Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Nauczyciel według św. Augustyna
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczyciel według św. Augustyna
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Nauczyciel według św. Augustyna

Autor

  • Dorota Anna Kowalewska https://orcid.org/0000-0002-9829-7994

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.002

Słowa kluczowe

edukacja, nauczyciel, uczeń, Augustyn, mądrość

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji nauczyciela według św. Augustyna, jednego z Ojców Kościoła, opartej na analizie wybranych dzieł z jego spuścizny literackiej. Niniejsze opracowanie jest ograniczone do najważniejszych pozycji literaturowych dotyczących poruszanego tematu. Artykuł definiuje pojęcie nauczania, zgodnie z poglądami Augustyna, a następnie przedstawia jego doświadczenia w zakresie edukacji w wieku dziecięcym i młodzieńczym, zestawiając z nimi późniejsze stwierdzenia tego wybitnego retora na temat procesu nauczania. Prezentuje obraz Augustyna jako nauczyciela, wynikający z analizy jego dzieł i wspomnień, zwracając uwagę na te jego cechy i umiejętności, które są szczególnie istotne w procesie edukacyjnym. Szczegółowo przywołane również zostały wskazania, jakich biskup z Hippony udzielał tym, którzy pragnęli wykładać wiedzę innym oraz możliwe trudności, z jakimi mogą się oni spotkać. W zakończeniu wskazano filary, na których zasadza się Augustyńska koncepcja nauczania. Artykuł jest próbą zwrócenia uwagi na podstawowe wymogi wobec nauczyciela oraz zawiera wskazówki, które mogą być przez niego wykorzystane w praktyce, aby doskonalić swoje umiejętności w przekazywaniu wiedzy drugiemu człowiekowi.

Bibliografia

Augustyn św. (1952). Początkowe nauczanie religii, [w:] tegoż, Pisma katechetyczne, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Augustyn św. (1986a). Objaśnienia Psalmów. Ps 36–57, przeł. J. Sulowski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 38), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.

Augustyn św. (1986b). Objaśnienia Psalmów. Ps 103–123, przeł. J. Sulowski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 41), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.

Augustyn św. (1989). O nauce chrześcijańskiej, przeł. J. Sulowski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Augustyn św. (1999a). O Nauczycielu, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 433–485.

Augustyn św. (1999b). O życiu szczęśliwym, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 15–50.

Augustyn św. (1999c). Solilokwia, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 239–305.

Augustyn św. (2007). Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Kraków: Znak.

Firosz A.K. (1999). Koncepcja katechezy w pismach św. Augustyna, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Francis E. (2016). Augustinian Educational Theory, Las Vegas (NV): Xlibris.

Martin T F. (2003). Our Restless Heart: The Augustinian Tradition, New York: Orbis Books.

Possydiusz z Kalamy (2002). Żywot św. Augustyna, przeł. P. Nehring, Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów.

Strankowski M. (2013). Zagrożenia w przepowiadaniu Słowa Bożego w świetle „Enarrationes in psalmos” św. Augustyna, „Vox Patrum” t. 60, s. 289–314.

Trapè A. (1987). Święty Augustyn. Człowiek – duszpasterz – mistyk, przeł. J. Sulowski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2021-11-29 — zaktualizowane 2021-11-19

Jak cytować

1.
KOWALEWSKA, Dorota Anna. Nauczyciel według św. Augustyna. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 19 listopad 2021, T. 24, nr 3, s. 35–52. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 715
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja, nauczyciel, uczeń, Augustyn, mądrość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa