Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Exploring the Teacher’s Role in Interwar Poland: Findings from Zygmunt Kukulski’s Unpublished Research
  • Home
  • /
  • Exploring the Teacher’s Role in Interwar Poland: Findings from Zygmunt Kukulski’s Unpublished Research
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 No. 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne /
  4. Articles and Dissertations

Exploring the Teacher’s Role in Interwar Poland: Findings from Zygmunt Kukulski’s Unpublished Research

Authors

  • Wiesław Partyka Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Wydział Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej https://orcid.org/0000-0002-5595-2901

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.2.005

Keywords

teachers, interwar period, schooling, education, Zygmunt Kukulski

Abstract

Following Poland’s independence, the Polish educational landscape faced many challenges, such as inadequate infrastructure, disparate educational systems and curricula inherited from the partitioning powers, and financial constraints. One of the most serious problems was the shortage of well-trained teaching staff. Educational authorities sought to remedy this shortfall by establishing a network of teachers’ seminaries to cultivate a proficient cadre for the education sector.

The interwar era witnessed heightened scholarly interest in teachers as a social group. Efforts were made to learn not only about their socio-economic backgrounds, educational qualifications, and professional training but also their psychological predispositions and attitudes towards their profession and students. Zygmunt Kukulski, a professor at the Catholic University of Lublin, who was instrumental in this research movement, collaborated with fellow scholars to develop an extensive questionnaire aimed at teachers. Despite remaining unexplored, these questionnaires serve as a valuable source of knowledge about teachers during the interwar period.

The purpose of this article is to illuminate the portrayal of teachers in Poland during the interwar period through the lens of Kukulski’s unpublished research. Drawing on a collection of 289 questionnaires housed at the University Library of the John Paul II Catholic University of Lublin, the analysis employs these primary sources as a principal research method.

References

Źródło

Ankiety w sprawie psychologii nauczyciela-wychowawcy, BU KUL, Oddział Rękopisów, sygn. 3533–3539.

Źródła drukowane

Dekret o kształceniu nauczycieli szkół powszechnych w Państwie Polskim z dnia 7 lutego 1919 r. (Dz.U. 1919, nr 14, poz. 185).

Regulamin przyjmowania uczniów do państwowych seminariów nauczycielskich (Dz.U. MWRiOP 1926, nr 10, poz. 234).

Rocznik statystyki Rzeczypospolitej Polskiej (1928), t. 6, Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Opracowania

Boguszewska A. (2007). Wyższe Kursy Nauczycielskie dla nauczycieli rysunku w dwudziestoleciu międzywojennym, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio L”, t. 5, s. 9–25.

Brodowska H. (1982). Chłopi lubelscy o swoich sprawach i Polski, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F”, t. 37, s. 135–155.

Dawid J.W. (1912). O duszy nauczycielstwa, Kraków: Drukarnia Narodowa.

Draus J. (1989). Zygmunt Kukulski (1890–1944), „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 16, z. 2, s. 5–19.

Dzierzbicka W. (1926). O uzdolnieniach zawodowych nauczyciela wychowawcy: na podstawie ankiety, Lwów: Książnica – Atlas.

Gąsiorowska N. (1921 [1923]). Stan wykształcenia nauczycieli szkół średnich w Polsce, „Rocznik Pedagogiczny”, seria 2, t. 1, s. 49–53.

Jeziorański M. (2022). Relacja wychowawcza. Rozumienie, modele, propozycja, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Juśko E. (2005). Charakterystyka kadry pedagogicznej pracującej w szkołach powszechnych w powiecie tarnowskim w latach 1918–1939, „Teka Komisji Historycznej PAN Oddział Lubelski”, nr 2, s. 98–113.

Kraeutler J. (1921 [1923]). Statystyka szkolnictwa powszechnego, „Rocznik Pedagogiczny”, seria 2, t. 1, s. 525–528.

Kuchta J. (1936). Typologia nauczyciela. Szkice wychowawcze, Lwów: Księgarnia Nauczycielska we Lwowie.

Magda-Adamowicz M. (2018). Rozwój polskiej myśli pedeutologicznej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s. 29–44.

Makarewicz A. (1963). Preparandy nauczycielskie, [w:] W. Dzierzbicka, S. Dobrowolski (oprac.), Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900–1939, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 112–135.

Miklaszewski W. (1924). Nauczycielstwo szkół powszechnych ze stanowiska higieny społecznej, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Mirski J. (1933). Nauczyciel-wychowawca. Jego dobór i kształcenia ze stanowiska zasadniczej funkcji wychowania, Warszawa: Książnica – Atlas.

Mirski J. (1936). Wychowanie i wychowawca, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Nawroczyński B. (1929). O zawodzie nauczyciela, Warszawa: Polskie Towarzystwo Eugeniczne, Instytut Wydawniczy „Bibljoteka Polska”.

Pyter M. (2016). Prawne zasady kształcenia nauczycieli szkół powszechnych w okresie II RP. Zagadnienia wybrane, „Studia Iuridica Lublinensia”, t. 25, nr 3, s. 783–795.

Rynio A., Skrzyniarz R. (red.) (2011). Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Sanojca K. (2014). Szkoła jako instytucja pracy. Pozycja prawna i problemy zawodowe nauczycieli szkół państwowych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, [w:] W. Mędrzecki, C. Leszczyńska (red.), Praca i społeczeństwo Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa: Instytut Historii PAN, s. 277–291.

Starnawski J. (1971). Kukulski Zygmunt Bolesław (1890–1944), [w:] Polski słownik biograficzny, t. 16, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 121–122.

Trzebiatowski K. (1970). Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Urbańska M. (2011). Nauczycielki województwa śląskiego w czasie ustawy celibatowej (1926–1938), „Saeculum Christianum”, t. 18, nr 2, s. 169–178.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF
  • PDF (Język Polski)

Published

2024-06-24

How to Cite

1.
PARTYKA, Wiesław. Exploring the Teacher’s Role in Interwar Poland: Findings from Zygmunt Kukulski’s Unpublished Research. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 24 June 2024. Vol. 27, no. 2, pp. 93-112. [Accessed 26 December 2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.2.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 No. 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2024 Wiesław Partyka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1097
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

teachers, interwar period, schooling, education, Zygmunt Kukulski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop