Edukacja w perspektywie filozofii dialogu. Aspekty etyczne w dobie pandemii COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.007Słowa kluczowe
wychowanie, dialog, spotkanie, etyka, filozofia dialoguAbstrakt
Osobista relacja nauczyciela i ucznia jest ważną kwestią w procesie edukacyjnym. Ma ona miejsce w konkretnej przestrzeni, jaką zazwyczaj jest szkoła. Relacje międzyludzkie oraz przestrzeń, w której wydarza się spotkanie, są bardzo ważne dla zrozumienia istoty człowieka. Zagadnienia związane z rozumieniem relacji osobowych i ich miejscem w szeroko rozumianym procesie wychowania są także kluczowymi kwestiami filozofii dialogu w ujęciu Józefa Tischnera. Dlatego w artykule przedstawione zostaną najpierw główne zarysy filozofii dialogu rozumianej jako punkt wyjścia dla edukacji, następnie podkreślone będzie znaczenie dialogu w edukacji oraz roli spotkania nauczyciela i ucznia w procesie wychowania. W ostatnich dwóch latach pandemii COVID-19 relacje międzyludzkie zostały bardzo ograniczone, a czasami wręcz stały się niemożliwe, natomiast proces nauczania odbywał się w formie online (zdalnej). Mając to na uwadze, w artykule zostanie omówiony etyczny wymiar wychowania w spotkaniu zarówno realnym, jak również wirtualnym. Głównym celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie stoją przed dzisiejszą edukacją, tak dynamicznie podlegającą kolejnym przemianom, oraz wyakcentowanie jednego z ważnych elementów edukacji, jakim jest dialog edukacyjny.
Bibliografia
Gadacz T. (1991). Wychowanie jako spotkanie osób, „Znak”, nr 436(9), s. 50–62.
Hamer H. (1994). Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa: Veda.
Juraś-Krawczyk B., Śliwerski B. (red.) (2000). Pedagogiczne drogowskazy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kiereś H. (2001). Dialog, [w:] Encyklopedia „białych plam”, t. 5, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, s. 49–50.
Kiereś H. (2001). Dialogu filozofia, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, t. 2, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, s. 570.
Tischner J. (1982). Myślenie według wartości, Kraków: Znak.
Tischner J. (1990). Filozofia dramatu, Paris: Éditions du Dialogue.
Tischner J. (2018). Etyka wartości i nadziei, [w:] J. Tischner, Alfabet duszy i ciała, oprac. i wybór W. Bonowicz, Kraków: Znak, s. 68.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2022-09-26 - (2)
- 2022-09-26 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Szymon Tarka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 623
Liczba cytowań: 0