Safety at School in the Opinions of Students and Parents – an Account of the Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2014.011Keywords
school, student, parents, safetyAbstract
Safety is an important aspect of the human existence. Protecting this basic need of a child – a sense of security – is what has become one of major challenges ahead of the contemporary educational institutions in recent years. The issue of safety in schools is a key and central issue of the education system. As a result, a number of reforms aimed at improving the educational system of schools was loading guidelines concerning school safety and prevention in this area. Educational institutions implement it based on the diagnosis of previously conducted safety of students, teachers, and parents. The results serve to formulate answers to questions about the nature and extent of the risks of the school environment, and how to solve them. Determining the level of safety defined as freedom from threats to school children, is carried out based on the subjective feelings of the student. Due to the special role of the student experience at each stage of school education, their importance for the development of intrinsic motivation to learn and to build confidence in adults, the climate and security on campus created for children seem invaluable. A purpose of the article is the analysis of issues of the sense of security at the primary school and the junior secondary school in the opinion of pupils and parents. The observations included in the work are based on the theoretical knowledge as well as findings of research by authors dealing with the subject. Conclusions concerning education-related action are an important component of the article for raising the security level, and hence the frame of mind of pupils at the selected school.
References
Agresja dzieci i młodzieży. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie, red. I. Pufal-Struzik, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.
Aronson E., T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, przekł. zbiorowy, Zysk i S-ka, Poznań 2006.
Baryła-Matejczuk M., Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki aktualnym zadaniem szkoły, w: http://ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=1579:konstruowanie-szkolnego-programu-profilaktyki-cigle-aktualne-zadanie-szkoy&id=126:podstawy-profilaktyki&Itemid=1148.
Bezpieczeństwo w szkole. Poradnik dyrektora i nauczyciela, red. M. Taraszkiewicz, Verlag Dashöfer, Warszawa 2003.
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Ćwikła T., M. Wiatrowski, H. Radziszewska, M. Radziwołek, M. Stachowiak, E. Ćwikła, Nowe uprawnienia i obowiązki dyrektora szkoły. Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w szkole, Wydawnictwo Forum, Poznań 2007.
Danilewska J., Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa 2002.
Edukacja dla bezpieczeństwa – bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń, red. D. Czajkowska-Ziobrowska, A. Zduniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2007.
Edukacja dla bezpieczeństwa – w rodzinie, szkole i pracy, red. A. Zduniak, M. Kryłowicz, „Elipsa”, Warszawa – Poznań 2004.
Gaś Z.B., Profilaktyka w szkole, WSiP, Warszawa 2006.
Gaś Z.B., Szkolny Program Profilaktyki. Istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2003.
Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, przeł. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, przeł. E. Hornowska, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Krygier M., B. Wojtanowska, Raport: Diagnoza poczucia bezpieczeństwa uczniów ogólnokształcących szkół i burs artystycznych, Rok Bezpiecznej Szkoły 2012/2013, w: http://cea.art.pl/poradnictwo/bezpieczna_szkola.pdf.
Łapińska J., Raport z ewaluacji wewnętrznej. Badany obszar: Respektowanie w szkole norm społecznych, poczucie bezpieczeństwa w szkole (wymaganie 1.4), Rok szkolny 2010/2011, w: http://ekonomiktg.edupage.org/files/Raport_-_ewaluacja_bezpieczenstwo.pdf.
Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2003.
Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, PWN, Warszawa 1970.
Olweus D., Mobbing. Fala przemocy w szkole – jak ją powstrzymać?, przeł. D. Jastrun, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007.
Pilch T., Metodologia pedagogicznych badań środowiskowych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, Wrocław – Warszawa 1971.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, „Żak”, Warszawa 1998.
Prusak I., Poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole. Raport z badań ankietowych przeprowadzonych w tarnowskich szkołach podstawowych i gimnazjalnych w 2013 roku, Tarnów 2013,
Słownik współczesnego języka polskiego, red. Dunaj B., „Wilga”, Warszawa 1996.
Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży szkolnej. Fachowe porady i gotowe materiały metodyczne dla dyrektorów szkół i nauczycieli, red. K. Kmiecik-Baran, Verlag Dashöfer, Warszawa 2006.
Dokumenty i akty normatywne
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483).
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526).
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Reforma systemu edukacji. Projekt, WSiP, Warszawa 1998.
„Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży” opracowany w związku z Uchwałą Sejmu RP z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie przeciwdziałania i zwalczania zjawisk patologicznych wśród nieletnich (Monitor Polski 1998, nr 14, poz. 207).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003, nr 6, poz. 69).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U. 2003, nr 26, poz. 226).
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2001, nr 61, poz. 624, z późniejszymi zmianami).
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2007, nr 35, poz. 222).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2012, poz. 977).
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).
Rządowy program wychowania w szkołach i placówkach przyjęty na lata 2008–2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” (załącznik do uchwały nr 172/2008 z dnia 19 sierpnia 2008 r.).
Uchwała Rady Ministrów Nr 186/2006 z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 2003, nr 118, poz. 1112, z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2004, nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i innych ustaw (Dz.U. 2007, nr 80, poz. 542).
www.bezpieczenstwoekonomiczne.pl
www.szkolabezprzemocy.pl
www.orka2.sejm.gov.pl
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 400
Number of citations: 0