Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Teacher According to St. Augustine
  • Home
  • /
  • The Teacher According to St. Augustine
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Articles and Dissertations

The Teacher According to St. Augustine

Authors

  • Dorota Anna Kowalewska https://orcid.org/0000-0002-9829-7994

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.002

Keywords

education, teacher, student, Augustine, wisdom

Abstract

The subject of the article is the concept of a teacher according to St. Augustine, one of the Fathers of the Church, based on the analysis of selected works from his literary legacy. This study is limited to the most important literature on the topic. The article defines the concept of teaching, in line with the Augustine’s views, and then presents his experiences of education in childhood and adolescence, juxtaposing later statements by this eminent rhetorician about the teaching process. It presents the image of Augustine as a teacher, resulting from the ana-lysis of his works and memorials, pointing to his qualities and skills that are particularly important in the educational process. The indications that the Bishop of Hippo gave to those who wished to teach others to learn and the possible difficulties they might encounter were also cited in detail. At the end, the pillars on which the Augustinian teaching con-cept is based are indicated. The article shows the basic requirements for a teacher and tips that can be used by them in practice to improve their skills when teaching other people.

References

Augustyn św. (1952). Początkowe nauczanie religii, [w:] tegoż, Pisma katechetyczne, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Augustyn św. (1986a). Objaśnienia Psalmów. Ps 36–57, przeł. J. Sulowski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 38), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.

Augustyn św. (1986b). Objaśnienia Psalmów. Ps 103–123, przeł. J. Sulowski (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 41), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.

Augustyn św. (1989). O nauce chrześcijańskiej, przeł. J. Sulowski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Augustyn św. (1999a). O Nauczycielu, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 433–485.

Augustyn św. (1999b). O życiu szczęśliwym, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 15–50.

Augustyn św. (1999c). Solilokwia, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 239–305.

Augustyn św. (2007). Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Kraków: Znak.

Firosz A.K. (1999). Koncepcja katechezy w pismach św. Augustyna, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Francis E. (2016). Augustinian Educational Theory, Las Vegas (NV): Xlibris.

Martin T F. (2003). Our Restless Heart: The Augustinian Tradition, New York: Orbis Books.

Possydiusz z Kalamy (2002). Żywot św. Augustyna, przeł. P. Nehring, Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów.

Strankowski M. (2013). Zagrożenia w przepowiadaniu Słowa Bożego w świetle „Enarrationes in psalmos” św. Augustyna, „Vox Patrum” t. 60, s. 289–314.

Trapè A. (1987). Święty Augustyn. Człowiek – duszpasterz – mistyk, przeł. J. Sulowski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2021-11-29 — Updated on 2021-11-19

How to Cite

1.
KOWALEWSKA, Dorota Anna. The Teacher According to St. Augustine. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 19 November 2021. Vol. 24, no. 3, pp. 35-52. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 748
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

education, teacher, student, Augustine, wisdom
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop