Planowane tematy na rok 2026
1/2026
Edukacja wobec potrzeb człowieka
Różnorodność potrzeb człowieka stanowi jedno z kluczowych wyzwań współczesnej edukacji. Każdy etap życia, każde indywidualne doświadczenie oraz kontekst społeczny ujawniają inne oblicza tej różnorodności – od potrzeb poznawczych i psychospołecznych po aksjologiczne i kulturowe. Edukacja, jeśli ma pozostać przestrzenią autentycznego i pełnego rozwoju, powinna nieustannie poszukiwać dróg zrozumienia i odpowiedzi na te potrzeby. Zapraszamy Autorów do nadsyłania artykułów prezentujących wyniki badań, inicjatywy pedagogiczne oraz refleksje teoretyczne, które podejmują temat zróżnicowanych potrzeb i doświadczeń uczestników edukacji. Wierzymy, że wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak edukacja może służyć pełniejszemu rozwojowi człowieka, przyczyni się do pogłębienia humanistycznego wymiaru pedagogiki. Termin nadsyłania tekstów: 31.12.2025 r.
2/2026
Tajemnice biografii edukacyjnych. Konteksty źródłowe
Biografia i biografistyka ma długą tradycje i budzi zainteresowanie przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. W gronie badaczy zajmujących się biografistyką jest wielu przedstawicieli historii oświaty i wychowania. Planowany temat drugiego numeru „Studia Paedagogica Ignatiana” na rok 2026 brzmi: Tajemnice biografii edukacyjnych. Konteksty źródłowe i jest zaproszeniem do dyskusji badaczy zajmujących się tą problematyką. Proponujemy namysł nad znaczeniem źródeł w odkrywaniu biografii przedstawicieli różnych środowisk edukacyjnych i naukowych. Zachęcamy autorów tekstów do ukazania nieznanych dotąd materiałów źródłowych mających znaczenie w przedstawieniu biografii osób zasłużonych dla nauki i oświaty. W szczególności prosimy o przedstawienie nieznanych źródeł archiwalnych i drukowanych, które mogą być podstawą nowych opracowań biograficznych. Podobną prośbę kierujemy do autorów recenzji i omówień najnowszych prac biograficznych, aby w ich tekstach pojawiły się wątki mówiące o podstawach źródłowych prezentowanych czytelnikom publikacji.
Wśród tekstów, które pragniemy opublikować dobrze będą widziane także raporty z badań archiwalnych nawiązujące do tematu wiodącego, tj. doniesienia mające na celu ukazanie źródeł i ich znaczenia w odkrywaniu tajemnic biografii edukacyjnych.
Termin nadsyłania tekstów: 15.02.2026 r.