Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Vol. 21 (2014)
  • Home
  • /
  • Vol. 21 (2014)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 (2014) /
  4. Table of contents

Vol. 21 (2014)

Table of contents

« Back

Introduction

  • Introduction
    Hanna Solarczyk-Szwec
    21-22
    PDF (Język Polski)

Jubileusz Profesora Józefa Półturzyckiego

  • Vocational and scientific autobiography
    Józef Półturzycki
    25-32
    PDF (Język Polski)
  • “Teachers can arouse passion in their subject…” – pedagogical reflections in the memories of the Master
    Renata Góralska
    33-48
    PDF (Język Polski)
  • Deliberations about the anniversary book of Professor Józef Półturzycki
    Izabela Symonowicz-Jabłońska
    49-56
    PDF (Język Polski)
  • Report and photo report from scientific seminar on the occasion of the 80th anniversary of birth and the 60th anniversary of scientific work of Józef Półturzycki
    Monika Gromadzka
    57-60
    PDF (Język Polski)

I. Analizy i badania edukacji dorosłych

  • On the condition of andragogical reflection in the light of 20 volumes of “Andragogy Yearbook”
    Hanna Solarczyk-Szwec
    63-76
    PDF (Język Polski)
  • Edukacja i uczenie się – wokół pojęć
    Marcin Muszyński
    77-88
    PDF (Język Polski)
  • The foundations of innovative society
    Beata Przyborowska
    89-100
    PDF (Język Polski)
  • Anxieties of modern andragogy over marketization of education
    Jan Saran
    101-112
    PDF (Język Polski)
  • Controlling adult education (from German perspective)
    Ekkehard Nuissl
    113-118
    PDF (Język Polski)
  • Learning cultures: some reflections in the context of lifelong learning
    Ewa Przybylska
    119-132
    PDF (Język Polski)
  • Examining Adult Learning Through the Lens of Culture: A U.S. Perspective
    Susan Yelich Biniecki, Haijun Kang
    133-142
    PDF
  • Republican ideas and their importance for the development of citizen’s activity
    Dorota Gierszewski
    143-156
    PDF (Język Polski)
  • Health – society – education. The concepts of Erich Fromm and Theodore Brameld
    Hanna Kostyło
    157-172
    PDF (Język Polski)
  • Sport and health in adulthood
    Piotr Błajet
    173-186
    PDF (Język Polski)
  • The map of female identity – a cultural journey through the traces
    Katarzyna Maliszewska
    187-196
    PDF (Język Polski)
  • I’m starting studies! – easy to say… Narration studies of female students starting their studies in middle age
    Monika Gromadzka
    197-212
    PDF (Język Polski)

II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

  • Educational activity of unemployed women: selected conditions
    Hanna Liberska
    215-226
    PDF (Język Polski)
  • Disabled person on the road to professional activation – selected issues related to the realities of contemporary social reality
    Marzenna Zaorska
    227-236
    PDF (Język Polski)
  • The role of domestic partnerships during resocialization and the execution of the penalty towards long-term convicts
    Małgorzata Henryka Kowalczyk, Olga Adamowska
    237-248
    PDF (Język Polski)
  • Senior personality – the dilemma of continuity in a postmodern world
    Ewa Sokołowska
    249-258
    PDF (Język Polski)
  • The cult of the body and old age. Psychological reflections
    Lidia Anna Wiśniewska
    259-270
    PDF (Język Polski)
  • On “ghettoization” of cultural activity of seniors
    Sylwia Słowińska
    271-282
    PDF (Język Polski)
  • The phenomenon of longevity from the auto/biographic perspective
    Małgorzata Malec Rawiński
    283-296
    PDF (Język Polski)
  • Elderly learners in combined-age learning groups picking up on new professional skills
    Tiina Tambaum
    297-314
    PDF

III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

  • The dispute over Elżbieta Zawacka – the soldier and educationalist
    Józef Półturzycki
    317-332
    PDF (Język Polski)
  • Monumental works of Polish regionalism
    Tadeusz Aleksander
    333-350
    PDF (Język Polski)
  • The post-war overview on self-education
    Józef Kargul
    351-364
    PDF (Język Polski)
  • Agricultural counselling as a form of adult education in Poland in 1956–1970
    Jan Wnęk
    365-378
    PDF (Język Polski)
  • A situation of imprisoned women during the interwar period
    Magdalena Jankowska-Guściora
    379-390
    PDF (Język Polski)

IV. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy

  • Adult Education Research in Poland and Germany on the European Level: Two Sleeping Beauties?
    Bernd Käpplinger
    393-410
    PDF
  • The Kashubian Folk University in an international perspective. Bornholmerure impressions
    Alina Klejna, Monika Mielewczyk
    411-422
    PDF (Język Polski)
  • The Danish Folk High Schools as the Schools for Life – the history, the present and the future
    Niels Carstensen, Simon Voetmann, Kathrine Røll, Jesper Villadsen
    423-434
    PDF
  • Swedish folk high schools – the idea, the present and the future from the perspective of their teacher
    Anna Maria Myszka-Gustafsson
    435-446
    PDF (Język Polski)
  • The activity of the Ibero-American Association for Higher Distance Education (AIESAD) – selected issues
    Piotr Konieczny
    447-456
    PDF (Język Polski)

V. Raporty z projektów edukacyjno-badawczych

  • Change and learning from the perspective of adult education. The example of the project Live in changing “Butterfly”
    Elżbieta Dubas
    459-480
    PDF (Język Polski)
  • The new model of lifelong learning in creating university’s developmental potential
    Monika Kłos, Małgorzata Burzyńska
    481-486
    PDF (Język Polski)
  • Developing competences and skills of senior care assistants through project-based learning and individual coaching – the EduCare project
    Agnieszka Szplit, Małgorzata Stawiak-Ososińska
    487-496
    PDF (Język Polski)
  • Intergenerational project “Restoring the Memory of the City”
    Kinga Majchrzak
    497-502
    PDF (Język Polski)

VI. Zaproszenia

  • IX Biographic Conference in Łódź “Biography and research on biography – time in biographic studies”, University of Łódź, 6–7.02.2015
    505-506
    PDF (Język Polski)
  • The jubilee of 85th anniversary of Professor Olga Czerniawska, Academy of Humanities and Economics in Łódź
    506-507
    PDF (Język Polski)
  • XVI Summer school of Andragogues and Counselors, University of Zielona Góra, 18–21.05.2015
    507-509
    PDF (Język Polski)
  • Educating individual and community about valuable life, Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz – University of Nicolaus Copernicus in Toruń, 19–20.10.2015
    509-511
    PDF (Język Polski)

VII. Aktualia

  • Prof. zw. dr hab. Eleonora Sapia-Drewniak
    Józef Półturzycki
    515-519
    PDF (Język Polski)
  • Dr hab. Alicja Jurgiel-Aleksander
    Tomasz Maliszewski
    519-521
    PDF (Język Polski)
  • Dr Dorota Bąk-Gajda: Informal teaching and learning in the process of qualifying diagnosis
    Jadwiga Bąk
    521-524
    PDF (Język Polski)
  • Dr Joanna Golonka-Legut: Educational potential of elderly people’s life experience in retrospect
    Martyna Pryszmont-Ciesielska
    524-526
    PDF (Język Polski)
  • Dr Monika Gromadzka: The educational experience of female students in middle age
    Karolina Deryńska
    526-528
    PDF (Język Polski)
  • Dr Marcin Muszyński: The activity of elderly people analysed from the perspective of social gerontology – andragogical view
    Anna Gutowska
    528-530
    PDF (Język Polski)
  • Ryszard Borowicz (1945–2014)
    Maria Marta Urlińska, Zbigniew Kwieciński
    531-536
    PDF (Język Polski)
  • Stanisław Kawula (1939–2014)
    Maria Marta Urlińska, Zbigniew Kwieciński
    536-541
    PDF (Język Polski)
  • Zofia Żukowska (1932–2013)
    Józef Półturzycki
    541-544
    PDF (Język Polski)
  • Joanna Stelmaszczyk, Wojciech Świtalski: VIII Biographic Conference in Łódź “Biography and studying biography – Educational biographies in the context of lifelong learning,” University of Łódź, 7–8.02. 2014
    Joanna Stemlaszczyk, Wojciech Świtalski
    545-546
    PDF (Język Polski)
  • Michał Szykut: I International Scientific Seminar “Behind the curtain of resocialization,” University of Nicolaus Copernicus, Toruń, 27–28.03.2014
    Michał Szykut
    546-548
    PDF (Język Polski)
  • Agnieszka Majewska-Kafarowska: VIII Andragogical Conference in Zakopane “Socio-cultural aspects of time in the context of adult learning,” Zakopane, 15–16.05.2014
    Agnieszka Majewska-Kafarowska
    548-550
    PDF (Język Polski)
  • Mateusz Szafrański: VIII Student’s Pedagogical Conference in Toruń (PKS) “Student’s assistance – Your choice, your experience,” University of Nicolaus Copernicus, Toruń, 27.05.2014
    Mateusz Szafrański
    550-522
    PDF (Język Polski)
  • Michał Szykut: IV International Conference “Resocialization dimension of assistance and support as a form of effective softening of social tensions” and VIII International Probation Football Tournament, Lębork, 04–05.07.2014
    Michał Szykut
    553-554
    PDF (Język Polski)
  • II Kongres Kuratorski „Kuratorzy sądowi w służbie społeczeństwu – efekty i oczekiwania”, Warszawa, 25–26 września 2014 r.
    Michał Szykut
    554-555
    PDF (Język Polski)
  • Marcin Muszyński: I Conference on Gerontology “Reflections on old age – Objective and subjective,” University of Łódź, 26–27.09.2014
    Marcin Muszyński
    555-556
    PDF (Język Polski)
  • Przemysław Ziółkowski: Scientific Seminar “The new model of lifelong learning in the construction of creating the developmental potential of university,” University of Economy in Bydgoszcz, 10–11.12.2014
    Przemysław Ziółkowski
    556-559
    PDF (Język Polski)
  • Michał Łużak, Anna Pokrzywnicka: The new initiative of European Commission – Electronic platform supporting adult learning in Europe (EPALE)
    Michał Łużak, Anna Pokrzywnicka
    559-561
    PDF (Język Polski)
  • Tomasz Maliszewski: On the activities of the Board of the Academic Andragogical Society in 2014
    Tomasz Maliszewski
    561-563
    PDF (Język Polski)

VIII. Recenzje

  • Lorenzo García Aretio, Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital, UNED, Editorial Síntesis, Madrid 2014, ss. 318
    Piotr Konieczny
    567-569
    PDF (Język Polski)
  • Elżbieta Dubas, Joanna Stelmaszczyk (eds.), Educational Biographies. Selected contexts, literary series: Biography and studies on biography, vol. 3, University of Łódź Press, Łódź 2014, p. 241
    Hanna Solarczyk-Szwec
    570-572
    PDF (Język Polski)
  • Jonathan Haidt, Honest mind. Why are good people divided by politcs?, Publishing House Smak Słowa, Sopot 2014, p. 512
    Michał Szykut
    573-575
    PDF (Język Polski)
  • Kamila Kacprzak, Roman Leppert, Love relationships on the Internet. Searching for a life partner on online dating services, „Impuls” Publishing House, Kraków 2013, p. 177
    Magdalena Przybylińska
    576-577
    PDF (Język Polski)
  • Marcin Kafar, In the world of outcasts, widows and orphans. On a variant of engaged anthropology, University of Łódź Press, Łódź 2013, p. 154
    Agata Szwech
    578-580
    PDF (Język Polski)
  • Remigiusz J. Kijak, Zofia Szarota, Old age. Between diagnosis and action, The Centre of Human Resources Development, Warszawa 2013, p. 122
    Artur Fabiś
    581-582
    PDF (Język Polski)
  • Anna Kławsiuć-Zduńczyk, Lifelong counselling as an element of support of adult education, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2014, p. 264
    Łukasz Tomczyk
    583-585
    PDF (Język Polski)
  • Marcin Muszyński (ed.), Intergenerational learning, University of Łódź Press, Łódź 2014, p. 175
    Kinga Majchrzak
    586-590
    PDF (Język Polski)
  • Joanna Nawrocka, Social experience of old age: stereotypes, attitudes, choices, IMPULS Publishing House, Kraków 2013, p. 136
    Katarzyna Marta Sygulska
    591-593
    PDF (Język Polski)
  • Ewa Przybylska, Functional illiteracy of adults as a social, existential and pedagogial problem, UMK Publishing House, Toruń 2014, p. 502
    Alicja Elżbieta Szostkiewicz
    594-596
    PDF (Język Polski)
  • Eleonora Sapia-Drewniak, Adult Education as a source of the history of educating adults, Opole University Press, Studies and Monographies no. 515, Opole 2014, p. 210
    Józef Półturzycki
    597-600
    PDF (Język Polski)
  • Aleksandra Semenowicz, Hanna Solarczyk, Agata Szwech (eds.), Inspired by Freint’s pedagogy. Studies, sources, memoirs dedicated to Halina Semenowicz, vol. 1, Publishing House UMK, Toruń 2014, p. 545
    Alina Matlakiewicz
    601-603
    PDF (Język Polski)
  • Matylda Sierakowska, Irena Wrońska (red.), Health education in nurse practice, PZWL, Warszawa 2015, ss. 357
    Hanna Kostyło
    604-605
    PDF (Język Polski)
  • Ewa Skibińska, Hanna Solarczyk-Szwec, Agnieszka Stopińska-Pająk (eds.), Theory and practice of adult education in the process of changes: materials from the 2nd Andragogical Convention, Toruń 15– –16.05.2013r., WSG Publishing House, Warszawa – Bydgoszcz 2
    Iwona Murawska
    606-607
    PDF (Język Polski)
  • Ewa Solarczyk-Ambrozik (ed.), Lifelong learning as a challenge to the theory and practice of education, Scientific Publishing House UAM, Poznań 2013, ss. 479
    Anna Matusiak
    608-611
    PDF (Język Polski)
  • Danuta Urbaniak-Zając, Ewa Kos, Qualitative research in pedagogy. Narrative interview and objective hermeneutics, Polish Scientific Publishers PWN, Warszawa 2013, p. 304
    Alicja Małgorzata Kamińska
    612-614
    PDF (Język Polski)
  • Lidia Anna Wiśniewska, Woman’s body – woman’s psyche. I-physical and psychosocial functioning of young women, Scientific Publishing House UMK, Toruń 2014, p. 305
    Agata Wołowska
    615-617
    PDF (Język Polski)
  • The discourse of young andragogues, vol. 15, Publishing House of Zielona Góra University, Zielona Góra 2014, p. 356
    Agata Chorościn, Agnieszka Biedzińska
    618-624
    PDF (Język Polski)
  • Adult education: Adult Education and Competencies. Approaches of Researchers in Poland and Germany
    Piotr Kostyło
    625-627
    PDF (Język Polski)
  • “Studia Poradoznawcze” 2013, Scientific Publishing House DSW, Wrocław 2013, p. 349
    Anna Kola
    628-632
    PDF (Język Polski)
  • “Rocznik Andragogiczny” 2013, Scientific Publishing House UMK, Toruń 2013, p. 564
    Małgorzata Rutkowska
    633-637
    PDF (Język Polski)

Feuilleton

  • Year 2014 – Józef Półturzycki
    Józef Półturzycki
    641-646
    PDF (Język Polski)

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop