Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Poczucie satysfakcji życiowej wśród studentów uczelni rzeszowskich
  • Strona domowa
  • /
  • Poczucie satysfakcji życiowej wśród studentów uczelni rzeszowskich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Raporty z badań

Poczucie satysfakcji życiowej wśród studentów uczelni rzeszowskich

Autor

  • Zbigniew Chodkowski Uniwersytet Rzeszowski Kolegium Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki Katedra Badań Społecznych ul. ks. Jałowego 24 35-010 Rzeszów https://orcid.org/0000-0001-5114-2314

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.008

Słowa kluczowe

satysfakcja, życie, edukacja, rozwój, przystosowanie, studenci, uczelnie

Abstrakt

Satysfakcja życia należy do najważniejszych czynników wpływających na subiektywne odczuwanie dobrostanu przez jednostkę. Poziom satysfakcji przekłada się na jakość rozwoju i przystosowania do nowego środowiska. Celem niniejszego artykułu jest analiza postrzegania satysfakcji z życia wśród młodych osób, którzy rozpoczęli studia na kierunkach ścisłych i humanistycznych. Badania przeprowadzono w ramach własnego projektu zrealizowanego wśród 383 studentów Politechniki Rzeszowskiej i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Do badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniki kwestionariusza i standaryzowanego narzędzia badającego poziom satysfakcji z życia SWLS (Satisfaction with life scale), autorstwa Eda Dinera, Roberta A. Emmonsa, Randy’ego J. Larsena i Sharon Griffin w polskiej adaptacji Zygrfyda Juczyńskiego.

Badania ujawniły, że ogólne zadowolenie z życia studentów kształtowało się na poziomie umiarkowanym i poniżej przeciętnym. Wzięto pod uwagę następujące zmienne niezależne: uczelnia, płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zamożność, kolejność urodzenia się, a także poziom osiąganych wyników w szkole średniej. W trzech przypadkach, tj. uczelnia, płeć i zamożność, satysfakcja z życia wśród badanych grup była na poziomie istotności statystycznej. Natomiast ogólnie satysfakcja z życia była na wyższym poziomie wśród studentów Politechniki Rzeszowskiej, także wśród badanych kobiet i osób bardziej zamożnych. Z badań wynika również, że większość badanych osób odczuwa satysfakcję z życia na poziomie umiarkowanym.

Biogram autora

Zbigniew Chodkowski - Uniwersytet Rzeszowski Kolegium Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki Katedra Badań Społecznych ul. ks. Jałowego 24 35-010 Rzeszów

Prowadziłem wykłady ze studentami z programu Erasmus+ z przedmiotów: andragogika i przystosowanie człowieka do środowiska pracy.

Założyłem i prowadzę od maja 2017 r. Studenckie Koło Naukowe Andragogów przy Instytucie Pedagogiki.

Zajmuję się następującymi obszarami badawczymi: edukacją, pedagogiką pracy, zasobami ludzkimi, a także adaptacją człowieka do środowiska pracy. W dodatku eksploruję badawczo wszelkie niebezpieczeństwa, które powodują zagrożenia w życiu osobistym i pracy zawodowej człowieka.

Prowadziłem i uczestniczyłem w następujących projektach badawczych:

-projekt w zakresie oczekiwanych rezultatów i podnoszenia kwalifikacji słuchaczy studiujących na studiach podyplomowych;

-projekt dotyczący sytuacji związanej z planami edukacyjnymi i zawodowymi uczniów;

badanie studentów dotyczące ich działalności: edukacyjno-zawodowej dotyczące planów zawodowych;

-uwarunkowania wyboru aktualnej drogi edukacyjnej przez studentów  Uniwersytetu Rzeszowskiego i Politechniki Rzeszowskiej;

- międzynarodowy projekt FUNDUSZY WYSZEHRADZKICH - Wyszehradzka Konferencja Umiejętności Informacyjnych i Edukacji zorganizowana przez Uniwersytet Masaryka w Brnie.

Bibliografia

Alesina A., Di Tella R., MacCulloch R. (2004). Inequality and Happiness: Are Europeans and Americans Different?, „Journal of Public Economics”, t. 88, nr 9–10, s. 2009–2042.

Aziz S., Zickar M.J. (2006). A Cluster Analysis Investigation of Workaholism as a Syndrome, „Journal of Occupational Health Psychology”, t. 11, nr 1, s. 52–62.

Bańka A. (2005). Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny, [w:] Psychologia jakości życia, red. A. Bańka, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, s. 11–78.

Bartkowiak G. (2009). Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bonebright C.A., Clay D.L., Ankenmann R.D. (2000). The Relationship of Workaholism with Work–Life Conflict, Life Satisfaction, and Purpose in Life, „Journal of Counseling Psychology”, t. 47, nr 4, s. 469–477.

Chodkowski Z. (2019). Adaptacja człowieka do środowiska pracy, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Chodkowski Z. (2021). Wpływ środowiska na motywację do wyboru studiów przez studentów rzeszowskich uczelni, „Przedsiębiorczość – Edukacja, t. 17, nr 1, s. 126–139.

Cohen J. (1988). Statistical Power Analysis for Behavioral Sciences, 2nd ed. Hillsdale (NJ): Erlbaum.

Diener E., Emmons R.A., Larsen R.J., Griffin S. (1985). The Satisfaction with Life Scale, „Journal of Personality Assessment”, t. 49, nr 1, s. 71–75.

Diener E., Horwitz F., Emmons R.A. (1985). Happiness of the Very Wealthy, „Social Indicators Research”, t. 16, s. 263–274.

Douglas J., Douglas A., Barnes B. (2006). Measuring Student Satisfaction at a UK University, „Quality Assurance in Education”, t. 14, nr 3, s. 251–267.

Finogenow M. (2013). Poczucie koherencji a satysfakcja z życia i dobrostan emocjonalny osób w wieku emerytalnym, „Psychologia Społeczna”, t. 8, nr 3(26), s. 346–353.

Frisch M.B. (2006). Quality of Life Therapy: Applying a Life Satisfaction Approach to Positive Psychology and Cognitive Therapy, Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.

Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Korczyński S. (2017). Satysfakcja zawodowa nauczycieli, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Kosiba G., Gacek M., Bogacz-Walancik A., Wojtowicz A. (2017). Zachowania prozdrowotne a satysfakcja z życia studentów kierunków nauczycielskich, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 79–93.

Mirza C.M. (2012). Positive and Negative Workaholism: An Abstract of a Thesis Presented to The Faculty of the Department of Psychology University of Houston, https://uh-ir.tdl.org/bitstream/handle/10657/ETD-UH-2012-05-355/MIRZA-.pdf.

Kupcewicz E., Szczypiński W., Kędzia A. (2018). Satysfakcja z życia w kontekście życia zawodowego pielęgniarek, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne” t. 8, nr 1, s. 27–32.

Shin D.C., Johnson D.M. (1978). Avowed Happiness as an Overall Assessment of the Quality of Life, „Social Indicators Research”, t. 5, nr 1, s. 475–492.

Mihanović Z., Batinić A.B., Pavičić J. (2016). The Link Between Students’ Satisfaction with Faculty, Overall Students’ Satisfaction with Students Life and Student Performances, „Review of Innovation and Competitiveness”, t. 2, nr 1, s. 37–60.

„Satysfakcja” [hasło], [w;], Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/satysfakcja;2574915.

„Satysfakcja” [hasło], [w;], Wielki Słownik Języka Polskiego, Warszawa: Instytut Języka Polskiego PAN, https://wsjp.pl/haslo/podglad/28965/satysfakcja.

Sirgy M.J. (2012). The Psychology of Quality of Life: Hedonic Well-Being, Life Satisfaction, and Eudaimonia, Dordrecht–New York: Springer.

Sousa L., Lyubomirsky S. (2001). Life Satisfaction, [w:] Encylopedia of Women and Gender: Sex Similarities and Differences and the Impact of Society on Gender, t. 2, red. J. Worell, San Diego (CA): Academic Press, pp. 667–676, https://www.researchgate.net/publication/284318649_Life_satisfaction.

Sowińska A. (2018). Zadowolenie z pracy – problemy definicyjne, „Studia Ekonomiczne”, nr 197, s. 45–56.

Springer A. (2018). Kompetencje i satysfakcja. Identyfikacja, ocena i znaczenie dopasowania, Warszawa: Difin.

Sprynska Z., Tychmanowicz A., Filipiak S. (2019). Kto jest szczęśliwszy? Optymizm, wartości i satysfakcja z życia studentów polskich i ukraińskich, „Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal”, t. 25, nr 1, s. 69–77.

Wojtowicz E. (2011). Cele życiowe oraz koncepcje cech, a satysfakcja z pierwszej pracy kobiet i mężczyzn, „Problemy Profesjologii”, nr 2, s. 89–95.

Zika S., Chamberlain K. (1992). On the Relation Between Meaning in Life and Psychological Well-Being, „British Journal of Psychology”, t. 83, nr 1, s. 133–145.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2021-11-29 — zaktualizowane 2021-11-19

Jak cytować

1.
CHODKOWSKI, Zbigniew. Poczucie satysfakcji życiowej wśród studentów uczelni rzeszowskich. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 19 listopad 2021, T. 24, nr 3, s. 155–175. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4524
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

satysfakcja, życie, edukacja, rozwój, przystosowanie, studenci, uczelnie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa