The Concept of a Strategy for Nooetic Qualities as an Example of Designing the Development of Psychic Resilience in Children and Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.1.002Keywords
noodynamics, nooetic dimension of personality, nooetic qualities strategy, logoprophylaxis, prophylaxisAbstract
The aim of the article is to present the original concept of a strategy for nooetic qualities as a way of supporting the development of psychic resilience in children and young people. The research questions are “Can the strategy of nooetic qualities be used in prevention as a method for supporting the development of psychic resilience in children and adolescents, and if so how?” and “What practical implications result from the assumptions of this strategy?” The analytical-synthetic method was used on the literature on the subject to create the article.
On the basis of the literature on the subject, the dependence between the nooetic dimension of personality and psychic resilience is analyzed and the process of conceptualizing a strategy for nooetic qualities is discussed. The place and significance of the original strategy in prophylaxis are presented and practical implications resulting from its assumptions are determined.
It follows from the analysis that qualities of the nooetic dimension of personality are protective factors for individuals in difficult situations. The goals which are set and the mechanism of this strategy’s functioning are founded on the theory of noodynamics of Kazimierz Popielski. The concept of the strategy for nooetic qualities provides theoretical foundations to look for practical implementations in prophylaxis and logoprophylaxis. It presents methods for strengthening and developing personalities in a nooetic dimension, which can considerably contribute to the development of individuals’ psychic resistance. It can be used to build preventive programs designed for children and adolescents.
References
Antonovsky A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, trans. H. Grzegołowska-Klarkowska, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Benard B. (2004). Resiliency: What We Have Learned, San Francisco (CA): WestEnd.
Frankl V.E. (1978). Homo patiens, trans. R. Czernecki, J. Morawski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Frankl V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu, trans. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl V.E. (2010). Wola sensu. Założenie i zastosowanie logoterapii, trans. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Gaś Z.B. (2004). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny, Lublin: Pracownia Wydawnicza Fundacji „Masz Szansę”.
Gąsior K. (2012). Funkcjonowanie noo-psychospołeczne i problemy psychiczne dorosłych dzieci alkoholików, Warszawa: Difin SA.
Gubała T. (2022). “CUDER czyli jak pokazać integrację osoby,” Wychowawca, July–August 2022, pp. 12–13.
Grzelak S. (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Jak wspierać młodzież w podróży życia?, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Jarosz K. (2019). Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Jarosz K. (2022). “Model wielowymiarowej profilaktyki pozytywnej jako przykład narzędzia projektowania wsparcia rozwoju duchowości dzieci i młodzieży,” Horyzonty Wychowania, vol. 21, no. 58, pp. 78–89.
Junik W. (2011). “Zjawisko rezyliencji – wybrane problemy metodologiczne,” [in:] W. Junik (ed.), Resilience, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, pp. 89–99.
Klamut R. (2002). Cel, czas, sens życia, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kmiecik-Jusięga K. (2022). “Logoprevention: A New Concept of Prevention of Risky Behaviors in Children and Adolescents Based on the Assumptions of Victor E. Frankl’s Logotherapy,” Studia Paedagogica Ignatiana”, vol. 25, no. 4. pp. 19–32.
Okulicz-Kozaryn K. (2003). “Teorie psychologiczne w praktyce profilaktycznej,” Remedium, no. 12(120), pp. 36–37.
Ostaszewski K. (2006). “Profilaktyka pozytywna,” Świat Problemów, vol. 3, no. 158, pp. 6–10.
Ostaszewski K. (2010). “Kompendium wiedzy o profilaktyce,” [w:] J. Szymańska (ed.), Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki, Warszawa: Etoh Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych, pp. 73–97.
Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Popielski K. (1994). Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Popielski K. (2008a). Psychologia egzystencji. Wartości w życiu, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Popielski K. (2008b). “Noetyczne jakości życia i ich znaczenie w procesie ‘bycia i stawania się’ egzystencji,” „Chowanna”, no. 1, pp. 9–25.
Popielski K., Mamcarz P. (2015). Trauma egzystencjalna a wartości, Warszawa: Difin SA.
Solecki R. (2022). “Logoprofilaktyka,” Wychowawca, July–August 2022, pp. 13–14.
Suchocka L. (2007). Psychologiczna analiza cierpienia w chorobie przewlekłej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Werner E., Smith R. (1992). Overcoming the Odds: High Risk Children from Birth to Adulthood, New York: Cornell University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Katarzyna Jarosz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 197
Number of citations: 0