Planowane tematy na rok 2025
2/2025
Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX wieku
Termin nadsyłania tekstów do: 28.02.2025
Pomimo upływu stuleci, zmieniających się rzeczywistości społecznych i formułowania różnorodnych koncepcji wychowawczych, zagadnienie wzajemnych relacji religii i wychowania nadal pozostaje żywym i inspirującym wątkiem we współczesnych dyskursach naukowych. Pytanie badawcze o rolę religii w wychowaniu człowieka należy do tych kwestii, które wciąż na nowo domagają się formułowania adekwatnych odpowiedzi. Ważnym elementem tego procesu jest również analiza związków między szeroko rozumianą religijnością a procesami wychowawczymi jakie zachodziły w ubiegłym wieku. Dlatego kolejny numer czasopisma dedykujemy eksploracji, rozpoznaniu, wymianie poglądów oraz dyskusji nad wynikami badań na temat „religia i wychowanie” w XX wieku. Autorom sugerujemy następujące obszary problemowe:
- Pierwiastek religijny w koncepcjach wychowania w XX wieku.
- Twórcy i propagatorzy koncepcji wychowania religijnego w Polsce i za granicą.
- Popularyzacja wychowania religijnego na łamach czasopism naukowych.
- Towarzystwa oświatowe i instytucje wspierające i propagujące wychowanie religijne.
Zachęcamy do nadsyłania opracowań monograficznych, studiów przypadku, syntez i artykułów przeglądowych, raportów z badań, ale także recenzji publikacji naukowych oraz sprawozdań z seminariów czy konferencji.
3/2025
Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia
Termin nadsyłania tekstów do: 31.03.2025
Kultura jakiejś grupy rozumiana jest jako zestaw akceptowanych w niej, choć nie zawsze w pełni realizowanych i nie zawsze wyraźnie problematyzowanych przez działające podmioty, ogólnych wzorów zachowań, praktyk i ich wytworów oraz jako grupowy system aksjologiczny, a więc system przyjmowanych (faktycznie respektowanych, a czasem tylko uznawanych) wartości i norm. Ta wiedza symboliczna jest przekazywana w procesie socjalizacji i wychowania, czyli może być przekazywana w rodzinie, w szkole i innych grupach odniesienia, których członkami są osoby znaczące.
Na kapitał kulturowy człowieka składa się przede wszystkim język, jakim posługuje się rodzina oraz wiedza i znawstwo. Kapitał kulturowy występuje w dwóch postaciach: ogólnej, czyli kapitał kulturowy rozumiany jako przynależność do określonych, zazwyczaj dużych zbiorowości (narody, kościoły itd.) oraz szczególnej, tzn. taki kapitał kulturowy, który dotyczy osobistych kontaktów i dystrybuowany jest w ściśle spersonalizowanych interakcjach.
Ogólny kapitał kulturowy kształtuje się przede wszystkim w takich instytucjach jak szkoła, natomiast szczególny kapitał kulturowy tworzony jest na podstawie pamięci o określonych osobach czy konkretnych sytuacjach. Dzięki temu kształtować się mogą kręgi znajomych lub przyjaciół.
XXI wiek rozpowszechnił na dużą skalę takie zjawiska jak: globalizacja, migracje, wielokulturowość, międzykulturowość, transkulturowość, które przyczyniły się do wzrostu liczby rodzin wieloreligijnych, wielonarodowościowych, wielokulturowych, wielojęzycznych, czy ponadnarodowych. W rodzinach takich, interesującym naukowo zjawiskiem społecznym jest transmisja kultury.
Powyższym zagadnieniom poświęcony zostanie numer 3/2025. Zapraszamy do publikacji.
4/2025
Change in the individual and institutional context
Termin nadsyłania tekstów w języku angielskim do: 31.08.2025
Change is an element of modernity, both in the context of a dynamically developing world and in the institutional context, so to speak, at the social, legal, organizational or technical level.
Change requires readiness, openness, flexibility, reactivity to external factors that cause change. Change in pedagogy can involve many of its contexts.
In education in the broadest sense, change involves the entire institutional system, and readiness for change can involve all subjects of education.
Individual change readiness in therapy or prevention and rehabilitation is described broadly through models of change, where internal factors, lying on the side of the individual himself, and external factors, that is, environmental factors, among them social support, are distinguished. Important individual factors are motivation to change or a sense of efficacy, also captured as the belief that the individual will succeed.
Change has a developmental character, and there is room for such an approach in the pages of the fourth volume of Studia Pedagogica Ignatiana.
We invite you to submit texts treating change in pedagogy, education, therapy, prevention and rehabilitation in its individual and institutional contexts.
Please send us your texts in English.