Pedagogical Imperative as an Element of Educational Strategy
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.002Keywords
rigorism, liberalism, educational imperative, educational strategy, obedience, discipline, responsibility, conscientiousnessAbstract
The purpose of the article is to outline the differences between such pedagogical categories as: rigorism and liberalism of upbringing, assessing the content, range of meaning of terms and providing legitimacy for them in strategies of upbringing and their different types. Thus, a historical synthetic view is applied that should show, in a lapidary way, the development of thought connected to constraint and liberty in upbringing and in particular the symptoms of practice in that range from antiquity to modern times. Moreover, the analysis of two inconsistent pedagogical conceptions was conducted that are subsumed in the relation homo educandus vs. homo non educandus. These conceptions, in different ways, refer to such categories as pedagogical freedom and determine their meaning to education. This approach allowed two types of educational strategies to emerge that are presented in two categories: autocratic strategy and formation strategy. In each of them there is a problem referring to selected pedagogical imperatives that have been described in detail. These include: obedience, discipline, respect for punishment, responsibility and conscientiousness. It also shows their relation with the process of shaping attitudes to learner efficiency, especially the efficiency of morality which should be understood as an element of the result of the educational process. Pedagogical imperatives to that the educators referred to can indicate the level of awareness of the educational and pedagogical culture of those who assume responsibility for the education of youth. The role of pedagogical imperatives is to support learners in their personal and social development.
References
Berner H., Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu, red. B. Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
Bińczycka J., Między swobodą a przemocą w wychowaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Braunmühl E. von, Antipaedagogik – Studien zur Abschaffung der Erziehung, Beltz, Weinheim – Basel 1988.
Czerny J., Filozofia wychowania, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1997.
Czubek J., Wybór dzieł pisarzy greckich i łacińskich, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Lwów 1902.
Dobson J., Zasady nie są dla tchórzy. Jak zachować równowagę między miłością a dyscypliną w wychowaniu dzieci, tłum. U. Kowalczyk, Vocatio, Warszawa 1993.
Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1, Wyboru dokonał i opracował S. Wołoszyn, PWN, Warszawa 1965, s. 219–223.
Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, tłum. M. Więznowska, Media Rodzina, Poznań 1993.
Gała A.E., Uwarunkowania wychowawcze dojrzałej moralności, Katedra Psychologii Wychowawczej KUL, Lublin 1992.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, tłum. M. Rusiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Gordon T., Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, PAX, Warszawa 1991.
Historia wychowania, t. 1, red. Ł. Kurdybacha, PWN, Warszawa 1965.
Janczynowska M., Historia starożytnego Rzymu, PWN, Warszawa 1986.
Kaja B.M., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.
Kot S., Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych, Kraków 1924.
Krauser W.H., Diktat und Erziehung, [b.w.], Berlin 1991.
Michalik M., Istota odpowiedzialności, w: Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, red. A.M. de Tchorzewski, Wydawnictwo „Wers”, Bydgoszcz 1998, s. 19–44.
Mitek M., Pedagogika dla teologów, Wydawnictwo Świętego Krzyża, Wrocław 2002.
Owen S., Education Affairs, [b.w.], Boston 1989.
Rutschky K., Schwarze Pädagogik – Quellen zur Naturgeschichte der bürgerlichen Erziehung, Ullstein, Frankfurt a.M. – Berlin 1988.
Seidel P., Erziehung und Paedagogik, VS-Verlag, Wisbaden 1993.
Schoenebeck H. von, Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenie w rozmyślanie antypedagogiczne, tłum. D. Sztobryn, UMK, Toruń 1991.
Sobczak J., Nowe Wychowanie w polskiej pedagogice okresu drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1998.
Szewczuk W., Świat wartości i wychowanie, Wydawnictwo Fundacja Innowacja, Warszawa 1996.
Ślipko T., Trojakie oblicze wolności, w: Wolność jako wartość i problem edukacyjny, red. A.M. de Tchorzewski, Wydawnictwo „Wers”, Bydgoszcz 1999, s. 11–14.
Tchorzewski A.M. de (red.), Wolność jako wartość i problem edukacyjny, Wydawnictwo „Wers”, Bydgoszcz 1999.
Tchorzewski A.M. de (red.), Życie i twórczość Janusza Korczaka jako temat filozoficzno-pedagogicznej refleksji, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1979.
Tchorzewski A.M. de, Metafizyka i doświadczanie godności, w: Godność jako wartość i problem edukacyjny, red. I. Jazukiewicz, A.M. de Tchorzewski, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2016.
Tchorzewski A.M. de, Wstęp do teorii wychowania, Akademia Ignatianum w Krakowie – Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej, PWN, Warszawa 1964.
Wybór tekstów źródłowych do historii wychowania. Wyboru dokonali J. Walczyna, S. Wołoszyn, PZWS, Warszawa 1962.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 381
Number of citations: 0