Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Introduction
  • Home
  • /
  • Introduction
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 No. 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne /
  4. Introduction

Introduction

Authors

  • Władysława Szulakiewicz Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-8614-2955
  • Andrzej Paweł Bieś Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2857-8125

Keywords

pedeutology, pedeutological research, pedeutological historiography, teaching profession

Abstract

In this volume, researchers from various academic centers comment on the theory of the teacher and the teaching profession from a historical perspective. The published texts include both the pedeutological ideas present in the works of the analyzed authors and document the pedeutological postulates found in ego-documents illustrating teaching practice. The studies address issues corresponding to the research trends distinguished by Antoni Smołalski: normative, technological, sociological, biographical, ethical and moral. However, the biographical trend dominates in these studies. The essays published here highlight the methodological aspects of pedeutological research, especially the importance of surveys used in the search for the ideal teacher. The texts collected in this volume enrich the achievements of Polish pedeutological historiography and demonstrate the timeless relevance of many ideas related to the teaching profession.

References

Bieś A.P. (2011). “Kadry nauczycielskie poznańskiego kolegium w XVI–XVIII wieku. Zarys problematyki,” [w:] D. Żołądź-Strzelczyk, R. Witkowski (eds.), Wokół jezuickiej fundacji Uniwersytetu z 1611 roku, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, pp. 207–234.

Bieś A.P. (2015). “Nauczyciele szkół jezuickich Imperium Rosyjskiego (1773–1820) w źródłach zakonnych,” [w:] W. Szulakiewicz (ed.), Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 171–185.

Bieś A.P. (2018). “The Jesuits as the Body of Teachers and the Body of Students in the Russian Empire 1773–1820,” Przegląd Historyczno-Oświatowy, vol. 61, no. 3/4, pp. 184–196.

Duraj-Nowakowa K. (1986). Gotowość zawodowa nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Korczyński S. (2001). Rzeczywisty i postulowany obraz nauczyciela, Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji.

Królikowska A. (2018). “Problematyka pedeutologiczna na łamach Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego (1911–1939),” [w:] I. Michalska, G. Michalski (eds.), Zachować dla przyszłości. Sprawy szkolnictwa i oświaty w przekazie prasowym XX i pierwszych lat XXI wieku, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 171–179.

Królikowska A. (2019). Kształcenie nauczycieli dla jezuickich szkół średnich w Polsce od XVI do XVIII wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Madalińska-Michalak J. (2021). Pedeutologia – prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Nowicki A. (1981). Nauczyciele, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Pitala A. (1993). “Pijarskie zakłady kształcenia nauczycieli w dawnej Polsce – profesoria,” [w:] I. Stasiewicz-Jasiukowa (ed.), Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII–XIX w., Warszawa–Kraków: Zakład Historii Nauk Społecznych Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN, Wydawnictwo Zakonu Polskiej Prowincji Pijarów, pp. 391–408.

Smołalski A. (1990). Uposażenie nauczycieli w Polsce. Zarys historyczny do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Smołalski A. (1994). Stosunki służbowe i warunki pracy nauczycieli w Polsce do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Smołalski A. (2006). Pedeutologia historyczna, Wrocław: MarMar Kaczorowski.

Szulakiewicz W. (2014). O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz W. (2017). Nauczyciele i ich edukacja. W kręgu idei lwowskiej pedeutologii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz W. (ed.) (2018). Nauczyciele. Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Topij-Stempińska B. (2016). “W poszukiwaniu nauczyciela doskonałego. Biografie pedagogiczne nauczycieli XX wieku,” [w:] E. Magiera, J. Król (eds.), Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana profesor Danucie Koźmian, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US Minerwa, pp. 639–648.

Topij-Stempińska B. (2018). “Nauczyciele szkoły jezuickiej w Chyrowie w literaturze pamiętnikarskiej,” Biuletyn Historii Wychowania, no. 38, pp. 67–78.

Wierzbicki M. (2011). Nauczyciel w szkole salezjańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF

Published

2024-06-24 — Updated on 2024-06-24

Versions

  • 2024-06-24 (4)
  • 2024-06-24 (3)
  • 2024-06-24 (2)
  • 2024-06-24 (1)

How to Cite

1.
SZULAKIEWICZ, Władysława and BIEŚ, Andrzej Paweł. Introduction. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 24 June 2024. Vol. 27, no. 2, pp. 13-16. [Accessed 28 June 2025].
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 No. 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne

Section

Introduction

License

Copyright (c) 2024 Władysława Szulakiewicz, Dr hab. Andrzej Paweł Bieś

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 127
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

pedeutology, pedeutological research, pedeutological historiography, teaching profession
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop