Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Learning cultures: some reflections in the context of lifelong learning
  • Home
  • /
  • Learning cultures: some reflections in the context of lifelong learning
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 (2014) /
  4. I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Learning cultures: some reflections in the context of lifelong learning

Authors

  • Ewa Przybylska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.008

Keywords

culture, education, learning, lifelong learning, learning culture, innovation

Abstract

Cultures of human life worlds, including learning cultures as well, determine the educational activity of social groups and individuals. Some of them favor the development of creativity and animate lifelong learning, whereas others create barriers difficult to break, destroying life and professional chances of young people on the threshold of adulthood. The article takes several threads appearing in the contemporary debate on the cultures of learning. With reference to Jürgen Reichen’s concept of literacy, it formulates the question about the limits of pedagogical experiments implemented for the sake of the development of creative personality and creativity of future employees.

References

Arnold R., Schüßler I. (1998), Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen. Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Baecker D. (2003), Wozu Kultur?, Kadmos, Berlin.

Baldwin E. i in. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.

Bos W. i in. (red.) (2012), IGLU 2011. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich. Münster–New York–München Berlin.

Waxmann. v. Bredow R. Hackenbroch V. (2013), Die neue Schlechtschreibung. W: Der Spiegel 25/2013, s. 96.

Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Clarke J., Hall S., Jefferson T., Roberts B. (1976), Subcultures, Cultures and Class: A Theoretical Overview, in: S. Hall, T. Jefferson (eds.), Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain, London: Hutchinson, pp. 9–79.

Faulstich P. (2013), Menschliches Lernen. Eine kritisch-pragmatistische Lerntheorie. Bielefeld, transcript Verlag.

v. Felden H., Hof, CH., Schmidt-Lauf S. (Hrsg.) (2012), Erwachsenenbildung und Lernen, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler.

Goethe J. W (1993), Faust, część pierwsza i druga, przeł. F. Konopka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Gutiérrez K. D., Rogoff B. (2010), Kulturowe sposoby uczenia się: cechy indywidualne czy repertuary praktyki, [w:] H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.) Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, ss. 183–198.

Jarvis P. (2006), Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, London–New York: Routledge.

Klieme, E. in. (red.) (2010), PISA 2009. Bilanz nach einem Jahrzehnt. Münster–New York–München–Berlin, Waxmann.

Klus-Stańska D. (2006), Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno- badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, ss. 15–28.

Linton R. (2009), Pojęcie kultury, [w:] E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 403–417.

Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Przybylska E. (2014), Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Reichen J. (2001), Hannah hat Kino im Kopf: Die Reichen Methode Lesen durch Schreiben und ihre Hintergründe für Lehrerinnen und Lehrer, Studierende und Eltern, Hamburg, Heinevetter-Verlag.

Schlutz E., (2010), Weiterbildung und Kultur, [w:] R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung. Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, ss. 621–634.

Weinert F. E. (1997), Lernkultur im Wandel, [w:] E. Beck, T. Guldimann, M. Zutavern (Hrsg.), Lernkultur im Wandel. Tagungsband der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung und der Schweizerischen Gesellschaft

für Bildungsforschung, St. Gallen, UVK, ss. 11–29.

http://www.reinhardkahl.de/artikellesen146r_5.html (dostęp: 18.02.2015)

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-06-19

How to Cite

1.
PRZYBYLSKA, Ewa. Learning cultures: some reflections in the context of lifelong learning. AY. Online. 19 June 2015. Vol. 21, pp. 119-132. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 (2014)

Section

I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 721
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

culture, education, learning, lifelong learning, learning culture, innovation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop