Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Teacher in Regard to the Openness of the Students in the Educational Space
  • Home
  • /
  • The Teacher in Regard to the Openness of the Students in the Educational Space
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 No. 3 (2017): Homeschooling: Current State and Perspectives /
  4. Articles and Dissertations

The Teacher in Regard to the Openness of the Students in the Educational Space

Authors

  • Małgorzata Agnieszka Samujło Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Wydział Pedagogiki i Psychologii Instytut Pedagogiki
  • Teresa Sokołowska-Dzioba Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Wydział Pedagogiki i Psychologii Instytut Pedagogiki

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.007

Keywords

openness, teacher, student, interpersonal relationships, education space

Abstract

The school is an important space, acting on acquiring experience for students and it is shaped by professional teachers. They attempt to create a friendly place, where a significant role is played by interpersonal relationships. In normal contacts between the teacher and the students, the aspect of openness is very important. It is based on the natural exchange of information between the interlocutors in everyday relations. It allows them to discover new areas of communication. The features of openness are bilateral and reciprocity. Recognizing the importance of openness in the shaping of the educational space, research has been made on the perception of future teachers in terms of the issue of openness in relation to the student. The study was attended by students of UMCS in Lublin from two faculties: English and mathematics. The results of the research presented in the article show that future teachers largely understand the importance of openness. They notice its value in relationships with other teachers, students and the class community. They have problems in refraining from judging and giving advice when transferring information. The most difficult part for them is focusing on content related to specific behaviors. The positive aspect is that the students pay attention to the role of non-verbal communication. Future mathematicians more frequently emphasized that the proper conduct of the teacher can help to shape the openness of the students, because otherwise they may have difficulty in fostering contacts. Students are aware that the extension of their own openness is positive in terms of their development and enriches relationships with students.

References

Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, przeł. G. Skoczylas, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007.

Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, przeł. A. Błaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, przeł. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Gołębniak B.D. Nabywanie kompetencji do refleksyjnego nauczania, w: Uczenie metodą projektów, red. B.D. Gołębniak, Wydawnictwa Szkolne i Profesjonalne, Warszawa 2002, s. 10-28.

Johnson D.W., Podaj dłoń, przeł. B. Czarnecka, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992.

Kowalik S. (red.), Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Kwaśnica R., Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 298–303.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Mendel M., Przekraczanie progu szkoły jako „rite de passage”, w: Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2006, s. 180–188.

Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.

Niebrzydowski L., Płaszczyński E., Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich, PWN, Warszawa 1989.

Strumska-Cylwik L., Pomiędzy otwartością i zamknięciem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

TuanY.-F., Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.

Wolicki M., Otwartość osoby ludzkiej. Interpretacja filozoficzna, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, Wrocław 2005.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-09-29

How to Cite

1.
SAMUJŁO, Małgorzata Agnieszka and SOKOŁOWSKA-DZIOBA, Teresa. The Teacher in Regard to the Openness of the Students in the Educational Space. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 29 September 2017. Vol. 20, no. 3, pp. 119-137. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.3.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 No. 3 (2017): Homeschooling: Current State and Perspectives

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 665
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

openness, teacher, student, interpersonal relationships, education space
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop