Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wolność niedojrzałych? : Problem wolności w procesie wychowania
  • Strona domowa
  • /
  • Wolność niedojrzałych? : Problem wolności w procesie wychowania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wolność niedojrzałych?

Problem wolności w procesie wychowania

Autor

  • Stanisław Karol Gałkowski Akademia Ignatianum w KrakowieWydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0003-1084-0487

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.005

Słowa kluczowe

wolność, wartości, cel wychowania, wychowanie, dzieci

Abstrakt

Problem przedstawiony w artykule dotyczy specyfiki procesu wychowania pod względem respektowania w nim stopnia i zakresu wolności osób, które – jak dzieci – nie mają jeszcze wystarczających kwalifikacji do podjęcia właściwych decyzji oraz do ponoszenia w pełni ich konsekwencji. Zanalizowano podstawowe sposoby rozumienia wolności (wolność pozytywna, wolność negatywna oraz wolność wewnętrzna) pod względem ich znaczenia dla rozumienia dylematu wolność–bezpieczeństwo w wychowaniu. Przedstawiono argumentację za potrzebą uwzględniania w strukturze procesu wychowania podwójnej roli wolności, będącej po pierwsze istotnym celem wychowania, ale też (po drugie) stanowiącej narzędzie, bez którego nie udałoby się osiąganie celów wyższych – autonomii intelektualnej i moralnej człowieka.

Bibliografia

Berlin I. (1999). Dwie koncepcje wolności i inne eseje, przeł. M. Tański, Warszawa: ResPublica.

Bowie N.E., Simon R.L. (1977). The Individual and the Political Order: An Introduction to Social and Political Philosophy, Englewood Cliffs (NJ): Prentice-Hall.

Gałkowski S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy wychowania moralnego, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Gałkowski S. (2017). Filozofia i pedagogika. Współzależności i granice, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 62, nr 1(243), s. 45–60.

Jadczak R. (1999). Szkoła – wolność „skanalizowana”, [w]: Wolność jako wartość i problem edukacyjny, red A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz: Wydawnictwo „Wers”, s. 66–80.

Kołakowski L. (1993). Gdzie jest miejsce dzieci w filozofii liberalnej?, przeł. J. Turowicz, „Znak”, nr 10(461), s. 11–21.

Legutko R. (2007). Traktat o wolności, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Locke J. (1955). Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 2, przeł. B. Gawecki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Locke J. (1992). Dwa traktaty o rządzie, przeł. Z. Rau, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

MacCallum G. (1967). Negative and Positive Freedom, „The Philosophical Review”, t. 76, nr 3, s. 312–334.

Marek Z. (2016). Osiąganie dojrzałości moralnej, „Studia Paedagogica Ignatiana” t. 16, nr 1, s. 39–56.

Peters R.S. (1966). Ethics and Education, London: Allen & Unwin.

Platon (1991). Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa: Wydawnictwo AKME.

Postman P. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawa: Muza.

Rau R. (2008). Zapomniana wolność. W poszukiwaniu historycznych podstaw liberalizmu, przeł. M. Przychodzeń, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Słownik Języka Polskiego, t. 3. (1981). red. M Szymczak, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2021-11-29 — zaktualizowane 2021-11-19

Jak cytować

1.
GAŁKOWSKI, Stanisław Karol. Wolność niedojrzałych? : Problem wolności w procesie wychowania. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 19 listopad 2021, T. 24, nr 3, s. 97–116. [udostępniono 28.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 195
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wolność, wartości, cel wychowania, wychowanie, dzieci
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa