Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Child Right to Education in the Care and Educational Work of a Foster Care Institutions
  • Home
  • /
  • The Child Right to Education in the Care and Educational Work of a Foster Care Institutions
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 3 (2019): Social Prevention: Pedagogical and Psychological Contexts /
  4. Miscellanea

The Child Right to Education in the Care and Educational Work of a Foster Care Institutions

Authors

  • Halina Aleksandra Bejger Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie https://orcid.org/0000-0002-9319-6385

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.008

Keywords

child, childhood, orphaned child, children’s rights, education, development

Abstract

The article addresses the problem of the right to education of children placed in foster care homes. In order to examine how the child’s right to education is implemented in pedagogical practice, research was carried out in one of the educational care center in the Lublin province. The purpose of this research was to determine the degree of implementation of this right in foster care institutions, as well as the scope of individual assistance supporting the child’s education. The research was aimed at searching the answers to the following research problems: What forms of educational influence on juveniles were undertaken in foster care home? What forms of vocational training were usually chosen by the pupils? What forms of support did the institution of foster care provide to the pupils in order to help them to choose their future education? How did the teaching staff support the pupils in achieving their school success? What actions stimulating the intellectual development of the pupils were undertaken in the above institution? What forms of therapy were available to the pupils in the examined period? The research was carried out with the use of the diagnostic survey method as well as the techniques of documents examination and questionnaire. Research shows that young people in upper secondary school most often chose vocational schools, high schools and technical schools, and only a small group of juveniles continued their education in post-secondary schools (3.22%) and universities (3.22%). Education was supported by specialized classes dedicated to flattening didactic deficiencies and eliminating developmental deficits. The research shows the need for further professionalization of care, upbringing and therapeutic interactions with orphaned children placed in foster care institutions.

Author Biography

Halina Aleksandra Bejger, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie

doktor nauk humanistycznych w dziedzinie: pedagogika

Zainteresowania zawodowe: opieka i wychowanie, praca opiekuńczo-wychowawcza z dzieckiem i jego rodziną, problematyka zagrożenia dzieci i ich rodzin wykluczeniem społecznym

Dorobek naukowy: 3 książki współautorskie (wydane w języku ukraińskim) poświęcone telefonom zaufania na świecie, samowychowaniu i treningowi socjopedagogicznemu; 7 monografii współredakcyjnych: Problemy osób niepełnosprawnych we współczesnym świecie (2014); Niedostosowanie społeczne. Teorie i doświadczenia (2014); Współczesna rodzina jako środowisko opeikuńczo-wychowawcze (2016); Vocational training. Some problems and contexts (2016);Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą (2017); Aktualne problemy społeczne w ukraińskich i polskich realiach, tendencjach, perspektywach (2018); Prawa dziecka w przestrzeni życia społecznego (2018);

25 rozdziałów w monografiach i 27 artykułów w czasopismach krajowych i zagranicznych; sekretarz czasopisma naukowego "Scentific Bulletin of Chełm. Section of Pedagogy" w latach 2013-2016; od 2017 w redakcji naukowego czasopisma studenckiego "Scientia"; od 2017 v-ce prezes CHełmskiego Towarzystwa Naukowego; opiekun Pedagogicznego Koła Naukowego od 2013.

References

Bejger H. (2016). Praca z rodzinami wychowanków w praktyce pedagogicznej placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego, [w:] H. Bejger, O. Lisovets, R. Kartaszyńska, S. Borysiuk (red.), Współczesna rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Chełm–Niżyn: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Chełmskie Towarzystwo Naukowe, s. 260–284.

Czyż E. (1992). Konwencja o Prawach Dziecka. Wprowadzenie, [w:] E. Czyż (red.), Dziecko i jego prawa, Warszawa: Biblioteka Komitetu Ochrony Praw Dziecka, s. 3–16.

Farson R. (1992). O wynalezieniu dzieci, [w:] K. Busz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

James A., Prout A. (red.). (1990). Constructing and Reconstructing Childhood, Basingstoke: Falmer Press.

Jaros P.J., Michalak M. (2015). Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Kehily M.J. (2008). Zrozumieć dzieciństwo: wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia, [w:] M.J. Kehily (oprac.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. M. Kościelniak, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy z 25 lutego 1964 r. (Dz.U. 2012, poz. 788 ze zm).

Konstytucja III Rzeczypospolitej Polskiej. (2011). Warszawa: Mada.

Konwencja o Prawach Dziecka. (2015). [w:] P. Jaros, M. Michalak (red.), Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Korczak J. (1987). Myśli, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Korczak J. (1992). Jak kochać dziecko, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Latona”.

Pilch T. (1995). Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz.U. 2011, nr 292, poz. 1720).

Stadniczeńko J. (2015). Prawo dziecka do nauki – prawa w oświacie, [w:] S.L. Stadniczeńko (red.), Konwencja o Prawach Dziecka. Wybór zagadnień (artykuły i komentarze), Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887).

Ustawa o systemie oświaty z 14 grudnia 2016 r. ogłoszona dnia 24 maja 2018 r. (Dz.U. 2018, poz. 996, 1000, 1290, 1669, 2245).

Wołoszyn S. (1982). Korczak, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2019-05-08

How to Cite

1.
BEJGER, Halina Aleksandra. The Child Right to Education in the Care and Educational Work of a Foster Care Institutions. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 8 May 2019. Vol. 22, no. 3, pp. 161-181. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.3.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 3 (2019): Social Prevention: Pedagogical and Psychological Contexts

Section

Miscellanea

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1103
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

child, childhood, orphaned child, children’s rights, education, development
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop