Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Zmiana i uczenie się w perspektywie edukacji dorosłych. Przykład projektu Lives in changing „Butterfly”
  • Strona domowa
  • /
  • Zmiana i uczenie się w perspektywie edukacji dorosłych. Przykład projektu Lives in changing „Butterfly”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2014) /
  4. V. Raporty z projektów edukacyjno-badawczych

Zmiana i uczenie się w perspektywie edukacji dorosłych. Przykład projektu Lives in changing „Butterfly”

Autor

  • Elżbieta Dubas Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.033

Słowa kluczowe

zmiana, uczenie się, edukacja dorosłych, projekt Lives in changing „Butterfly”

Abstrakt

Zagadnienia poruszane w poniższym tekście odnoszą się do zasadniczej diady w teorii i praktyce edukacji dorosłych, jaką stanowi uczenie się i zmiana. Poniżej analizowana jest kategoria pojęciowa „zmiana”, w szczególności zaś rozumienie zmiany społecznej, zmiany rozwojowej i zmiany osobowej. Tekst ujawnia kategorię zmiany w refleksji andragogicznej, najczęściej odnoszonej do funkcjonowania systemu edukacji dorosłych. Na przykładzie projektu edukacyjnego Lives in changing „Butterfly” zostanie ukazana zmiana spowodowana edukacją/uczeniem się w wyniku zastosowania edukacyjnej metody warsztatów przyszłości. Rezultaty projektu mają odniesienie do teorii i praktyki procesu uczenia się dorosłych.

Bibliografia

Aduszkiewicz A. (red.) (2004), Słownik filozofii, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa.

Bokszański Z. (2007), Indywidualizm a zmiana społeczna, PWN, Warszawa.

Brzezińska A. (2010), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.

Brzezińska A. I. (red.) (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.

„Chowanna” (2005), nr 2 (25).

Czerniawska O. (1996), Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, s. 36–46.

Dubas E. (1997), „Warsztaty przyszłości” w naukach o wychowaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dubas E. (2001), Zmieniająca się dorosłość. Od dorosłości konwencjonalnej ku dorosłości subiektywnej, [w:] E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 77–87.

Dunaj B. (red.) (2002), Popularny słownik języka polskiego, Wydawnictwo WILGA, Warszawa.

Frąckowiak A. (2012), Zmiana jako kategoria edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 141–151.

Gajewski R. R. (2005), O stylach uczenia się i I-edukacji, „ E-mentor”, 4 (11), s. 28–35.

Giddens A. (2007), Socjologia, PWN, Warszawa.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, PWN, Warszawa.

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń.

McCrae R. R., Costa P. T. Jr (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, PWN, Warszawa.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, PWN, Warszawa.

Przyszczypkowski K., Solarczyk-Ambrozik E. (1995), Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych, Wydawnictwo Miscellanea, Koszalin.

Skibińska E., Solarczyk-Szwec H., Stopińska-Pająk A. (red.) (2014), Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian. Materiały z II Zjazdu Andragogicznego Toruń 15–16.05.2013, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 45, Warszawa–Bydgoszcz.

Solarczyk-Szwec H. (2013), Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków. Niektóre uwarunkowania zmiany, „Rocznik Andragogiczny”, s. 41–63.

Strelau J. (2000), Słownik psychologii, Warszawa.

Szczepański J. (1987), Indywidualność i uspołecznienie w wychowaniu, „Oświata Dorosłych”, nr 6, s. 325–329.

Sztompka P. (2005), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Warszawa.

Tabor U. (2011), Zagadnienie „zmiany” a możliwości wykorzystania coachingu w edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 82–93.

Trzuskowski A. (red.) (1993), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Międzynarodowa Konferencja Łódź 17–19 września 1993, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Ziółkowska B. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych?, [w:] A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk, s. 423–468.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-06-19

Jak cytować

1.
DUBAS, Elżbieta. Zmiana i uczenie się w perspektywie edukacji dorosłych. Przykład projektu Lives in changing „Butterfly”. Rocznik Andragogiczny [online]. 19 czerwiec 2015, T. 21, s. 459–480. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/RA.2014.033.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2014)

Dział

V. Raporty z projektów edukacyjno-badawczych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 483
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zmiana, uczenie się, edukacja dorosłych, projekt Lives in changing „Butterfly”
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa