Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Parent’s Pedagogical Culture as Intrafamily Determi-nants of Quality Upbringing the Youngest Generation
  • Home
  • /
  • Parent’s Pedagogical Culture as Intrafamily Determi-nants of Quality Upbringing the Youngest Generation
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 2 (2019): Contemporary Polish family in relation to some pedagogical dilemmas /
  4. Articles and Dissertations

Parent’s Pedagogical Culture as Intrafamily Determi-nants of Quality Upbringing the Youngest Generation

Authors

  • Anna Błasiak Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-0824-2640

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.004

Keywords

culture, pedagogical culture, parent’s pedagogical culture, upbringing in family (family upbringing)

Abstract

The paper is devoted to parents’ pedagogical culture in the context of the quality of the upbringing process in the family, which shapes children’s and teenagers’ systems of values, norms, principles, attitudes, behaviours and aspirations. Thus, the level of parents’ pedagogical culture, which is also influenced by global civilizational transformations, seems significant. The aim of the paper, which, from the methodological perspective, is a synthetic review of subject literature and its constructive criticism, is to contribute to academic reflection on contemporary parents’ pedagogical culture and its relevance in the course and results of upbringing in the family. The author first analyses the concepts of culture and pedagogical culture in general and then presents the most important issues connected with parents’ pedagogical culture. She also examines individual components of the content of parents’ pedagogical culture (a selected concept), which are interrelated, constitute a whole and substantially influence the realization of the upbringing process in the family.

References

Bereźnicka M., Kultura pedagogiczna rodziców w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2015.

Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kra-ków 2012.

Błasiak A., Współczesne rodzicielstwo – tendencje zmian i ich uwarunkowania, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015, s. 47–68.

Cudak H., Rola ośrodków nieszkolnych w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce 1997.

Cudak H., Szkice z badań nad rodziną, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce 1995.

Cudak S., Świadomość wychowawcza rodziców, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007, s. 454–456.

Danilewicz W., Dzieciństwo „supernowoczesne” a doświadczenia rodzinne, w: Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchacka, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2008, s. 79–86.

Doniec R., Kultura pedagogiczna rodziców w ponowoczesnej kulturze, w: Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchacka, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2008, s. 207–220.

Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Przemiany społeczno-moralne w świadomości trzech pokoleń, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.

Grochociński M., Kultura pedagogiczna rodziców, w: Rodzina i dziecko, red. M. Ziemska, PWN, Warszawa 1986, s. 299–348.

Izdebska J., Dziecko – dzieciństwo – wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok 2015.

Izdebska J., Kultura pedagogiczna rodziców, w: Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych, red. D. Opozda, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001, s. 111–121.

Janke A.W., Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne (rozdział III), w: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 83–114.

Jędrzejko M., Rodzina w „wektorze przesuniętego czasu”. Zmiana społeczna a zmiany relacji w polskiej rodzinie, w: Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, red. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010, s. 28–41.

Jucewicz A., Ideologia postmodernistyczna a współczesne zagrożenia rodziny, w: Rodzina w trosce o życie – Kościół w trosce o rodzinę, red. R. Buchta, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2010, s. 229–241.

Jundziłł I., Kultura pedagogiczna społeczeństw, „Nauczyciel i Wychowanie” 1977, nr 1, s. 24–27.

Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 1980.

Jundziłł I., Środowiskowy system wychowawczy w mieście, WSiP, Warszawa 1983.

Kawula S., Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania najmłodszego pokolenia (rozdział XIII), w: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 335–357.

Kawula S., Świadomość wychowawcza rodziców: stan aktualny, niektóre uwarunkowania i skutki oraz perspektywy, UMK, Toruń 1975.

Maciaszkowa J., Kultura pedagogiczna rodziców, w: Pedagogika opiekuńcza. Materiały z krajowej konferencji Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, red. J. Wołczyk, WSiP, Warszawa 1977.

Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko?, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2009.

Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.

Mądre wychowanie. 20 lat konwencji o prawach dziecka, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2009.

Opozda D., „Kultura pedagogiczna” i „kultura wychowawcza” rodzi-ców, w: Pedagogika rodziny. Podejście systemowe, t. 3: Wychowanie do rodziny, red. M. Marczewski i inni, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, Gdańsk 2018, s. 439–451.

Opozda D., Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2012.

Opozda D., Świadomość wychowawcza rodziców, w: Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, red. R. Piwowarski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku i IBE, Białystok–Warszawa 2003, s. 155–163.

Ryk A., Współczesna rodzina wobec wybranych problemów ponowoczesności, w: Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchacka, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2008, s. 33–40.

Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, WSiP, Warszawa 1990.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1966.

Szczepański J., Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, WSiP, Warszawa 1989.

Świdrak E., Świadomość wychowawcza we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.

Truskolaska J., Opieka, wychowanie i partnerstwo w rodzinach wiejskich i miejskich województwa lubelskiego na początku XXI wieku, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.

Wilk J., Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska, Lublin 2002.

Wilk J., R. Bieleń, Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane, w: Rodzina. Bezcenny dar i zadanie, red. J. Stala, E. Osewska, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN, Radom 2006, s. 423–480.

Winiarski M., Kultura pedagogiczna warunkiem upedagogicznienia współpracy, w: Rodzina – szkoła – środowiska lokalne, red. M. Winiarski, IBE, Warszawa 2000.

Winiarski M., Kultura pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006, s. 973–977.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2019-08-31

How to Cite

1.
BŁASIAK, Anna. Parent’s Pedagogical Culture as Intrafamily Determi-nants of Quality Upbringing the Youngest Generation. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 31 August 2019. Vol. 22, no. 2, pp. 83-101. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.2.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 2 (2019): Contemporary Polish family in relation to some pedagogical dilemmas

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1544
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

culture, pedagogical culture, parent’s pedagogical culture, upbringing in family (family upbringing)
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop