Wolność niedojrzałych?
Problem wolności w procesie wychowania
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.005Słowa kluczowe
wolność, wartości, cel wychowania, wychowanie, dzieciAbstrakt
Problem przedstawiony w artykule dotyczy specyfiki procesu wychowania pod względem respektowania w nim stopnia i zakresu wolności osób, które – jak dzieci – nie mają jeszcze wystarczających kwalifikacji do podjęcia właściwych decyzji oraz do ponoszenia w pełni ich konsekwencji. Zanalizowano podstawowe sposoby rozumienia wolności (wolność pozytywna, wolność negatywna oraz wolność wewnętrzna) pod względem ich znaczenia dla rozumienia dylematu wolność–bezpieczeństwo w wychowaniu. Przedstawiono argumentację za potrzebą uwzględniania w strukturze procesu wychowania podwójnej roli wolności, będącej po pierwsze istotnym celem wychowania, ale też (po drugie) stanowiącej narzędzie, bez którego nie udałoby się osiąganie celów wyższych – autonomii intelektualnej i moralnej człowieka.
Bibliografia
Berlin I. (1999). Dwie koncepcje wolności i inne eseje, przeł. M. Tański, Warszawa: ResPublica.
Bowie N.E., Simon R.L. (1977). The Individual and the Political Order: An Introduction to Social and Political Philosophy, Englewood Cliffs (NJ): Prentice-Hall.
Gałkowski S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy wychowania moralnego, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gałkowski S. (2017). Filozofia i pedagogika. Współzależności i granice, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 62, nr 1(243), s. 45–60.
Jadczak R. (1999). Szkoła – wolność „skanalizowana”, [w]: Wolność jako wartość i problem edukacyjny, red A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz: Wydawnictwo „Wers”, s. 66–80.
Kołakowski L. (1993). Gdzie jest miejsce dzieci w filozofii liberalnej?, przeł. J. Turowicz, „Znak”, nr 10(461), s. 11–21.
Legutko R. (2007). Traktat o wolności, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Locke J. (1955). Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 2, przeł. B. Gawecki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Locke J. (1992). Dwa traktaty o rządzie, przeł. Z. Rau, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
MacCallum G. (1967). Negative and Positive Freedom, „The Philosophical Review”, t. 76, nr 3, s. 312–334.
Marek Z. (2016). Osiąganie dojrzałości moralnej, „Studia Paedagogica Ignatiana” t. 16, nr 1, s. 39–56.
Peters R.S. (1966). Ethics and Education, London: Allen & Unwin.
Platon (1991). Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa: Wydawnictwo AKME.
Postman P. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawa: Muza.
Rau R. (2008). Zapomniana wolność. W poszukiwaniu historycznych podstaw liberalizmu, przeł. M. Przychodzeń, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Słownik Języka Polskiego, t. 3. (1981). red. M Szymczak, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 744
Liczba cytowań: 0