Współpraca zespołu badawczego Instytutu Pedagogiki z podmiotami lokalnego systemu profilaktyki społecznej. Sprawozdanie z realizacji projektów badawczych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2025.1.001Słowa kluczowe
lokalny system profilaktyki społecznej, poradnia pedagogiczna, współpraca, uzależnienie od narkotyków, bezpieczeństwo psychiczneAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie doświadczeń współpracy zespołu badawczego Zakładu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego z podmiotami lokalnego systemu profilaktyki kierowanej do dzieci i młodzieży w Krakowie.
Badania przeprowadzono w latach 2019–2023 w Krakowie. Obejmowały one diagnozę zasobów lokalnego systemu profilaktyki oraz projektowania i wdrażania programów profilaktycznych. Diagnoza stanowiła podstawę do projektowania programów profilaktyczno-edukacyjnych dla dzieci i młodzieży w krakowskich szkołach. Programy te były wdrażane w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach podstawowych, a część z nich poddano ewaluacji.
Artykuł ma charakter sprawozdawczy, referuje doświadczenia zebrane przez zespół badawczy w ciągu kilku lat współpracy ze społecznością lokalną Krakowa. Teoretyczną podstawę badań diagnostycznych i ewaluacyjnych stanowiły podejście oparte na dowodach i przyjęcie odpowiednio dopasowanych programów profilaktycznych.
Metoda badawcza obejmowała analizę raportów z badań, programów profilaktyczno-edukacyjnych, notatek i dzienników zajęć w ciągu kilku lat działalności badawczej w zakresie współpracy międzyinstytucjonalnej w Krakowie. Współpraca zespołów naukowo-badawczych ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi, w szczególności z poradniami edukacyjnymi, jest ważnym i niezbędnym elementem systemu profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
Bibliografia
Borkowska-Żebrowska M., Czaczuń K., Kusztal J., Piasecka M., Turczyk M. (2020). Bezpieczny uczeń w Krakowie. Analiza zasobów środowiskowych w zakresie profilaktyki w szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Education Act of 14 December 2016 (Journal of Laws 2023, item 185, art. 26, par. 1–4).
EMCDDA – European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, European Drug Prevention Quality Standards, a manual for prevention professionals EMCDDA Manuals 7, Luxembourg: Publication Office for European Union, https://www.drugsandalcohol.ie/16505/ [access: 16.02.2025].
Kusztal J., Piasecka M. (2023). “Raport z ewaluacji programu profilaktyczno-wychowawczego KOT-WICA” [unpublished materials at the disposal of the authors].
Kusztal J., Piasecka M., Czaczuń K. (2023). “The Social Climate of the Classroom in the Context of the Diagnosis of the Needs of Students in the Field of School Prevention,” Lubelski Rocznik Pedagogiczny, vol. 42, no. 2, pp. 23–46, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2023_42_2_23-46/c/articles-31824946.pdf.pdf [access: 28.11.2024].
Kusztal J., Piasecka M., Nastazjak A. (2020). “Koncepcja i założenia projektu REWIA W (SZ)KOLE. Szkoła – uczeń – rodzice. Cooperation between the school education entities” [unpublished materials at the disposal of the authors].
Kusztal J., Piasecka M., Nastazjak A., Piec M. (2021). Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji w zakresie profilaktyki szkolnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Lalak D., Pilch T. (1999). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Matera J., Czapska J. (2014). Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Ostaszewski K. (2016). Standardy profilaktyki, Warszawa: Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Ostaszewski K. (2019). “W kierunku profilaktyki opartej na wiedzy,” [in:] Z.B. Gaś (ed.), Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, pp. 35–52.
Piasecka M., Kusztal J. (2021). “Wzmocnienie współpracy podmiotów edukacji szkolnej. Poradnia – Szkoła – Rodzic – Uczeń. Program działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w Krakowie” [unpublished materials at the disposal of the authors].
Sackett D.L., Richardson S., Rosenberg W., Haynes R.B. (1997). Evidence Based Medicine: How to Practise and Teach EBM, New York: Churchill Livingstone.
Szafrańska A. (2017). “Współpraca specjalnego ośrodka wychowawczego z wybranymi podmiotami środowiska lokalnego,” Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, vol. 26, no. 1, pp. 171–184, http://dx.doi.org/10.16926/p.2017.26.13 [access: 28.11.2024].
www.programyrekomendowane.pl [access: 28.11.2024].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Justyna Joanna Kusztal, Małgorzata Piasecka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 418
Liczba cytowań: 0