Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Family and Love in the Time of Me
  • Home
  • /
  • Family and Love in the Time of Me
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 2 (2019): Contemporary Polish family in relation to some pedagogical dilemmas /
  4. Articles and Dissertations

Family and Love in the Time of Me

Authors

  • Mirosława Ściupider-Młodkowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-8700-2249

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.005

Keywords

love in the time of Me, relations in social pedagogy, the culture of narcissism, recognition and voyeurism in media

Abstract

The theoretical part of this article draws on terminology defined by theorists such as J.C. Kauffman, N. Luhmannn, Ch. Lasch, E. Beck-Gernsheim and U. Beck, A. Giddens, L. Jamienson, E. Illouz, Z. Bauman. The research on partnership relations involved in a culture of narcissism have been published in the book by the author of the article: Ściupider­-Młodkowska M., Love in the time of Me. A sociopedagogical study, Poznań 2018. The article describes the family and love from the perspective of transformations present in a culture of narcissism. The theoretical part of this article draws on terminology defined by theorists such as J.C. Kauffman, N. Luhmannn, Ch. Lasch, E. Beck-Gernsheim and U. Beck, A. Giddens, L. Jamienson, E. Illouz, Z. Bauman and the author’s own research. The research on partnership relations involved in narcissism culture have been published in a book by the author of the article: Ściupider-Młodkowska M., Love in the time of Me. A sociopedagogical study. Its theoretical narrative and methodological conclusions focus principally on partnership relations described in scripts from young people studying at selected universities in Poland and Czechia. The research that led to this article was a qualitative-quantitative study aiming to answer the following question: Which cultural models of partner relations are preferred and practised by young people studying in Poland and Czechia and how do they differ? Such a subject required the construction of several research tools: extended questionnaires for 400 respondents in Polish and Czechia, an understanding interview(J-C. Kauffman) for two hundred heterosexual couples, and live and virtual debates as part of the author’s course ‘Intimacy between being together and separate’. The dynamic picture of partner relations in the lives of Polish and Czech students allowed four categories of relationship history to be distinguished. Most Polish students (of whom more were female) represented the initiating-traditional partnership script, but a highly individualistic form, while the majority of Czech students fell into the category of postmodern partnership scripts. These results do not allow unambiguous theses but propose a constructivist diagnosis of current changes in the Me epoch, whose representatives are entangled in cultural narcissism, and are often unable to form lasting intimate relationships, instead seeking acknowledgement and self-adoration, in essence: Selfie ergo sum.

References

Beck U., Beck-Gernsheim E., Całkiem zwyczajny chaos miłości, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2013.

Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Burszta W., Narcyzm, kontrkultura i styl życia. W stronę kulturo-znawstwa krytycznego, w: cyfroteka.pl/katalog/ebooki? [dostęp: 6.08.2015].

Burszta W., Majewski M., Sekuła E.A., Tożsamość i samotność: komentarze młodego pokolenia, Wydawnictwo Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2011.

Bieńko M., Intymne i prywatne praktyki codzienności. Studium socjologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

Czerepaniak-Walczak M., Socjalizacja akademicka w czasach nadmiaru. O socja­lizacji w (akademickim) krajobrazie medialnym, w: Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice, red. A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 195–200.

Ilnicki R., Wirtualny habitus cyberkultury, „Hybris” 2015, nr 31, s. 134–154.

Ilouz E., Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, przeł. M. Filipczuk, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2016.

Lasch C., The Culture of Narcissism: American Life in An age of Diminishing Expectations, New York Times, New York 1991.

Luhmann N., Semantyka miłości. O kodowaniu intymności, przeł. J. Łoziński, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.

Majorek M., Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Universitas, Kraków 2015.

Musiał M., Intymność i jej współczesne przemiany. Studium z filozofii kultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Kraków 2015.

Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, red. R. Siemieńska, Uniwersytet Warszawski. Instytut Studiów Społecznych. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1997.

Psychologia zachowań osobowości, Wybrane zagadnienia, red. L. Cierpiałkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010.

Szpunar M., Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu, „Kultura – Media – Teologia” 2014, nr 18, s. 106–116.

Ściupider-Młodkowska M., Miłość w epoce Ja. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.

Świątek B., Narcyzm jako źródło zaburzeń orientacji życiowych człowieka, w: Narcyzm, red. J. Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, s. 186–196.

Touraine A., Po kryzysie, przeł. M. Frybes, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.

Twenge J.M., Keith W., The Narcissism Epidemic: Living in the Age of Entitlement, Free Press, New York 2009.

Wanke M., Emocje, przypadki rozszerzonej rzeczywistości afektywne, w: Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki, red. A. Czerner, E. Nieroba, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011, s. 279–300.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2019-08-31

How to Cite

1.
ŚCIUPIDER-MŁODKOWSKA, Mirosława. Family and Love in the Time of Me. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 31 August 2019. Vol. 22, no. 2, pp. 103-118. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.2.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 2 (2019): Contemporary Polish family in relation to some pedagogical dilemmas

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 979
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

love in the time of Me, relations in social pedagogy, the culture of narcissism, recognition and voyeurism in media
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop