Pedagogical Talent or Mastery in the Profession?
Being an Effective Teacher and Educator
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.006Keywords
pedagogical talent, mastery of the profession, professionalism, teacher, educator, professional developmentAbstract
The purpose of the article is to draw attention to the need for the continuous professional development of teachers and educators in the rapidly changing conditions of modern life. The development of new technologies and ambivalence of the preferred norms and values make it necessary not only to follow the changes, but also to prevent their undesirable effects. It requires achieving appropriate competencies. Therefore, the subject of analysis is the pedagogical talent, profession-alism and mastery of the profession.
The research problem includes an overview of the positions of selected educators towards pedagogical talent, professionalism, mastery of the profession and the analysis of expectations directed at teachers and educators, their qualifications and competences. The method of critical analysis of the literature on the subject was applied.
For contemporary teachers and educators, it is more important to strive for professionalism in the profession than to have pedagogical talent. The latter is given only to a few, while effective interactions are ex-pected from all teachers and educators. Mastery of the profession is achievable for everyone, especially if they consider their work as a vocation and passion. Therefore, during the period of study, future teachers and educators should be made aware of the importance of continuous training and improvement in the profession.
References
Bocharova O. (2016). Mistrzostwo pedagogiczne jako czynnik kluczowy działalności pedagogicznej nauczycieli na Ukrainie, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A. Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne”, t. 1, nr 7, s. 203–215.
Dawid J.W. (1932). O duszy nauczycielstwa, Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia Sp. AKC ZNP.
Dobrowolski S. (1959). Struktury umysłów nauczycieli, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Galant J. (1993). Rozważania o mistrzostwie pedagogicznym, „Nowa Szkoła”, nr 4, s. 200–206.
Gołębniak B.D. (2010). Ku pedeutologii refleksyjnej, [w:] Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red. J. Michalak, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 143–165.
Gołębniak B.D., Zamorska B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Grzegorzewska M. (2002). Listy do Młodego Nauczyciela. Cykl I–III, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Grzybowski P.P. (2006). Profesjonalizm nauczyciela – a cóż to takiego?, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 29, s. 131–137.
Jakimiuk B. (2016). Tworzenie relacji interpersonalnych jako podstawa i fundament profesjonalizmu nauczycieli, [w:] Rozwój nauczyciela od wczesnej dorosłości do późnej starości, red. J.M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 49–64.
Jakimiuk B. (2019). Sukcesy zawodowe i profesjonalizm w doświadczeniach nauczycieli, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J”, t. 32, nr 4, s. 117–131.
Kalinowska-Witek B. (2012). Oczekiwania wobec szkoły elementarnej i średniej na przełomie XIX i XX wieku (w świetle wybranych czasopism kobiecych Królestwa Polskiego), [w:] Wychowawcza rola szkoły, red. J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawala, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 299–316.
Kalinowska-Witek B. (2014). Obowiązki wychowawcy klasy w szkołach średnich Drugiej Rzeczypospolitej, „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 31, s. 113–130.
Kalinowska-Witek B. (2015). Budowa rangi zawodu nauczyciela w świetle czasopisma „Przegląd Pedagogiczny” w latach 1918–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s. 59–77.
Kalinowska-Witek B. (2016). Dla dobra szkoły i „dla dobra służby”… Kwestie ustrojowe szkolnictwa i sprawy zawodowe nauczycieli w czasopismach Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych oraz Związku Zawodowego Nauczycielstwa Polskich Szkół Średnich (1918-1939), Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kalinowska-Witek B. (2019). Pragmatyka nauczycielska w świetle ustaw i rozporządzeń ministerialnych z lat 1918–1939, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 2(28), s. 73–79.
Klus-Stańska D. (2013). Pozór w edukacji – dyskusja, [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 436–440.
Kocór M. (2019). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Diagnoza, wsparcie, profilaktyka, Kraków: Wydawnictwo Societas Vistulana.
Kordziński J. (2019). Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwiatkowski S.M. (2008). Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli – w kierunku szlachetnej utopii, [w:] Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, B. Szymański, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 27–30.
Lewowicki T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa–Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB.
Mihułka K. (2018). Osobowość nauczyciela a wpływ wychowawczy – ujęcie teoretyczne, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 119–125.
Miko-Giedyk J. (2014). Oczekiwania wobec nauczyciela oraz jego roli w środowisku wiejskim – w świetle wypowiedzi studentów pedagogiki urodzonych i wychowanych na wsi, „Rozprawy Społeczne”, t. 8, nr 3, s. 48–56.
Mysłakowski Z. (1959). Co to jest „talent pedagogiczny”?, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 57–68.
Noworolnik-Mastalska M. (2013). Rozwój profesjonalny jako uczenie się w relacjach, „Studia Poradoznawcze”, nr 2, s. 64–84.
Okoń W. (1959). Problem osobowości nauczyciela, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 5–28.
Okoń W. (1988). Kształcenie nauczycieli w Polsce – stan i kierunki przebudowy, Warszawa–Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Opłocka U. (2011). Na drodze do profesjonalizmu, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Opłocka U. (2014). Na drodze do profesjonalizmu, [w:] Poprzez praktykę do profesjonalizmu. Przygotowanie do zawodu nauczyciela, red. B. Kutrowska, A. Pereświet-Sołtan, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 66–100.
Radziewicz J. (1996). Autoportret pedagogiczny, „Edukacja i Dialog”, nr 4, s. 27–31.
Ratajek Z. (2005). Nauczyciel akademicki – jego osobowe cechy i profesjonalne mistrzostwo, [w:] Psychologiczno-pedagogiczne kształcenie nauczycieli, red. E. Sałata, Radom–Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, s. 32-42.
Rousseau J.J. (1955). Emil, czyli o wychowaniu, t. 1, do druku przygotował F. Wnorowski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Rusiecki M. (2004). Karta odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela, „Wychowawca”, nr 10, s. 7–11.
Sobieszczyk M., Wojciechowska K. (2015). Praktyki pedagogiczne drogą do mistrzostwa w zawodzie nauczyciela, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 51–60.
Sokołowska E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem, Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Suchodolski B. (1973). Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Szempruch J. (2016). Modele kształcenia nauczycieli a zadania edukacji, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 4, s. 37–51.
Szkolak A. (2013). Mistrzostwo zawodowe nauczycieli wczesnej edukacji. Istota, treść, uwarunkowania, Kraków: Wydawnictwo „Attyka”.
Szkolak A. (2016). Portret mistrza w zawodzie nauczyciela wczesnej edukacji, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, nr 1(7), s. 39–50.
Szuman S. (1959). Talent pedagogiczny, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 73–108.
Szumiec M. (2021). Rozwój kompetencji osobowościowych jako istotny element rozwoju zawodowego nauczyciela, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, t. 34, nr 1, s. 9–23.
Weissbrot-Koziarska A., Janik J. (red.) (2006). Profesjonalizm zawodu nauczyciela, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Witkowski L. (2018). Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Ziaziun I.A. (2005). Mistrzostwo pedagogiczne, Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 1184
Number of citations: 0