Functions of Students’ “Cooperatives” Websites in Secondary Schools
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.007Keywords
witryny internetowe, spółdzielnie uczniowskie, szkoły ponadpodstawowe, komunikacja, uczeń, spółdzielcaAbstract
The aim of the article is to show functions of students’ cooperatives’ websites. The subject of study are the websites being run by students’ cooperatives in secondary schools. The article begins by utilizing the qualitative method of textual analysis of the content of these websites. The websites are maintained by thirteen students’ cooperatives that operate in secondary schools. The students’ cooperatives belong to school organizations with more than century of tradition and have well-established working meth-ods. However, new information technologies have changed work and communication opportunities and the school organizations also use the websites for different purposes. Within the analysis of the websites being run by students’ cooperatives in the secondary schools, it is clearly discernible how and why the websites vary. The websites serve different functions ranging from the educationally informative to the popular-social. The content concerns the business activity and what it offers, current cooperative’s movement, benefits of being a member of a students’ cooperative, for example organizing free time, networking between young cooperatives and socializing outside of the school, that is visible within increased popularity of websites and the development of their educational dimension. The results lead to the following postulate: in a mediatized reality, students should be educated and encouraged to make proper and wise use of virtual space, which is a new teaching and educational space that requires proper management by all school entities: teachers, form tutors, students and their parents, including students’ organizations such as student cooperatives.References
Adler B.R., Rosenfeld B.L., Proctor II F.R. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, przeł. G. Skoczylas, wyd. 3, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Aouil B. (2008). Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, [w:] Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń–Wrocław: Wydawnictwo Adam Marszałek, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 26–28.
Bębas S., Plis J., Bednarek J. (2012). Wprowadzenie, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, s. 11.
Bochnia B., Bochnia K. (2010). Ukryty program w komunikacji niewerbalnej, [w:] Komunikowanie społeczne w edukacji. Zagrożenia podmiotowe i psychospołeczne, red. K. Czerwiński, M. Fiedor, J. Kubiczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60–61.
Goban-Klas T. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Huk T. (2012). Zjawisko satanizmu w dziecięcych i młodzieżowych blogach internetowych, [w:] Cyberprzestrzeń i edukacja, red. T. Lewowicki, B. Siemienicki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 335–353.
Huk T. (2014). Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków–Katowice: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hyb L. (2012). Informacja jako czynnik współczesnej edukacji, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.
Izdebska J. (2002). Dzieci „globalnej wioski” – nowy wymiar dzieciństwa. Wyzwania pedagogiczne, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu.
Jemielniak D. (2019). Socjologia Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kania J. (2018). Nauczyciele wobec potrzeb stosowania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, „Edukacja Humanistyczna”, nr 2(39), s. 7–16.
Łęski Z., Wieczorek Z. (2004). Internet: informacja czy relacja?, [w:] Oblicza Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 53–67.
Łobocki M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 28–31.
Magiera E. (2011a). Spółdzielczość jako forma edukacji w szkolnictwie polskim Drugiej Rzeczypospolitej, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Magiera E. (2011b). Współpraca rodziny i szkoły w wychowaniu spółdzielczym dzieci i młodzieży w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 2, s. 107–123.
Magiera E. (2014). Przysposobienie spółdzielcze wiejskiej młodzieży pozaszkolnej w Polsce w okresie międzywojennym (1917–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 10, s. 103–104.
Magiera E. (2016). Zarys rozwoju ruchu spółdzielczego na ziemiach polskich pod zaborem pruskim w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku oraz jego edukacyjny charakter, „Studia Pedagogica Ignatiana”, t. 19, nr 3, s. 183–197.
Magiera E. (2019). Podstawy formalno-prawne działalności spółdzielni uczniowskich w Polsce w latach 1945–1989, [w:] Założenia i realizacja ustroju szkolnego w Polsce w latach 1945–1989 (wybrane aspekty), red. B. Walak, Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, s. 63–90.
Morbitzer J. (2009). O potrzebie edukacji medialnej, „Wychowawca”, nr 9, s. 5–7,
Olechnicki K., Załęcki P. (1999). Słownik socjologiczny, Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.
Polak R. (2008). Początek rewolucji w komunikacji lokalnej? Realne a wirtualne media lokalne, [w:] Komunikacja w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sokołowski M. (2013). Nowe media: konwergencja technologiczna i rozszerzenie praktyk komunikacyjnych, [w:] Nowe media i wyzwania współczesności, red. M. Sokołowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Strykowski W., Skrzydlewski W. (2002). Przedmowa, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo eMPi2, s. 7–8.
Świtalski Z. (1985). Historia spółdzielczości uczniowskiej w Polsce w latach 1900–1985, Warszawa: Naczelna Rada Spółdzielcza.
Netografia
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/ [dostęp: 16.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/aktualnosci [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/kontakt-z-nami [dostęp: 23.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/o-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/partnerzy-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/statut-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/wladze-i-czlonkowie [dostęp: 22.03.2021].
http://www.frsu.pl/uploads/attachments/9eb4dc8ac519e221fde3540cc66cd6fa.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=1255&Itemid=296 [dostęp: 16.03.2021].
http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=155&Itemid=136 [dostęp: 23.03.2021].
http://www.zsl.gda.pl/aktualnosci/show/spoldzielnia-uczniowska-punkt-ksero-zsl [dostęp: 24.03.2021].
http://www.zsl.gda.pl/kontakt/ [dostęp: 23.03.2021].
http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/aktualnosci-1 [dostęp: 16.03.2021].
http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/wycieczki [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/page/2/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/historia/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/nasi-spoldzielcy/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/sukcesy/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsken.pl/?page_id=2314 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsken.pl/wp-content/uploads/2021/03/Plan-pracy-SU-VZ%C3%93R-2019-20.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=1 [dostęp: 16.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=2 [dostęp: 24.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=3 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=4 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=5 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=6 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/kronika.php [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019czII.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/zarzad.php [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/kontakt/index.php [dostęp: 23.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-rockefeller [dostęp: 22.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-nie-ma-lipy [dostęp: 16.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-szarotka-dzialajaca-przy-zespole-szkol-im-bl-ks-piotra-dankowskiego-w-jordanowie [dostęp: 16.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-winien-ma [dostęp: 22.03.2021].
https://www.facebook.com/110055859016867/posts/2002687136420387/ [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/dankowskijordanow [dostęp: 24.03.2021].
https://www.facebook.com/Przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87-ZSM-im-KEN-Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Vz%C3%B3r-i-Ekonomia-Spo%C5%82eczna-327714174100121/ [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska-MODRAczeK-904305449739092 [dostęp: 15.03.2021].
https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-uczniowska-ZSS-Stronie-%C5%9Al%C4%85skie-562454884180941 [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/su.nie.ma.lipy [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/technikumekonomiczne [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/WinienMa [dostęp: 16.03.2021].
https://www.krs.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=41&Itemid=297) [dostęp: 16.03.2021].
https://www.schoolandcollegelistings.com/XX/Unknown/904305449739092/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska--MODRAczeK [dostęp: 16.03.2021].
https://www.zse-2.krakow.pl/articles.php?article_id=33 [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zse-2.krakow.pl/viewpage.php?page_id=23 [dostęp: 23.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/images/pdf/SUPychotka.pdf [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka [dostęp: 16.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/266-walne-zgromadzenie-cz%C5%82onk%C3%B3w-su-pychotka [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/274-puchar [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/276-andrzejki [dostęp: 22.03.2021].
https://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka [dostęp: 22.03.2021].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 455
Number of citations: 0