Poczucie satysfakcji życiowej wśród studentów uczelni rzeszowskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.008Słowa kluczowe
satysfakcja, życie, edukacja, rozwój, przystosowanie, studenci, uczelnieAbstrakt
Satysfakcja życia należy do najważniejszych czynników wpływających na subiektywne odczuwanie dobrostanu przez jednostkę. Poziom satysfakcji przekłada się na jakość rozwoju i przystosowania do nowego środowiska. Celem niniejszego artykułu jest analiza postrzegania satysfakcji z życia wśród młodych osób, którzy rozpoczęli studia na kierunkach ścisłych i humanistycznych. Badania przeprowadzono w ramach własnego projektu zrealizowanego wśród 383 studentów Politechniki Rzeszowskiej i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Do badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniki kwestionariusza i standaryzowanego narzędzia badającego poziom satysfakcji z życia SWLS (Satisfaction with life scale), autorstwa Eda Dinera, Roberta A. Emmonsa, Randy’ego J. Larsena i Sharon Griffin w polskiej adaptacji Zygrfyda Juczyńskiego.
Badania ujawniły, że ogólne zadowolenie z życia studentów kształtowało się na poziomie umiarkowanym i poniżej przeciętnym. Wzięto pod uwagę następujące zmienne niezależne: uczelnia, płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zamożność, kolejność urodzenia się, a także poziom osiąganych wyników w szkole średniej. W trzech przypadkach, tj. uczelnia, płeć i zamożność, satysfakcja z życia wśród badanych grup była na poziomie istotności statystycznej. Natomiast ogólnie satysfakcja z życia była na wyższym poziomie wśród studentów Politechniki Rzeszowskiej, także wśród badanych kobiet i osób bardziej zamożnych. Z badań wynika również, że większość badanych osób odczuwa satysfakcję z życia na poziomie umiarkowanym.
Bibliografia
Alesina A., Di Tella R., MacCulloch R. (2004). Inequality and Happiness: Are Europeans and Americans Different?, „Journal of Public Economics”, t. 88, nr 9–10, s. 2009–2042.
Aziz S., Zickar M.J. (2006). A Cluster Analysis Investigation of Workaholism as a Syndrome, „Journal of Occupational Health Psychology”, t. 11, nr 1, s. 52–62.
Bańka A. (2005). Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny, [w:] Psychologia jakości życia, red. A. Bańka, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, s. 11–78.
Bartkowiak G. (2009). Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Bonebright C.A., Clay D.L., Ankenmann R.D. (2000). The Relationship of Workaholism with Work–Life Conflict, Life Satisfaction, and Purpose in Life, „Journal of Counseling Psychology”, t. 47, nr 4, s. 469–477.
Chodkowski Z. (2019). Adaptacja człowieka do środowiska pracy, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Chodkowski Z. (2021). Wpływ środowiska na motywację do wyboru studiów przez studentów rzeszowskich uczelni, „Przedsiębiorczość – Edukacja, t. 17, nr 1, s. 126–139.
Cohen J. (1988). Statistical Power Analysis for Behavioral Sciences, 2nd ed. Hillsdale (NJ): Erlbaum.
Diener E., Emmons R.A., Larsen R.J., Griffin S. (1985). The Satisfaction with Life Scale, „Journal of Personality Assessment”, t. 49, nr 1, s. 71–75.
Diener E., Horwitz F., Emmons R.A. (1985). Happiness of the Very Wealthy, „Social Indicators Research”, t. 16, s. 263–274.
Douglas J., Douglas A., Barnes B. (2006). Measuring Student Satisfaction at a UK University, „Quality Assurance in Education”, t. 14, nr 3, s. 251–267.
Finogenow M. (2013). Poczucie koherencji a satysfakcja z życia i dobrostan emocjonalny osób w wieku emerytalnym, „Psychologia Społeczna”, t. 8, nr 3(26), s. 346–353.
Frisch M.B. (2006). Quality of Life Therapy: Applying a Life Satisfaction Approach to Positive Psychology and Cognitive Therapy, Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.
Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Korczyński S. (2017). Satysfakcja zawodowa nauczycieli, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Kosiba G., Gacek M., Bogacz-Walancik A., Wojtowicz A. (2017). Zachowania prozdrowotne a satysfakcja z życia studentów kierunków nauczycielskich, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 79–93.
Mirza C.M. (2012). Positive and Negative Workaholism: An Abstract of a Thesis Presented to The Faculty of the Department of Psychology University of Houston, https://uh-ir.tdl.org/bitstream/handle/10657/ETD-UH-2012-05-355/MIRZA-.pdf.
Kupcewicz E., Szczypiński W., Kędzia A. (2018). Satysfakcja z życia w kontekście życia zawodowego pielęgniarek, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne” t. 8, nr 1, s. 27–32.
Shin D.C., Johnson D.M. (1978). Avowed Happiness as an Overall Assessment of the Quality of Life, „Social Indicators Research”, t. 5, nr 1, s. 475–492.
Mihanović Z., Batinić A.B., Pavičić J. (2016). The Link Between Students’ Satisfaction with Faculty, Overall Students’ Satisfaction with Students Life and Student Performances, „Review of Innovation and Competitiveness”, t. 2, nr 1, s. 37–60.
„Satysfakcja” [hasło], [w;], Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/satysfakcja;2574915.
„Satysfakcja” [hasło], [w;], Wielki Słownik Języka Polskiego, Warszawa: Instytut Języka Polskiego PAN, https://wsjp.pl/haslo/podglad/28965/satysfakcja.
Sirgy M.J. (2012). The Psychology of Quality of Life: Hedonic Well-Being, Life Satisfaction, and Eudaimonia, Dordrecht–New York: Springer.
Sousa L., Lyubomirsky S. (2001). Life Satisfaction, [w:] Encylopedia of Women and Gender: Sex Similarities and Differences and the Impact of Society on Gender, t. 2, red. J. Worell, San Diego (CA): Academic Press, pp. 667–676, https://www.researchgate.net/publication/284318649_Life_satisfaction.
Sowińska A. (2018). Zadowolenie z pracy – problemy definicyjne, „Studia Ekonomiczne”, nr 197, s. 45–56.
Springer A. (2018). Kompetencje i satysfakcja. Identyfikacja, ocena i znaczenie dopasowania, Warszawa: Difin.
Sprynska Z., Tychmanowicz A., Filipiak S. (2019). Kto jest szczęśliwszy? Optymizm, wartości i satysfakcja z życia studentów polskich i ukraińskich, „Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal”, t. 25, nr 1, s. 69–77.
Wojtowicz E. (2011). Cele życiowe oraz koncepcje cech, a satysfakcja z pierwszej pracy kobiet i mężczyzn, „Problemy Profesjologii”, nr 2, s. 89–95.
Zika S., Chamberlain K. (1992). On the Relation Between Meaning in Life and Psychological Well-Being, „British Journal of Psychology”, t. 83, nr 1, s. 133–145.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2884
Liczba cytowań: 0