Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Perception of Life Satisfaction among Students of Rzeszów Universities
  • Home
  • /
  • Perception of Life Satisfaction among Students of Rzeszów Universities
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Case Reports

Perception of Life Satisfaction among Students of Rzeszów Universities

Authors

  • Zbigniew Chodkowski Uniwersytet Rzeszowski Kolegium Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki Katedra Badań Społecznych ul. ks. Jałowego 24 35-010 Rzeszów https://orcid.org/0000-0001-5114-2314

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.008

Keywords

satisfaction, life, adaptation, students, higher education

Abstract

Life satisfaction is one of the most important factors influencing the subjective perception of the well-being by an individual. The level of sat-isfaction affects the quality of development and adaptation to the new environment. The aim of this article is to analyze the perception of life satisfaction among young people who started their studies in science and humanities. The research was carried out as part of the author’s own project realized among 383 students of the Rzeszów University of Technology and the University of Rzeszów. The means employed included a diagnostic survey, the questionnaire technique and a standardized tool examining the level of satisfaction with life scale (SWLS – Satisfaction with life scale), by Ed Diner, Robert A. Emmons, Randy J. Larsen and Sharon Griffin were used in Polish adaptation by Zygrfyd Juczyński.

The research revealed that students’ overall life satisfaction was moder-ate and below average. Independent variables were taken into account: university, gender, age, place of residence, affluence, the order in which one was born in family, as well as the level of results achieved in secondary school. In three cases, i.e. university, gender and affluence, life satisfaction was at the level of statistical significance among the studied groups. On the other hand, the overall satisfaction with life was higher in the students of the Rzeszów University of Technology, also among the surveyed women and among the wealthier students. The research also shows that most of the respondents feel satisfied with life on a moderate level.

Author Biography

Zbigniew Chodkowski, Uniwersytet Rzeszowski Kolegium Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki Katedra Badań Społecznych ul. ks. Jałowego 24 35-010 Rzeszów

Prowadziłem wykłady ze studentami z programu Erasmus+ z przedmiotów: andragogika i przystosowanie człowieka do środowiska pracy.

Założyłem i prowadzę od maja 2017 r. Studenckie Koło Naukowe Andragogów przy Instytucie Pedagogiki.

Zajmuję się następującymi obszarami badawczymi: edukacją, pedagogiką pracy, zasobami ludzkimi, a także adaptacją człowieka do środowiska pracy. W dodatku eksploruję badawczo wszelkie niebezpieczeństwa, które powodują zagrożenia w życiu osobistym i pracy zawodowej człowieka.

Prowadziłem i uczestniczyłem w następujących projektach badawczych:

-projekt w zakresie oczekiwanych rezultatów i podnoszenia kwalifikacji słuchaczy studiujących na studiach podyplomowych;

-projekt dotyczący sytuacji związanej z planami edukacyjnymi i zawodowymi uczniów;

badanie studentów dotyczące ich działalności: edukacyjno-zawodowej dotyczące planów zawodowych;

-uwarunkowania wyboru aktualnej drogi edukacyjnej przez studentów  Uniwersytetu Rzeszowskiego i Politechniki Rzeszowskiej;

- międzynarodowy projekt FUNDUSZY WYSZEHRADZKICH - Wyszehradzka Konferencja Umiejętności Informacyjnych i Edukacji zorganizowana przez Uniwersytet Masaryka w Brnie.

References

Alesina A., Di Tella R., MacCulloch R. (2004). Inequality and Happiness: Are Europeans and Americans Different?, „Journal of Public Economics”, t. 88, nr 9–10, s. 2009–2042.

Aziz S., Zickar M.J. (2006). A Cluster Analysis Investigation of Workaholism as a Syndrome, „Journal of Occupational Health Psychology”, t. 11, nr 1, s. 52–62.

Bańka A. (2005). Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny, [w:] Psychologia jakości życia, red. A. Bańka, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, s. 11–78.

Bartkowiak G. (2009). Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bonebright C.A., Clay D.L., Ankenmann R.D. (2000). The Relationship of Workaholism with Work–Life Conflict, Life Satisfaction, and Purpose in Life, „Journal of Counseling Psychology”, t. 47, nr 4, s. 469–477.

Chodkowski Z. (2019). Adaptacja człowieka do środowiska pracy, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Chodkowski Z. (2021). Wpływ środowiska na motywację do wyboru studiów przez studentów rzeszowskich uczelni, „Przedsiębiorczość – Edukacja, t. 17, nr 1, s. 126–139.

Cohen J. (1988). Statistical Power Analysis for Behavioral Sciences, 2nd ed. Hillsdale (NJ): Erlbaum.

Diener E., Emmons R.A., Larsen R.J., Griffin S. (1985). The Satisfaction with Life Scale, „Journal of Personality Assessment”, t. 49, nr 1, s. 71–75.

Diener E., Horwitz F., Emmons R.A. (1985). Happiness of the Very Wealthy, „Social Indicators Research”, t. 16, s. 263–274.

Douglas J., Douglas A., Barnes B. (2006). Measuring Student Satisfaction at a UK University, „Quality Assurance in Education”, t. 14, nr 3, s. 251–267.

Finogenow M. (2013). Poczucie koherencji a satysfakcja z życia i dobrostan emocjonalny osób w wieku emerytalnym, „Psychologia Społeczna”, t. 8, nr 3(26), s. 346–353.

Frisch M.B. (2006). Quality of Life Therapy: Applying a Life Satisfaction Approach to Positive Psychology and Cognitive Therapy, Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.

Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Korczyński S. (2017). Satysfakcja zawodowa nauczycieli, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Kosiba G., Gacek M., Bogacz-Walancik A., Wojtowicz A. (2017). Zachowania prozdrowotne a satysfakcja z życia studentów kierunków nauczycielskich, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2(78), s. 79–93.

Mirza C.M. (2012). Positive and Negative Workaholism: An Abstract of a Thesis Presented to The Faculty of the Department of Psychology University of Houston, https://uh-ir.tdl.org/bitstream/handle/10657/ETD-UH-2012-05-355/MIRZA-.pdf.

Kupcewicz E., Szczypiński W., Kędzia A. (2018). Satysfakcja z życia w kontekście życia zawodowego pielęgniarek, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne” t. 8, nr 1, s. 27–32.

Shin D.C., Johnson D.M. (1978). Avowed Happiness as an Overall Assessment of the Quality of Life, „Social Indicators Research”, t. 5, nr 1, s. 475–492.

Mihanović Z., Batinić A.B., Pavičić J. (2016). The Link Between Students’ Satisfaction with Faculty, Overall Students’ Satisfaction with Students Life and Student Performances, „Review of Innovation and Competitiveness”, t. 2, nr 1, s. 37–60.

„Satysfakcja” [hasło], [w;], Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/satysfakcja;2574915.

„Satysfakcja” [hasło], [w;], Wielki Słownik Języka Polskiego, Warszawa: Instytut Języka Polskiego PAN, https://wsjp.pl/haslo/podglad/28965/satysfakcja.

Sirgy M.J. (2012). The Psychology of Quality of Life: Hedonic Well-Being, Life Satisfaction, and Eudaimonia, Dordrecht–New York: Springer.

Sousa L., Lyubomirsky S. (2001). Life Satisfaction, [w:] Encylopedia of Women and Gender: Sex Similarities and Differences and the Impact of Society on Gender, t. 2, red. J. Worell, San Diego (CA): Academic Press, pp. 667–676, https://www.researchgate.net/publication/284318649_Life_satisfaction.

Sowińska A. (2018). Zadowolenie z pracy – problemy definicyjne, „Studia Ekonomiczne”, nr 197, s. 45–56.

Springer A. (2018). Kompetencje i satysfakcja. Identyfikacja, ocena i znaczenie dopasowania, Warszawa: Difin.

Sprynska Z., Tychmanowicz A., Filipiak S. (2019). Kto jest szczęśliwszy? Optymizm, wartości i satysfakcja z życia studentów polskich i ukraińskich, „Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal”, t. 25, nr 1, s. 69–77.

Wojtowicz E. (2011). Cele życiowe oraz koncepcje cech, a satysfakcja z pierwszej pracy kobiet i mężczyzn, „Problemy Profesjologii”, nr 2, s. 89–95.

Zika S., Chamberlain K. (1992). On the Relation Between Meaning in Life and Psychological Well-Being, „British Journal of Psychology”, t. 83, nr 1, s. 133–145.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2021-11-29 — Updated on 2021-11-19

How to Cite

1.
CHODKOWSKI, Zbigniew. Perception of Life Satisfaction among Students of Rzeszów Universities. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 19 November 2021. Vol. 24, no. 3, pp. 155-175. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Section

Case Reports

License

Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 4948
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

satisfaction, life, adaptation, students, higher education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop