Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Introduction
  • Strona domowa
  • /
  • Introduction
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne /
  4. Wprowadzenie

Introduction

Autor

  • Władysława Szulakiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniuul. Lwowska 1Toruń https://orcid.org/0000-0001-8614-2955
  • Andrzej Paweł Bieś Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0002-2857-8125

Słowa kluczowe

pedeutology, pedeutological research, pedeutological historiography, teaching profession

Abstrakt

In this volume, researchers from various academic centers comment on the theory of the teacher and the teaching profession from a historical perspective. The published texts include both the pedeutological ideas present in the works of the analyzed authors and document the pedeutological postulates found in ego-documents illustrating teaching practice. The studies address issues corresponding to the research trends distinguished by Antoni Smołalski: normative, technological, sociological, biographical, ethical and moral. However, the biographical trend dominates in these studies. The essays published here highlight the methodological aspects of pedeutological research, especially the importance of surveys used in the search for the ideal teacher. The texts collected in this volume enrich the achievements of Polish pedeutological historiography and demonstrate the timeless relevance of many ideas related to the teaching profession.

Bibliografia

Bieś A.P. (2011). “Kadry nauczycielskie poznańskiego kolegium w XVI–XVIII wieku. Zarys problematyki,” [w:] D. Żołądź-Strzelczyk, R. Witkowski (eds.), Wokół jezuickiej fundacji Uniwersytetu z 1611 roku, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, pp. 207–234.

Bieś A.P. (2015). “Nauczyciele szkół jezuickich Imperium Rosyjskiego (1773–1820) w źródłach zakonnych,” [w:] W. Szulakiewicz (ed.), Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 171–185.

Bieś A.P. (2018). “The Jesuits as the Body of Teachers and the Body of Students in the Russian Empire 1773–1820,” Przegląd Historyczno-Oświatowy, vol. 61, no. 3/4, pp. 184–196.

Duraj-Nowakowa K. (1986). Gotowość zawodowa nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Korczyński S. (2001). Rzeczywisty i postulowany obraz nauczyciela, Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji.

Królikowska A. (2018). “Problematyka pedeutologiczna na łamach Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego (1911–1939),” [w:] I. Michalska, G. Michalski (eds.), Zachować dla przyszłości. Sprawy szkolnictwa i oświaty w przekazie prasowym XX i pierwszych lat XXI wieku, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 171–179.

Królikowska A. (2019). Kształcenie nauczycieli dla jezuickich szkół średnich w Polsce od XVI do XVIII wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Madalińska-Michalak J. (2021). Pedeutologia – prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Nowicki A. (1981). Nauczyciele, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Pitala A. (1993). “Pijarskie zakłady kształcenia nauczycieli w dawnej Polsce – profesoria,” [w:] I. Stasiewicz-Jasiukowa (ed.), Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII–XIX w., Warszawa–Kraków: Zakład Historii Nauk Społecznych Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN, Wydawnictwo Zakonu Polskiej Prowincji Pijarów, pp. 391–408.

Smołalski A. (1990). Uposażenie nauczycieli w Polsce. Zarys historyczny do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Smołalski A. (1994). Stosunki służbowe i warunki pracy nauczycieli w Polsce do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Smołalski A. (2006). Pedeutologia historyczna, Wrocław: MarMar Kaczorowski.

Szulakiewicz W. (2014). O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz W. (2017). Nauczyciele i ich edukacja. W kręgu idei lwowskiej pedeutologii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz W. (ed.) (2018). Nauczyciele. Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Topij-Stempińska B. (2016). “W poszukiwaniu nauczyciela doskonałego. Biografie pedagogiczne nauczycieli XX wieku,” [w:] E. Magiera, J. Król (eds.), Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana profesor Danucie Koźmian, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US Minerwa, pp. 639–648.

Topij-Stempińska B. (2018). “Nauczyciele szkoły jezuickiej w Chyrowie w literaturze pamiętnikarskiej,” Biuletyn Historii Wychowania, no. 38, pp. 67–78.

Wierzbicki M. (2011). Nauczyciel w szkole salezjańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-06-24 — zaktualizowane 2024-06-24

Wersje

  • 2024-06-24 - (4)
  • 2024-06-24 - (3)
  • 2024-06-24 - (2)
  • 2024-06-24 - (1)

Jak cytować

1.
SZULAKIEWICZ, Władysława & BIEŚ, Andrzej Paweł. Introduction. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 24 czerwiec 2024, T. 27, nr 2, s. 13–16. [udostępniono 28.6.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne

Dział

Wprowadzenie

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Władysława Szulakiewicz, Dr hab. Andrzej Paweł Bieś

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 127
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedeutology, pedeutological research, pedeutological historiography, teaching profession
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa