Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Rodzina i miłość w epoce Ja
  • Strona domowa
  • /
  • Rodzina i miłość w epoce Ja
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 2 (2019): Współczesna polska rodzina wobec niektórych dylematów pedagogicznych /
  4. Artykuły i Rozprawy

Rodzina i miłość w epoce Ja

Autor

  • Mirosława Ściupider-Młodkowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Zakład Nauk o Edukacji https://orcid.org/0000-0002-8700-2249

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.005

Słowa kluczowe

miłość w epoce Ja, relacje w pedagogice społecznej, kultura narcyzmu, uznanie i podglądactwo w mediach

Abstrakt

W artykule opisano rodzinę i miłość z perspektywy przemian obecnych w kulturze narcyzmu, takich jak relacje on-line, technicyzacja życia, komercjalizacja uczuć i terapeutyzacji życia. Inspiracją były teorie ukute przez światowej sławy badaczy, m.in. J-C. Kauffmana, N. Luhmana, Ch. Lascha, E. Beck-Gernsheim, U. Becka, A. Giddensa, E. Illouz, Z. Baumana i wielu innych, jak też badania własne autorki.

Badania dotyczące związków partnerskich w biografiach młodzieży studiującej przeprowadzono w latach 2012–2016. Opublikowano je w książce M. Ściupider-Młodkowskiej Miłość w epoce Ja. Studium ­socjopedagogiczne (Poznań 2018).  Główny obiekt narracji teoretycznej i wniosków metodologicznych w niniejszych badaniach stanowią relacje partnerskie opisane w skryptach młodzieży studiującej w wybranych uczelniach Polski i Czech. Projekt badawczy monografii, mający charakter jakościowo-ilościowy, odpowiadał na pytanie: Jakie kulturowe wzory relacji partnerskich preferuje i praktykuje młodzież studiująca w Polsce i w Czechach oraz co je różnicuje? Tak postawiony przedmiot badań wymagał skonstruowania kilku narzędzi badawczych: rozbudowanej ankiety polskiej i czeskiej dla czterystu respondentów, wywiadu rozumiejącego (J-C. Kauffmana) dla dwudziestu par heteroseksualnych oraz realnych i wirtualnych debat w ramach autorskiego fakultetu „Intymność pomiędzy byciem razem a osobno”. Uzyskany dynamiczny obraz relacji partnerskich w biografiach młodzieży studiującej pozwolił na wyłonienie czterech kategorii skryptów biografii związkowej wśród studentów polskich i czeskich. Najwięcej polskich studentów (w tym przewaga kobiet) reprezentowało wzór skryptu biograficznego partnerstwa inicjowanego-tradycyjnego, ale silnie zindywidualizowanego, z kolei studenci czescy reprezentowali w większości skrypty partnerstwa ponowoczesnego. Wyniki nie roszczą sobie praw do formułowania jednoznacznych tez, ale stanowią propozycję konstruktywistycznej diagnozy na temat przemian obecnych w epoce Ja, której bohaterowie uwikłani w kulturowy narcyzm niejednokrotnie nie są zdolni do trwałych relacji miłosnych, poszukując uznania i adoracji siebie w myśl zasady: Selfie ergo sum.

Bibliografia

Beck U., Beck-Gernsheim E., Całkiem zwyczajny chaos miłości, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2013.

Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Burszta W., Narcyzm, kontrkultura i styl życia. W stronę kulturo-znawstwa krytycznego, w: cyfroteka.pl/katalog/ebooki? [dostęp: 6.08.2015].

Burszta W., Majewski M., Sekuła E.A., Tożsamość i samotność: komentarze młodego pokolenia, Wydawnictwo Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2011.

Bieńko M., Intymne i prywatne praktyki codzienności. Studium socjologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

Czerepaniak-Walczak M., Socjalizacja akademicka w czasach nadmiaru. O socja­lizacji w (akademickim) krajobrazie medialnym, w: Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice, red. A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 195–200.

Ilnicki R., Wirtualny habitus cyberkultury, „Hybris” 2015, nr 31, s. 134–154.

Ilouz E., Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, przeł. M. Filipczuk, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2016.

Lasch C., The Culture of Narcissism: American Life in An age of Diminishing Expectations, New York Times, New York 1991.

Luhmann N., Semantyka miłości. O kodowaniu intymności, przeł. J. Łoziński, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.

Majorek M., Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Musiał M., Intymność i jej współczesne przemiany. Studium z filozofii kultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Kraków 2015.

Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, red. R. Siemieńska, Uniwersytet Warszawski. Instytut Studiów Społecznych. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1997.

Psychologia zachowań osobowości, Wybrane zagadnienia, red. L. Cierpiałkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010.

Szpunar M., Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu, „Kultura – Media – Teologia” 2014, nr 18, s. 106–116.

Ściupider-Młodkowska M., Miłość w epoce Ja. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.

Świątek B., Narcyzm jako źródło zaburzeń orientacji życiowych człowieka, w: Narcyzm, red. J. Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, s. 186–196.

Touraine A., Po kryzysie, przeł. M. Frybes, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.

Twenge J.M., Keith W., The Narcissism Epidemic: Living in the Age of Entitlement, Free Press, New York 2009.

Wanke M., Emocje, przypadki rozszerzonej rzeczywistości afektywne, w: Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki, red. A. Czerner, E. Nieroba, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011, s. 279–300.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-08-31

Jak cytować

1.
ŚCIUPIDER-MŁODKOWSKA, Mirosława. Rodzina i miłość w epoce Ja. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 31 sierpień 2019, T. 22, nr 2, s. 103–118. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.2.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 2 (2019): Współczesna polska rodzina wobec niektórych dylematów pedagogicznych

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 978
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

miłość w epoce Ja, relacje w pedagogice społecznej, kultura narcyzmu, uznanie i podglądactwo w mediach
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa