja, jeśli ma pozostać przestrzenią autentycznego i pełnego rozwoju, powinna nieustannie poszukiwać dróg zrozumienia i odpowiedzi na te potrzeby.  Zapraszamy Autorów do nadsyłania artykułów prezentujących wyniki badań, inicjatywy pedagogiczne oraz refleksje teoretyczne, które podejmują temat zróżnicowanych potrzeb i doświadczeń uczestników edukacji. Wierzymy, że wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak edukacja może służyć pełniejszemu rozwojowi człowieka, przyczyni się do pogłębienia humanistycznego wymiaru pedagogiki.   Termin nadsyłania tekstów: 31.12.2025 r.  

 

2/2026

Tajemnice biografii edukacyjnych. Konteksty źródłowe

Biografia i biografistyka ma długą tradycje i budzi zainteresowanie przedstawicieli  różnych dyscyplin naukowych. W gronie badaczy zajmujących się biografistyką jest wielu przedstawicieli historii oświaty i wychowania. Planowany temat  drugiego numeru „Studia Paedagogica Ignatiana” na rok 2026  brzmi: Tajemnice biografii edukacyjnych. Konteksty źródłowe i jest zaproszeniem do dyskusji badaczy zajmujących się tą problematyką. Proponujemy namysł nad znaczeniem źródeł w odkrywaniu biografii przedstawicieli różnych środowisk edukacyjnych i naukowych. Zachęcamy autorów tekstów do ukazania nieznanych dotąd materiałów źródłowych mających znaczenie w przedstawieniu biografii osób zasłużonych dla nauki i oświaty. W szczególności  prosimy o przedstawienie nieznanych źródeł archiwalnych i drukowanych, które mogą być podstawą nowych opracowań biograficznych. Podobną prośbę kierujemy do autorów recenzji i omówień najnowszych prac biograficznych, aby w ich tekstach pojawiły się wątki mówiące o podstawach źródłowych prezentowanych czytelnikom publikacji.

Wśród tekstów, które pragniemy opublikować dobrze będą widziane także raporty z badań archiwalnych nawiązujące do tematu wiodącego, tj. doniesienia mające na celu ukazanie źródeł i ich  znaczenia w odkrywaniu tajemnic biografii edukacyjnych.  

Termin nadsyłania tekstów: 15.02.2026 r.

Read more

Current Issue


Vol. 28 No. 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia
Tuesday, Sep 30, 2025
Download files of this issue:
This issue table of contents
Introduction
Pani Ewa Agata Sowa-Behtane
9-12
Pani Ewa Agata Sowa-Behtane
13-15
Reports From The Conferences

The journal received funding as part of the DUN's dissemination activity for 2019-2020 as part of the project: Translation, publishing and printing of the quarterly Studia Paedagogica Ignatiana are financed by the Ministry of Science and Higher Education (Agreement No. 882/P-DUN/2019) for the years 2029-2020

ISSN 2450-5358   e-ISSN 2450-5366