Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Plato and Aristotle: : Master – Student Relationship in the Early Academy
  • Home
  • /
  • Plato and Aristotle: : Master – Student Relationship in the Early Academy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Articles and Dissertations

Plato and Aristotle:

Master – Student Relationship in the Early Academy

Authors

  • Przemysław Zbigniew Paczkowski Uniwersytet Rzeszowski. Kolegium Nauk Humanistycznych. Instytut Filozofii https://orcid.org/0000-0001-7493-4154

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.001

Keywords

Academy, Plato, Aristotle, master, philosophical education

Abstract

The aim of the article is to analyze the master – student relationship on the example of the relationship between Plato, the founder of the Academy, and Aristotle, his most outstanding pupil. Aristotle is usually seen as a critic and traitor of Platonism. This thesis is justified only if the master – student relationship is perceived in the school paradigm.

Based on the analysis of preserved testimonies and a discussion about the early Academy among contemporary scholars, I claim in the article that Plato had created a new model of collaboration with students, which I described as “scientific”. It is characterized by: the lack of orthodox doctrine in the early Academy, open discussions of the master with students over the assumptions and difficulties of his doctrine of Ideas, absolute freedom of Academy members to conduct independent research, their intellectual independence, even leading to the rejection of the master’s doctrine. In Aristotle’s case, this not only resulted in the formulation of original concepts within physics, metaphysics, politics and ethics, but also in another model of scientific work and pedagogical practice in his own school. Nevertheless, I firmly define Aristotle as a true Platonist and the most outstanding continuator of the master’s teaching. Aristotle remained faithful to Plato’s most important message: that the philosophical model of life – bios theoretikos – is a vocation of man.

Author Biography

Przemysław Zbigniew Paczkowski, Uniwersytet Rzeszowski. Kolegium Nauk Humanistycznych. Instytut Filozofii

kolokwium habilitacyjne: 11.2005 r., Wydział Filozofii UAM Poznań

kierownik Zakładu Historii Filozofii w Instytucie Filozofii UR (od. 2006 r.)

w latach 2012-2019 dyrektor Instytutu Filozofii UR

References

Arystofanes (1963). Chmury, przeł. A. Sandauer, Warszawa: Czytelnik.

Arystoteles (1990). Dzieła wszystkie, t. 1, przeł. K. Leśniak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles (1990). Dzieła wszystkie, t. 2, przeł. K. Leśniak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles (1996). Dzieła wszystkie, t. 5, przeł. D. Gromska, L. Regner, W. Wróblewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Berti E. (2016). Profil Arystotelesa, przeł. M.A. Wesoły, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Bloch H. (1940). Historical Literature of the Fourth Century B.C., „Harvard Studies in Classical Philology”, suppl. 1, s. 303–376.

Cherniss H. (1945). The Riddle of the Early Academy, Berkeley (CA): University of California Press.

Diogenes Laertios (1988). Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Düring I. (1950). Notes on the History of the Transmission of Aristotle’s Writings, „Göteborgs Högskolas Årsskrift”, t. 56, s. 37–70.

Gerson L.P. (2005). Aristotle and Other Platonists, Ithaca (NY): Cornell University Press.

Jackson H. (1920). Aristotle’s Lecture-Room and Classes, „Journal of Philology”, t. 35, s. 191–200.

Jaeger W. (1948). Aristotle: Fundamentals of the History of His Development, Oxford: Oxford University Press.

Kahn Ch.H. (2018). Platon i dialog sokratyczny, przeł. M. Filipczuk, Warszawa: Fundacja Świętego Mikołaja; Redakcja „Teologii Politycznej”.

Lynch J.P. (1972). Aristotle’s School: A Study of Greek Educational Institution, Berkeley (CA): University of California Press.

Morrison D.R. (1994). Xenophon’s Socrates as Teacher, [w:] The Socratic Movement, red. P. Vander Waerdt, Ithaca (NY)–London: Cornell University Press, s. 181–208.

Nock A.D. (1933). Conversion, Oxford: Oxford University Press.

Paczkowski P. (2009). Czego nie wiemy o Akademii Platona, [w:] Philosophiae Itinera. Studia i rozprawy ofiarowane Janinie Gajdzie-Krynickiej, red. J. Jaskóła, A. Olejarczyk, A. Pacewicz, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, s. 355–363.

Platon (1987). Listy, przeł. M. Maykowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Platon (1990). Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa: Wydawnictwo Akme.

Platon (1999). Dialogi, t. 1–2, przeł. W. Witwicki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Reale G. (1996). Historia filozofii starożytnej, t. 2: Platon i Arystoteles, przeł. E.I. Zieliński, Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.

Reale G. (1999). Historia filozofii starożytnej, t. 3: Systemy epoki hellenistycznej, przeł. E.I. Zieliński, Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.

Saffrey H.D. (1968). Ageōmetrētos mēdeis eisitō. Une inscription légendaire, „Revue des études grecques”, t. 81, s. 67–87.

Skowroński L. (2014). Arystoteles o celu ludzkiego życia. Ku nowej interpretacji „Etyki nikomachejskiej”, Nowa Wieś nad Drwęcą: Wydawnictwo Rolewski.

Vinogradoff P. (1922). Outlines of Historical Jurisprudence, t. 2, Oxford: Oxford University Press, s. 119–127.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2021-11-29 — Updated on 2021-11-29

How to Cite

1.
PACZKOWSKI, Przemysław Zbigniew. Plato and Aristotle: : Master – Student Relationship in the Early Academy. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 29 November 2021. Vol. 24, no. 3, pp. 17-33. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 906
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Academy, Plato, Aristotle, master, philosophical education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop