Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Introduction
  • Strona domowa
  • /
  • Introduction
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne /
  4. Wprowadzenie
Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2024-06-24. Przeczytaj wersję najnowszą.

Wprowadzenie

Autor

  • Władysława Szulakiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniuul. Lwowska 1Toruń https://orcid.org/0000-0001-8614-2955
  • Andrzej Paweł Bieś Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0002-2857-8125

Słowa kluczowe

pedeutologia, pedeutologia historyczna, badania pedeutologiczne

Abstrakt

W oddawanym do rąk Czytelników tomie czasopisma badacze z różnych ośrodków akademickich wypowiedzieli się na temat teorii osoby nauczyciela i zawodu nauczycielskiego w ujęciu historycznym. Publikowane teksty ukazują zarówno idee pedeutologiczne obecne w dziełach analizowanych autorów, jak również odtwarzają i dokumentują postulaty pedeutologiczne zawarte w egodokumentach obrazujące praktykę nauczycielską. W prezentowanych opracowaniach zostały odtworzone zagadnienia, które wpisują się w wyróżnione przez Antoniego Smołalskiego kierunki badań: normatywny, technologiczny, socjologiczny, biograficzny i etyczno-moralny. Dominuje jednak nurt biograficzny. Ponadto w opublikowanych opracowaniach zostały ukazane metodologiczne aspekty badań pedeutologicznych, a w szczególności znaczenie ankiet, którymi posługiwano się w poszukiwaniu ideału nauczyciela. Zgromadzone w tomie teksty wzbogacają dorobek polskiej historiografii pedeutologicznej i ukazują aktualność wielu idei odnoszących się do zawodu nauczyciela – idei, które mają charakter ponadczasowy.

Bibliografia

Bieś A.P. (2011). “Kadry nauczycielskie poznańskiego kolegium w XVI–XVIII wieku. Zarys problematyki,” [w:] D. Żołądź-Strzelczyk, R. Witkowski (eds.), Wokół jezuickiej fundacji Uniwersytetu z 1611 roku, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, pp. 207–234.

Bieś A.P. (2015). “Nauczyciele szkół jezuickich Imperium Rosyjskiego (1773–1820) w źródłach zakonnych,” [w:] W. Szulakiewicz (ed.), Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 171–185.

Bieś A.P. (2018). “The Jesuits as the Body of Teachers and the Body of Students in the Russian Empire 1773–1820,” Przegląd Historyczno-Oświatowy, vol. 61, no. 3/4, pp. 184–196.

Duraj-Nowakowa K. (1986). Gotowość zawodowa nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Korczyński S. (2001). Rzeczywisty i postulowany obraz nauczyciela, Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji.

Królikowska A. (2018). “Problematyka pedeutologiczna na łamach Miesięcznika Katechetycznego i Wychowawczego (1911–1939),” [w:] I. Michalska, G. Michalski (eds.), Zachować dla przyszłości. Sprawy szkolnictwa i oświaty w przekazie prasowym XX i pierwszych lat XXI wieku, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 171–179.

Królikowska A. (2019). Kształcenie nauczycieli dla jezuickich szkół średnich w Polsce od XVI do XVIII wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Madalińska-Michalak J. (2021). Pedeutologia – prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Nowicki A. (1981). Nauczyciele, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Pitala A. (1993). “Pijarskie zakłady kształcenia nauczycieli w dawnej Polsce – profesoria,” [w:] I. Stasiewicz-Jasiukowa (ed.), Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII–XIX w., Warszawa–Kraków: Zakład Historii Nauk Społecznych Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN, Wydawnictwo Zakonu Polskiej Prowincji Pijarów, pp. 391–408.

Smołalski A. (1990). Uposażenie nauczycieli w Polsce. Zarys historyczny do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Smołalski A. (1994). Stosunki służbowe i warunki pracy nauczycieli w Polsce do 1939 r., Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Smołalski A. (2006). Pedeutologia historyczna, Wrocław: MarMar Kaczorowski.

Szulakiewicz W. (2014). O uczących i uczonych. Szkice z pedeutologii historycznej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz W. (2017). Nauczyciele i ich edukacja. W kręgu idei lwowskiej pedeutologii, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz W. (ed.) (2018). Nauczyciele. Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Topij-Stempińska B. (2016). “W poszukiwaniu nauczyciela doskonałego. Biografie pedagogiczne nauczycieli XX wieku,” [w:] E. Magiera, J. Król (eds.), Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana profesor Danucie Koźmian, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US Minerwa, pp. 639–648.

Topij-Stempińska B. (2018). “Nauczyciele szkoły jezuickiej w Chyrowie w literaturze pamiętnikarskiej,” Biuletyn Historii Wychowania, no. 38, pp. 67–78.

Wierzbicki M. (2011). Nauczyciel w szkole salezjańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-06-24 — zaktualizowane 2024-06-24

Wersje

  • 2024-06-24 - (4)
  • 2024-06-24 - (3)
  • 2024-06-24 - (2)
  • 2024-06-24 - (1)

Jak cytować

1.
SZULAKIEWICZ, Władysława & BIEŚ, Andrzej Paweł. Wprowadzenie. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 24 czerwiec 2024, T. 27, nr 2, s. 13–16. [udostępniono 28.6.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne

Dział

Wprowadzenie

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Władysława Szulakiewicz, Dr hab. Andrzej Paweł Bieś

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 41
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedeutologia, pedeutologia historyczna, badania pedeutologiczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa