Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Prawo dziecka do edukacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej instytucji pieczy zastępczej
  • Strona domowa
  • /
  • Prawo dziecka do edukacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej instytucji pieczy zastępczej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne /
  4. Miscellanea

Prawo dziecka do edukacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej instytucji pieczy zastępczej

Autor

  • Halina Aleksandra Bejger Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie Katedra Pedagogiki https://orcid.org/0000-0002-9319-6385

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.008

Słowa kluczowe

dziecko, dzieciństwo, dziecko osierocone, prawa dziecka, edukacja, rozwój

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem prawa do edukacji dzieci umieszczonych w instytucjach pieczy zastępczej. Aby określić, jak prawo dziecka do nauki jest realizowane w praktyce pedagogicznej, przeprowadzono badania w jednej z placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w województwie lubelskim. Celem tych badań było ustalenie stopnia realizacji tego prawa w instytucjonalnej formie opieki, jak również zakresu indywidualnej pomocy wspierającej przebieg edukacji dziecka. W toku badań poszukiwano odpowiedzi na następujące problemy badawcze: Jakie formy oddziaływań edukacyjnych wobec wychowanków podejmowane były w instytucji pieczy zastępczej? Jakie formy kształcenia zawodowego podejmowali wychowankowie? Jakie formy pomocy wychowankom w wyborze kierunku kształcenia zapewniała placówka? W jaki sposób kadra pedagogiczna pomagała wychowankom w osiągnięciu przez nich powodzenia szkolnego? Jakie działania na rzecz stymulowania rozwoju intelektualnego wychowanków były podejmowane w placówce? Z jakich form terapii korzystali w badanym okresie wychowankowie? W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz techniki badania dokumentów i ankiety. Z badań wynika, że młodzież w wieku ponadgimnazjalnym wybierała najczęściej szkoły zawodowe, licea i technika, a tylko mała grupa wychowanków kontynuowała naukę w szkołach policealnych (3,22%) i na studiach wyższych (3,22%). Nauka dzieci była wspierana przez specjalistyczne zajęcia poświęcone wyrównywaniu braków dydaktycznych i niwelowaniu deficytów rozwojowych. Z przeprowadzonych badań wynika potrzeba dalszej profesjonalizacji oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych wobec dzieci osieroconych umieszczanych w instytucjach pieczy zastępczej.

Biogram autora

Halina Aleksandra Bejger - Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie Katedra Pedagogiki

doktor nauk humanistycznych w dziedzinie: pedagogika

Zainteresowania zawodowe: opieka i wychowanie, praca opiekuńczo-wychowawcza z dzieckiem i jego rodziną, problematyka zagrożenia dzieci i ich rodzin wykluczeniem społecznym

Dorobek naukowy: 3 książki współautorskie (wydane w języku ukraińskim) poświęcone telefonom zaufania na świecie, samowychowaniu i treningowi socjopedagogicznemu; 7 monografii współredakcyjnych: Problemy osób niepełnosprawnych we współczesnym świecie (2014); Niedostosowanie społeczne. Teorie i doświadczenia (2014); Współczesna rodzina jako środowisko opeikuńczo-wychowawcze (2016); Vocational training. Some problems and contexts (2016);Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą (2017); Aktualne problemy społeczne w ukraińskich i polskich realiach, tendencjach, perspektywach (2018); Prawa dziecka w przestrzeni życia społecznego (2018);

25 rozdziałów w monografiach i 27 artykułów w czasopismach krajowych i zagranicznych; sekretarz czasopisma naukowego "Scentific Bulletin of Chełm. Section of Pedagogy" w latach 2013-2016; od 2017 w redakcji naukowego czasopisma studenckiego "Scientia"; od 2017 v-ce prezes CHełmskiego Towarzystwa Naukowego; opiekun Pedagogicznego Koła Naukowego od 2013.

Bibliografia

Bejger H. (2016). Praca z rodzinami wychowanków w praktyce pedagogicznej placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego, [w:] H. Bejger, O. Lisovets, R. Kartaszyńska, S. Borysiuk (red.), Współczesna rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Chełm–Niżyn: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Chełmskie Towarzystwo Naukowe, s. 260–284.

Czyż E. (1992). Konwencja o Prawach Dziecka. Wprowadzenie, [w:] E. Czyż (red.), Dziecko i jego prawa, Warszawa: Biblioteka Komitetu Ochrony Praw Dziecka, s. 3–16.

Farson R. (1992). O wynalezieniu dzieci, [w:] K. Busz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

James A., Prout A. (red.). (1990). Constructing and Reconstructing Childhood, Basingstoke: Falmer Press.

Jaros P.J., Michalak M. (2015). Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Kehily M.J. (2008). Zrozumieć dzieciństwo: wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia, [w:] M.J. Kehily (oprac.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. M. Kościelniak, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy z 25 lutego 1964 r. (Dz.U. 2012, poz. 788 ze zm).

Konstytucja III Rzeczypospolitej Polskiej. (2011). Warszawa: Mada.

Konwencja o Prawach Dziecka. (2015). [w:] P. Jaros, M. Michalak (red.), Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Korczak J. (1987). Myśli, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Korczak J. (1992). Jak kochać dziecko, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Latona”.

Pilch T. (1995). Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz.U. 2011, nr 292, poz. 1720).

Stadniczeńko J. (2015). Prawo dziecka do nauki – prawa w oświacie, [w:] S.L. Stadniczeńko (red.), Konwencja o Prawach Dziecka. Wybór zagadnień (artykuły i komentarze), Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887).

Ustawa o systemie oświaty z 14 grudnia 2016 r. ogłoszona dnia 24 maja 2018 r. (Dz.U. 2018, poz. 996, 1000, 1290, 1669, 2245).

Wołoszyn S. (1982). Korczak, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-05-08

Jak cytować

1.
BEJGER, Halina Aleksandra. Prawo dziecka do edukacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej instytucji pieczy zastępczej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 8 maj 2019, T. 22, nr 3, s. 161–181. [udostępniono 31.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2019.3.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne

Dział

Miscellanea

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 386
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dziecko, dzieciństwo, dziecko osierocone, prawa dziecka, edukacja, rozwój
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa