Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Activation of the Local Environment: from Theory to Practice – the History of an Educational Project
  • Home
  • /
  • Activation of the Local Environment: from Theory to Practice – the History of an Educational Project
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 1 (2019): School in the Context of Social Change: Selected Issues /
  4. Miscellanea

Activation of the Local Environment: from Theory to Practice – the History of an Educational Project

Authors

  • Wiktor Sawczuk Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0002-7238-722X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.009

Keywords

local environment, education, educational project, higher education, theory, practice, barriers, dilemmas, failure

Abstract

Contemporary social changes are affected in a crucial way by the activities of individuals and social groups. One can foster the active attitudes of such groups through education. Taking this into account; the Faculty of Social Sciences at UWM in Olsztyn launched an initiative to create a new specialization at the Faculty of Social Sciences called “Education and activation of local communities”. The project was guided by numerous opinions; documents; guidelines; and expert advice. The analysis of documents indicated a real need for the implementation of the initiative; which provided additional inspiration in the planning and finalization of the entire project. Despite the enormous involvement and effort on the part of the organizers; the initiative was; and still is; a failure. The promotional action led in the mass media; as well as having held a special academic conference; were of no help. The main reasons for the failure are as follows: 1. The apparent inertia of the most members of the young generation in the field of widely understood social activity; 2. The resulting low interest in subsequent calls for applications; 3. The lack of support on the part of local institutions; 4. The lack of reasonable; pragmatic programme for the academic conference promoting the new specialization. The confrontation between theory and practice indicates that even the best intentions might fail when confronted with reality.

References

Bauman T., Uniwersytet wobec zmian społeczno-kulturowych. Casus Uniwersytetu Gdańskiego; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001.

Fabryki dyplomów czy universitas? red. M. Czerepaniak-Walczak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Delors J., Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.

Drucker P., Fragment ebooka Menedżer skuteczny. Efektywności można się nauczyć, https://www.legimi.pl/ebook-menedzer-skuteczny-efektywnosci-mozna-sie-nauczyc-peter-f-drucker;b237065.html [dostęp: 17.10.2018].

Dziennik Ustaw 2005 Nr 164; poz. 1365, z późniejszymi zmianami, http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20051641365 [dostęp: 25.04.2015].

Dziennik Ustaw 2011 Nr 253 poz. 1520, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20112531520 [do-stęp: 25.04.2015].

Ewaluacja Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2020 – Raport końcowy (wersja PDF); Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa, https://www.mir.gov.pl/aktualnosci/...rozwoju/.../KSRR_13_07_2010 [dostęp: 25.04.2015].

Kopaliński W., Słownik Wyrazów Obcych i Zwrotów Obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010‒2020: Regiony; Miasta; Obszary Wiejskie. Dokumenty Ministerstwa Infrastruktu-ry i Rozwoju. https://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_regionalna/ksrr_2010_2020/strony/default.aspx [dostęp: 25.04.2015].

Kwaśniewski J., Postrzeganie marginalizacji oraz strategii i środków kontroli społecznej, w: Kontrola społeczna procesów marginalizacji, red. J. Kwaśniewski, Interart, Warszawa 1997, s. 197–233.

Łobocki M., O systemie wychowawczym w szkole wyższej, „Życie Szkoły Wyższej” 1986, nr 4; s. 65–75.

Murzyn A., Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Kraków 2013.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Pasterski M., 10 sposobów na nieograniczoną motywację, https://michalpasterski.pl/2008/06/10-sposobow-na-nieograniczona-motywacje-2/ [dostęp: 28.09.2018]

Program Rozwoju UWM w latach 2012-2020, Cele strategiczne p. 1.1, http://www.uwm.edu.pl/uniwersytet/program-rozwoju-uwm-latach-2012-20 [dostęp: 25.04.2015].

Przemówienie inauguracyjne prof. Ryszarda Góreckiego – rektora UWM, 01.10.2012, http://www.uwmfm.pl/news/126/czytaj/716/przemowienie-inauguracyjne-prof-ryszarda-goreckiego-rektora-uwm.html [­dostęp: 25.04.2015].

Sabat A., Przedsiębiorczość akademicka: poradnik; Fundacja „Fundusz Inicjatyw”, Lublin 2012.

Siciński A., Styl życia - problemy pojęciowe i teoretyczne, w: Styl życia. Koncepcje – propozycje, red. A. Siciński, PWN, Warszawa 1976, s. 15–32.

Słownik języka polskiego PWN, t. 3, Warszawa 1999.

Style życia w miastach polskich, red. A. Siciński, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław 1988.

Wierzbicki Z.T., Aktywizacja i rozwój społeczności lokalnych, w: Aktywizacja i rozwój społeczności lokalnych, red. Z.T. Wierzbicki, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław 1973, s. 17–73.

Zając A., Cywilizacja informacyjna na język kultury; wiedzy i edukacji przełożona, „Kwartalnik Edukacyjny” 2013, nr 4(75), s. 14–26.

Załącznik 40 do Uchwały Nr 187 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku, Załącznik 41 do Uchwały Nr 187 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku. http://bip.uwm.edu.pl/node/3177 [dostęp: 25.04.2015].

Załącznik 41 do Uchwały Nr 187 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr 916 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 27 kwietnia 2012 roku w sprawie określenia efektów kształcenia dla poziomów i profili kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie, http://bip.uwm.edu.pl/node/3177/revisions/7974/view [dostęp: 25.04.2015]

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2019-06-13

How to Cite

1.
SAWCZUK, Wiktor. Activation of the Local Environment: from Theory to Practice – the History of an Educational Project. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 13 June 2019. Vol. 22, no. 1, pp. 179-200. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.1.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 1 (2019): School in the Context of Social Change: Selected Issues

Section

Miscellanea

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 838
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

local environment, education, educational project, higher education, theory, practice, barriers, dilemmas, failure
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop