Exploring the Teacher’s Role in Interwar Poland: Findings from Zygmunt Kukulski’s Unpublished Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.2.005Keywords
teachers, interwar period, schooling, education, Zygmunt KukulskiAbstract
Following Poland’s independence, the Polish educational landscape faced many challenges, such as inadequate infrastructure, disparate educational systems and curricula inherited from the partitioning powers, and financial constraints. One of the most serious problems was the shortage of well-trained teaching staff. Educational authorities sought to remedy this shortfall by establishing a network of teachers’ seminaries to cultivate a proficient cadre for the education sector.
The interwar era witnessed heightened scholarly interest in teachers as a social group. Efforts were made to learn not only about their socio-economic backgrounds, educational qualifications, and professional training but also their psychological predispositions and attitudes towards their profession and students. Zygmunt Kukulski, a professor at the Catholic University of Lublin, who was instrumental in this research movement, collaborated with fellow scholars to develop an extensive questionnaire aimed at teachers. Despite remaining unexplored, these questionnaires serve as a valuable source of knowledge about teachers during the interwar period.
The purpose of this article is to illuminate the portrayal of teachers in Poland during the interwar period through the lens of Kukulski’s unpublished research. Drawing on a collection of 289 questionnaires housed at the University Library of the John Paul II Catholic University of Lublin, the analysis employs these primary sources as a principal research method.
References
Źródło
Ankiety w sprawie psychologii nauczyciela-wychowawcy, BU KUL, Oddział Rękopisów, sygn. 3533–3539.
Źródła drukowane
Dekret o kształceniu nauczycieli szkół powszechnych w Państwie Polskim z dnia 7 lutego 1919 r. (Dz.U. 1919, nr 14, poz. 185).
Regulamin przyjmowania uczniów do państwowych seminariów nauczycielskich (Dz.U. MWRiOP 1926, nr 10, poz. 234).
Rocznik statystyki Rzeczypospolitej Polskiej (1928), t. 6, Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Opracowania
Boguszewska A. (2007). Wyższe Kursy Nauczycielskie dla nauczycieli rysunku w dwudziestoleciu międzywojennym, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio L”, t. 5, s. 9–25.
Brodowska H. (1982). Chłopi lubelscy o swoich sprawach i Polski, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F”, t. 37, s. 135–155.
Dawid J.W. (1912). O duszy nauczycielstwa, Kraków: Drukarnia Narodowa.
Draus J. (1989). Zygmunt Kukulski (1890–1944), „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 16, z. 2, s. 5–19.
Dzierzbicka W. (1926). O uzdolnieniach zawodowych nauczyciela wychowawcy: na podstawie ankiety, Lwów: Książnica – Atlas.
Gąsiorowska N. (1921 [1923]). Stan wykształcenia nauczycieli szkół średnich w Polsce, „Rocznik Pedagogiczny”, seria 2, t. 1, s. 49–53.
Jeziorański M. (2022). Relacja wychowawcza. Rozumienie, modele, propozycja, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Juśko E. (2005). Charakterystyka kadry pedagogicznej pracującej w szkołach powszechnych w powiecie tarnowskim w latach 1918–1939, „Teka Komisji Historycznej PAN Oddział Lubelski”, nr 2, s. 98–113.
Kraeutler J. (1921 [1923]). Statystyka szkolnictwa powszechnego, „Rocznik Pedagogiczny”, seria 2, t. 1, s. 525–528.
Kuchta J. (1936). Typologia nauczyciela. Szkice wychowawcze, Lwów: Księgarnia Nauczycielska we Lwowie.
Magda-Adamowicz M. (2018). Rozwój polskiej myśli pedeutologicznej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s. 29–44.
Makarewicz A. (1963). Preparandy nauczycielskie, [w:] W. Dzierzbicka, S. Dobrowolski (oprac.), Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900–1939, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 112–135.
Miklaszewski W. (1924). Nauczycielstwo szkół powszechnych ze stanowiska higieny społecznej, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Mirski J. (1933). Nauczyciel-wychowawca. Jego dobór i kształcenia ze stanowiska zasadniczej funkcji wychowania, Warszawa: Książnica – Atlas.
Mirski J. (1936). Wychowanie i wychowawca, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Nawroczyński B. (1929). O zawodzie nauczyciela, Warszawa: Polskie Towarzystwo Eugeniczne, Instytut Wydawniczy „Bibljoteka Polska”.
Pyter M. (2016). Prawne zasady kształcenia nauczycieli szkół powszechnych w okresie II RP. Zagadnienia wybrane, „Studia Iuridica Lublinensia”, t. 25, nr 3, s. 783–795.
Rynio A., Skrzyniarz R. (red.) (2011). Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Sanojca K. (2014). Szkoła jako instytucja pracy. Pozycja prawna i problemy zawodowe nauczycieli szkół państwowych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, [w:] W. Mędrzecki, C. Leszczyńska (red.), Praca i społeczeństwo Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa: Instytut Historii PAN, s. 277–291.
Starnawski J. (1971). Kukulski Zygmunt Bolesław (1890–1944), [w:] Polski słownik biograficzny, t. 16, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 121–122.
Trzebiatowski K. (1970). Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Urbańska M. (2011). Nauczycielki województwa śląskiego w czasie ustawy celibatowej (1926–1938), „Saeculum Christianum”, t. 18, nr 2, s. 169–178.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wiesław Partyka
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 45
Number of citations: 0