Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Fenomen długowieczności i starzenia się z perspektywy auto/biograficznej
  • Strona domowa
  • /
  • Fenomen długowieczności i starzenia się z perspektywy auto/biograficznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2014) /
  4. II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Fenomen długowieczności i starzenia się z perspektywy auto/biograficznej

Autor

  • Małgorzata Malec Rawiński Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.021

Słowa kluczowe

uczenie się, nieformalne uczenie się, biograficzne uczenie się, długowieczność, starzenie się, perspektywa auto/biograficzna

Abstrakt

Fenomen długowieczności jest zagadnieniem, które stanowi tajemnicę, fascynuje i budzi niepokój. Jak podają statystyki GUS, żyjemy coraz dłużej. Jednakże na tle innych badań z obszaru starzenia się i starości badania nad stulatkami i dziewięćdziesięciolatkami są ciągle rzadkością. Ogólne, stereotypowe wyobrażenie na temat starości, a jeszcze bardziej długowieczności nie jest łączone z uczeniem się. Długowieczność postrzegana jest bardziej jako okres bierności. Zgadzam się, że jest on wyzwaniem, ale jest też okresem, do którego przygotowujemy się całe życie. Artykuł porusza zagadnienie długowieczności, która zależy zarówno od genów, jak i stylu życia. Celem artykułu jest uchwycenie indywidualnych doświadczeń procesu starzenia oraz osiągania długowieczności w kontekście biograficznego uczenia się. Przedmiotem poszukiwań badawczych jest historia życia stuletniej kobiety mieszkającej w małej społeczności lokalnej z perspektywy auto/biograficznej. Artykuł składa się z dwóch części: pierwsza jest teoretyczno-metodologiczna, a druga to empiryczna, która prezentuje analizę historii życia stuletniej kobiety.

Bibliografia

Alheit P., Dausien B. (2002), The double face of lifelong learning: Two analytical perspectives on a silent revolution, “Studies in the Education of Adults”, 34 (1), s. 3–22.

Biggs S. (1993), Understanding ageing. Images, attitudes and professional practice, Open University Press, Buckingham.

Bron A. (2007), Learning, Languages and Transition, [in:] L. West, P. Alheit, A. S. Andersen, B. Merrill (eds.), Using Biographical and Life History Approaches in the Study of Adult and Lifelong Learning: European Perspectives, PETER LANG, Frankfurt am Main.

Bron A., (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, 4 (36), s. 7–25.

Denzin N.K. (1989), Interpretive biography, SAGE Publications, Newbury Park, London & New Delhi.

Frąckowiak T. (2012), Poczucie jakości życia osób długowiecznych, „Psychologia Rozwojowa”, t. 17, nr 1, s. 101–114.

Glaser B. G. (1992), Basics of grounded theory analysis, Sociology Press, Mill Valley.

Glaser B. G. (1995), Doing grounded theory: issues and discussions, Sociology Press, Mill Valley.

Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Jarvis P. (2009), Learning to be a person in society, Routledge, London and New York.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Malec M. (2008), Biograficzne uczenie się osób z nabytą niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Malec M. (2011), Poszukiwanie recepty na starość – wyzwaniem dla edukacji dorosłych: refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie, [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Oficyna Wydawnicza ATUT Wrocław, s. 11–28.

Malec M. (2012), Gerotranscendencja – teoria pozytywnego starzenia się. Założenia i znaczenie, „Dyskursy Młodych Andragogów”, red. M. Olejarz, t. 13, s. 45–60.

Miller N. (2003), Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, 1 (21) s. 121–138.

Straś-Romanowska M., Frąckowiak T. (2009), Fenomen długowieczności. Perspektywa psychologiczna, [w:] H. Romanowska-Łakomy (red.), Odrodzenie człowieczeństwa. Ludzkie transformacje, ENETEIA, Warszawa.

Tornstam L. (2005), Gerotranscendence. A developted theory of positive aging, New York.

Zakrzewska-Manterys E. (1995), Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia, Semper, Warszawa.

Pieńczykowska J. (2013.08.05), Żyjemy coraz dłużej. Od 2000 roku średnia długość życia Polaka wydłużyła się o 3 lata, dostępny na: http://www.polskatimes.pl/artykul/962058,zyjemy-coraz-dluzej-od-2000-roku-srednia-dlugosc-zycia-polaka-wydluzyla-sie-o-3-lata,id,t.html (dostęp: 10.12.2014).

Warren S. Browner, MD, MPH; Arnold Kahn, PhD; Elad Ziv, MD; Alex Reiner, PhD; Junko Oshima, MD, PhD; Richard Cawthon, PhD; Wen-Chi Hsueh, PhD; Steven R. Cummings, MD, The Genetics of Human Longevity, dostępny na: http://www.longevityconsortium.org/resources/publications/the_genetics_of_human_longevity.pdf (dostęp: 24.04.2014).WHO, dostępny na: www.euro.who.int/en/what-we-do (dostęp: 24.04.2014).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-06-19

Jak cytować

1.
MALEC RAWIŃSKI, Małgorzata. Fenomen długowieczności i starzenia się z perspektywy auto/biograficznej. Rocznik Andragogiczny [online]. 19 czerwiec 2015, T. 21, s. 283–296. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/RA.2014.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2014)

Dział

II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 689
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

uczenie się, nieformalne uczenie się, biograficzne uczenie się, długowieczność, starzenie się, perspektywa auto/biograficzna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa