Introduction
Słowa kluczowe
pedeutology, pedeutological research, pedeutological historiography, teaching professionAbstrakt
In this volume, researchers from various academic centers comment on the theory of the teacher and the teaching profession from a historical perspective. The published texts include both the pedeutological ideas present in the works of the analyzed authors and document the pedeutological postulates found in ego-documents illustrating teaching practice. The studies address issues corresponding to the research trends distinguished by Antoni Smołalski: normative, technological, sociological, biographical, ethical and moral. However, the biographical trend dominates in these studies. The essays published here highlight the methodological aspects of pedeutological research, especially the importance of surveys used in the search for the ideal teacher. The texts collected in this volume enrich the achievements of Polish pedeutological historiography and demonstrate the timeless relevance of many ideas related to the teaching profession.
Bibliografia
Bieś A.P. (2011). “Kadry nauczycielskie poznańskiego kolegium w XVI–XVIII wieku. Zarys problematyki,” [w:] D. Żołądź-Strzelczyk, R. Witkowski (eds.), Wokół jezuickiej fundacji Uniwersytetu z 1611 roku, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, pp. 207–234.
Bieś A.P. (2015). “Nauczyciele szkół jezuickich Imperium Rosyjskiego (1773–1820) w źródłach zakonnych,” [w:] W. Szulakiewicz (ed.), Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 171–185.
Bieś A.P. (2018). “The Jesuits as the Body of Teachers and the Body of Students in the Russian Empire 1773–1820,” Przegląd Historyczno-Oświatowy, vol. 61, no. 3/4, pp. 184–196.
Duraj-Nowakowa K. (1986). Gotowość zawodowa nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Korczyński S. (2001). Rzeczywisty i postulowany obraz nauczyciela, Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji.
Królikowska A. (2018). “Problematyka pedeutologiczna na łamach Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego (1911–1939),” [w:] I. Michalska, G. Michalski (eds.), Zachować dla przyszłości. Sprawy szkolnictwa i oświaty w przekazie prasowym XX i pierwszych lat XXI wieku, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 171–179.
Królikowska A. (2019). Kształcenie nauczycieli dla jezuickich szkół średnich w Polsce od XVI do XVIII wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Madalińska-Michalak J. (2021). Pedeutologia – prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Nowicki A. (1981). Nauczyciele, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Pitala A. (1993). “Pijarskie zakłady kształcenia nauczycieli w dawnej Polsce – profesoria,” [w:] I. Stasiewicz-Jasiukowa (ed.), Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII–XIX w., Warszawa–Kraków: Zakład Historii Nauk Społecznych Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN, Wydawnictwo Zakonu Polskiej Prowincji Pijarów, pp. 391–408.
Smołalski A. (1990). Uposażenie nauczycieli w Polsce. Zarys historyczny do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Smołalski A. (1994). Stosunki służbowe i warunki pracy nauczycieli w Polsce do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Smołalski A. (2006). Pedeutologia historyczna, Wrocław: MarMar Kaczorowski.
Szulakiewicz W. (2014). O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Szulakiewicz W. (2017). Nauczyciele i ich edukacja. W kręgu idei lwowskiej pedeutologii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Szulakiewicz W. (ed.) (2018). Nauczyciele. Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Topij-Stempińska B. (2016). “W poszukiwaniu nauczyciela doskonałego. Biografie pedagogiczne nauczycieli XX wieku,” [w:] E. Magiera, J. Król (eds.), Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana profesor Danucie Koźmian, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US Minerwa, pp. 639–648.
Topij-Stempińska B. (2018). “Nauczyciele szkoły jezuickiej w Chyrowie w literaturze pamiętnikarskiej,” Biuletyn Historii Wychowania, no. 38, pp. 67–78.
Wierzbicki M. (2011). Nauczyciel w szkole salezjańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-06-24 - (4)
- 2024-06-24 - (3)
- 2024-06-24 - (2)
- 2024-06-24 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Władysława Szulakiewicz, Dr hab. Andrzej Paweł Bieś

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 127
Liczba cytowań: 0