Między misją a profesjonalizmem – wybrane konteksty odpowiedzialności współczesnego nauczyciela
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2020.4.003Słowa kluczowe
etyka pracy, lider społeczny, nauczyciel, misja, profesjonalizm, rozwój zawodowy, wartości, wychowanieAbstrakt
Artykuł przedstawia wybrane konteksty odpowiedzialności w pracy zawodowej nauczyciela we współczesnej rzeczywistości społeczno-edukacyjnej. Omawiana jest w nim sylwetka nauczyciela w kontekście nieustannych zmian w przestrzeni szkolnej i społecznej, a wraz z nimi oczekiwań wobec nauczycieli, ich kompetencji i rozwoju zawodowego. Autorka na podstawie wybranych ujęć teoretycznych ukazuje nauczyciela jako lidera społecznego, analizuje zawód nauczycielski i jego rozwój na przestrzeni lat, przedstawia etyczny wymiar jego pracy oraz związek między osobowością i wartościami a oddziaływaniem wychowawczym w przestrzeni szkolnej. Celem tekstu jest ukazanie wielości i różnorodności ról społecznych, jakie podejmuje nauczyciel w praktyce edukacyjnej i wychowawczej. W artykule został zaprezentowany przekrój różnych teorii przedstawiających wielowymiarowość sylwetki pedagoga, zarówno w wymiarze edukacyjnym, jak również społecznym i kulturowym. Działania pedagogiczne podejmowane w kontekście szybkich przemian ekonomicznych, społeczno-kulturowych i technologicznych wymagają bowiem ciągłego poszerzania zakresu zadań pracy zawodowej. Bycie nauczycielem nie jest jedynie profesją, ale całożyciową misją, która niesie za sobą dużą odpowiedzialność za wychowanka oraz za sposób oddziaływania wychowawczego, zarówno podejmowanego intencjonalnie, jak również będącego pochodną osobowości nauczyciela.
Bibliografia
Dyrda B. (2011). Nauczyciel w roli szkolnego lidera wspierającego zdolności i uzdolnienia uczniów, [w:] Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, red. S.M. Kwiatkowski, J.M. Michalak, I. Nowosad, Warszawa: Wydawnictwo Difin, s. 157–171.
Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Janus A. (2012). Dobre praktyki: Zawód – nauczyciel. Poradnik, Pruszków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kultury Fizycznej i Turystyki im. Haliny Konopackiej.
Kawka Z. (1998). Między misją a frustracją. Społeczna rola nauczyciela, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kowal S. (2004). Współczesne konteksty odpowiedzialności nauczyciela, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Kunicka M. (2005). Temporalne orientacje teleologiczne nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Łukasik J. (2008). Współczesny nauczyciel w środowisku lokalnym. Odgrywanie roli działacza społecznego w środowisku lokalnym w świetle badań, [w:] Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 319–326.
Olejniczak M. (2010). Uwarunkowania rozwoju zawodowego nauczyciela, [w:] Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje, red. E. Przygońska, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 49–65.
Sass M. (2011). Nauczyciel, lider – animator wobec lokalnego dziedzictwa kulturowego, [w:] Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu, red. S.M. Kwiatkowski, J.M. Michalak, I. Nowosad, Warszawa: Wydawnictwo Difin, s. 251–261.
Śliwerski B. (2015). Nauczyciele w gorsecie MENskich regulacji, [w:] Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 57–83.
Szempruch J. (2000). Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szewczyk K. (2013). Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 5177
Liczba cytowań: 0