Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Koncepcja strategii jakości noetycznych jako przykład metody projektowania wsparcia rozwoju odporności psychicznej dzieci i młodzieży
  • Strona domowa
  • /
  • Koncepcja strategii jakości noetycznych jako przykład metody projektowania wsparcia rozwoju odporności psychicznej dzieci i młodzieży
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 1 (2024): Resilience in Our Society: How to Build Opportunities for Growth /
  4. Artykuły i Rozprawy

Koncepcja strategii jakości noetycznych jako przykład metody projektowania wsparcia rozwoju odporności psychicznej dzieci i młodzieży

Autor

  • Katarzyna Jarosz Uniwersytet Opolski https://orcid.org/0000-0002-0878-9013

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.1.002

Słowa kluczowe

noodynamika, noetyczny wymiar osobowości, strategia jakości noetycznych, logoprofilaktyka, profilaktyka

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie autorskiej koncepcji strategii jakości noetycznych jako metody wsparcia rozwoju odporności psychicznej dzieci i młodzieży. Problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: czy i w jaki sposób strategię jakości noetycznych można wykorzystać w profilaktyce jako metodę wsparcia rozwoju odporności psychicznej dzieci i młodzieży oraz jakie praktyczne implikacje wynikają z założeń strategii. W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną badania literatury przedmiotu.

Na podstawie opracowań literatury przedmiotu przeprowadzono analizę zależności pomiędzy noetycznym wymiarem osobowości a odpornością psychiczną oraz dokonano procesu konceptualizacji strategii jakości noetycznych. Przedstawiono miejsce i znaczenie autorskiej strategii w profilaktyce oraz określono praktyczne implikacje wynikające z jej założeń.

Z przeprowadzonych analiz wynika, iż jakości noetycznego wymiaru osobowości są czynnikami chroniącymi dla jednostek w sytuacjach trudnych. Wyznaczone cele oraz mechanizm działania strategii jakości noetycznych opiera się na strukturze noodynamiki Kazimierza Popielskiego. Koncepcja strategii jakości noetycznych daje teoretyczne podstawy do poszukiwania wdrożeń praktycznych dla profilaktyki i logoprofilaktyki. Ukazuje ona sposoby wzmacniania i rozwoju osobowości w noetycznym wymiarze, co w znaczący sposób może przyczyniać się do wspierania rozwoju odporności psychicznej jednostek. Może być ona wykorzystywana do budowy programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży.

Bibliografia

Antonovsky A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, trans. H. Grzegołowska-Klarkowska, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Benard B. (2004). Resiliency: What We Have Learned, San Francisco (CA): WestEnd.

Frankl V.E. (1978). Homo patiens, trans. R. Czernecki, J. Morawski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Frankl V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu, trans. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl V.E. (2010). Wola sensu. Założenie i zastosowanie logoterapii, trans. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Gaś Z.B. (2004). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny, Lublin: Pracownia Wydawnicza Fundacji „Masz Szansę”.

Gąsior K. (2012). Funkcjonowanie noo-psychospołeczne i problemy psychiczne dorosłych dzieci alkoholików, Warszawa: Difin SA.

Gubała T. (2022). “CUDER czyli jak pokazać integrację osoby,” Wychowawca, July–August 2022, pp. 12–13.

Grzelak S. (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Jak wspierać młodzież w podróży życia?, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Jarosz K. (2019). Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Jarosz K. (2022). “Model wielowymiarowej profilaktyki pozytywnej jako przykład narzędzia projektowania wsparcia rozwoju duchowości dzieci i młodzieży,” Horyzonty Wychowania, vol. 21, no. 58, pp. 78–89.

Junik W. (2011). “Zjawisko rezyliencji – wybrane problemy metodologiczne,” [in:] W. Junik (ed.), Resilience, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, pp. 89–99.

Klamut R. (2002). Cel, czas, sens życia, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kmiecik-Jusięga K. (2022). “Logoprevention: A New Concept of Prevention of Risky Behaviors in Children and Adolescents Based on the Assumptions of Victor E. Frankl’s Logotherapy,” Studia Paedagogica Ignatiana”, vol. 25, no. 4. pp. 19–32.

Okulicz-Kozaryn K. (2003). “Teorie psychologiczne w praktyce profilaktycznej,” Remedium, no. 12(120), pp. 36–37.

Ostaszewski K. (2006). “Profilaktyka pozytywna,” Świat Problemów, vol. 3, no. 158, pp. 6–10.

Ostaszewski K. (2010). “Kompendium wiedzy o profilaktyce,” [w:] J. Szymańska (ed.), Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki, Warszawa: Etoh Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych, pp. 73–97.

Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Popielski K. (1994). Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Popielski K. (2008a). Psychologia egzystencji. Wartości w życiu, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Popielski K. (2008b). “Noetyczne jakości życia i ich znaczenie w procesie ‘bycia i stawania się’ egzystencji,” „Chowanna”, no. 1, pp. 9–25.

Popielski K., Mamcarz P. (2015). Trauma egzystencjalna a wartości, Warszawa: Difin SA.

Solecki R. (2022). “Logoprofilaktyka,” Wychowawca, July–August 2022, pp. 13–14.

Suchocka L. (2007). Psychologiczna analiza cierpienia w chorobie przewlekłej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Werner E., Smith R. (1992). Overcoming the Odds: High Risk Children from Birth to Adulthood, New York: Cornell University Press.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2024-03-27

Jak cytować

1.
JAROSZ, Katarzyna. Koncepcja strategii jakości noetycznych jako przykład metody projektowania wsparcia rozwoju odporności psychicznej dzieci i młodzieży. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 marzec 2024, T. 27, nr 1, s. 43–56. [udostępniono 12.12.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.1.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 1 (2024): Resilience in Our Society: How to Build Opportunities for Growth

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Jarosz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1109
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

noodynamika, noetyczny wymiar osobowości, strategia jakości noetycznych, logoprofilaktyka, profilaktyka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa