Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Freedom and Responsibility in the Everyday Life of a Student
  • Home
  • /
  • Freedom and Responsibility in the Everyday Life of a Student
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 23 No. 1 (2020): Experiencing Values in Christian Education /
  4. Articles and Dissertations

Freedom and Responsibility in the Everyday Life of a Student

Authors

  • Renata Królikiewicz Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Pedgogiczny, Instytut Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Ogólnej i Teorii Wychowania https://orcid.org/0000-0002-9060-4531 https://orcid.org/0000-0002-9060-4531

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.002

Keywords

freedom, responsibility, trust, school, student

Abstract

When addressing topics related to values in man’s everyday life, one cannot rest at solely theoretical considerations. The challenge for all those working with other people, and especially for parents, teachers and educators, is to seek ways to introduce adolescents to the practice of values. The following text constitutes an attempt to reflect on the relationship between freedom and responsibility in the context of education. We understand maturity, among others, as the ability to find ourselves in spaces of freedom and responsibility, but to be able to pursue it, each one of us must be able to experience them from an early age.

Looking at how the modern education system operates, the author attempts to determine whether a young person finds answers to questions of what freedom is and how to understand it at school. Do the students have a sense of self-determination and responsibility for their educational progress and, if so, to what extent? By analysing the literature and describing selected elements of grass-roots activities of teachers and people involved in the discussion of the shape of education, the author tries to find out whether the school can contribute to explaining and implementing attitudes based on freedom and responsibility and, if so, to what extent. The changes taking place in today’s society require, among others, the formation of competences related to lifelong learning, and this calls for self-awareness, the ability to make decisions and take responsibility for them.

References

Budajczak M. (2004). Edukacja domowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Chałas K. (2003). Wychowanie ku wartościom, t. 1, Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Huizinga J. (1985). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa: Czytelnik.

Jarosz E. (2013). O potrzebie demokratyzowanie polskiej szkoły. Czas na krok następny – podmiotowość i współudział dzieci w edukacji, „Studia Edukacyjne”, nr 29, s. 49–60.

Korczak J. (1984). Pisma wybrane, t. 1, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kunicka M. (2012). Władza, przymus i wolność w edukacji. „Opuscula Sociologica”, nr 1, s. 31–44.

Łobocki M. (1998). Warunki kształtowania i pogłębiania poczucia odpowiedzialności u studentów, [w:] A.M. de Tchorzewski (red.), Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers, s. 125–140.

Michałowska D.A. (2013). Edukacja demokratyczna a kreatywność. „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna”, t. 2, nr 1, s. 58–72.

Nowicka-Kozioł M. (2005). Wolność a edukacja, „Debata Edukacyjna”, nr 1, s. 19–28.

Stern A.[ndré]. (2016). … i nigdy nie chodziłem do szkoły, przeł. B. Niedźwiecka, Gliwice: Wydawnictwo Element.

Stern A.[ndré]. (2017). Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu, przeł. B. Niedźwiecka, Gliwice: Wydawnictwo Element.

Stern A.[rno]. (2016). Odkrywanie śladu. Czym jest zabawa malarska, przeł. M. Bizub, Gliwice: Wydawnictwo Element.

Śliwerski B. (2001). Edukacja pod prąd, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tchorzewski A. (1993). O niektórych zasadach życia społecznego jako wyznacznikach procesu edukacji, [w:] J. Górniewicz (red.), Stare i nowe dylematy teorii wychowania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Suchodolski B. (1975). Labirynty współczesności. Niewola i wolność człowieka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Netografia

Baker J. (2018). Teachers should be re-named ‘learning designers, „The Sydney Morning Herald” (7.07.2018), https://www.theage.com.au/education/teachers-should-be-re-named-learning-designers-professor-20180607-p4zk4a.html [dostęp: 19.11.2019].

France P. (2018). Personalized Learning Isn’t About Tech, „Edutopia.org” (30.03.2018), https://www.edutopia.org/article/personalized-learning-isnt-about-tech [dostęp: 12.10.2019].

GratoSfera, Wprowadzanie swobodnej zabawy do szkół w Gdańsku, w Polsce, w Europie, https://597cd892-e646-4781-800a-da1b024e44ac.filesusr.com/ugd/bbba9b_08be1520022e4dd8ba66a3167c403420.pdf [dostęp: 9.01.2020].

Oczkiem w edukację. Edukacja na miarę XXI wieku, http://oczkiemwedukacje.pl/nauczyciel-a-kto-to-jest/ [dostęp: 9.01.2020].

Pytlak J. (2016). Poglądy zbyt rzadko (w szkole) kwestionowane (3), „Wokół Szkoły” (14.08.2016), http://www.wokolszkoly.edu.pl/blog/poglady-zbyt-rzadko-w-szkole-kwestionowane-3.html?fbclid=IwAR1ha8qNH40WsVXvhHV9sPvp3hB_dttL7jk0P6cta6Bg6v77-iNBFmRJuBg [dostęp: 29.12.2016].

Pytlak J. (2019). Spragnionym innowacji – pod choinkę, „Wokół Szkoły” (23.12.209), http://www.wokolszkoly.edu.pl/blog/spragnionym-innowacji-pod-choinke.html?fbclid=IwAR0HGAAGpMEVzsC24X1LQ2RgBzv17uHYRz-APVdEJk8OWCDAVQHl98fzYqY [dostęp: 29.12.2019].

Tokarz T. (2018). Celem edukacji jest rozwój dziecka, „Innowacyjna Edukacja” (27.07.2018), http://innowacyjnaedukacja.blogspot.com/2018/06/celem-edukacji-jest-rozwoj-dziecka.html [dostęp: 23.11.2019].

https://lesneprzedszkola.pl [dostęp: 9.01.2020].

https://wydawnictwoelement.com.pl/ksiazki/arno-stern-odkrywanie-sladu-czym-zabawa-malarska/ [dostęp: 9.01.2020].

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2020-03-30

How to Cite

1.
KRÓLIKIEWICZ, Renata. Freedom and Responsibility in the Everyday Life of a Student. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 30 March 2020. Vol. 23, no. 1, pp. 37-50. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.1.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 23 No. 1 (2020): Experiencing Values in Christian Education

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 2238
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

freedom, responsibility, trust, school, student
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop