Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Specyfika współpracy szkoły z rodzicami dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym: szanse – trudności – potrzeby
  • Strona domowa
  • /
  • Specyfika współpracy szkoły z rodzicami dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym: szanse – trudności – potrzeby
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Specyfika współpracy szkoły z rodzicami dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym: szanse – trudności – potrzeby

Autor

  • Marta Buk-Cegiełka Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Wydział Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki https://orcid.org/0000-0002-0324-7418

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.002

Słowa kluczowe

współpraca, współudział, edukacja wczesnoszkolna, uczeń, nauczyciel, rodzic

Abstrakt

Na wychowanie i rozwój każdego człowieka wpływa środowisko rodzinne i szkolne. Proces właściwego przygotowania dziecka do życia jest możliwy tylko wtedy, gdy obie strony – zarówno rodzice, jak i nauczyciele – znajdą wspólną płaszczyznę porozumienia, umożliwiającą wzajemne uzupełnianie się w tym działaniu. W poniższym opracowaniu poruszone zostaną zagadnienia dotyczące obszarów współpracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej z rodzicami oraz trudności z nią związane. Zostaną również omówione teoretyczne podstawy dla tej współpracy, którymi są: teoria integracji społecznej, strategia edukacji podmiotowej i pedagogika towarzyszenia. Celem opracowania jest ukazanie specyfiki współpracy rodziców ze szkołą na I etapie edukacyjnym. W kontekście tematu opracowania sformułowano następujące pytania badawcze:

  • Jakie są oczekiwania oraz potrzeby zarówno rodziców, jak i nauczycieli w zakresie współpracy?
  • Jakie są sposoby rozwiązywania problemów i pokonywania trudności pojawiających się w obszarze współpracy nauczycieli z rodzicami?

W celu odpowiedzi na powyższe pytania dokonano analizy literatury przedmiotu oraz analizy wyników obserwacji uczestniczącej prowadzonej przez autorkę opracowania podczas długoletniej pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.

Bibliografia

Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009.

Kukołowicz T., Całka E., Podmiotowość wychowanka, w: Poza kryzysem tożsamości, red. F. Adamski, Wydawnictwo Naukowe Papie-skiej Akademii Teologicznej, Kraków 1993, s. 81‒87.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Wydawnic-two Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Lewowicki T., W stronę paradygmatu edukacji podmiotowej, „Edukacja” 1990, nr 2, s. 34‒48.

Lis F., Lis R., Integracja społeczna, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Polwen, Radom 2016, s. 435‒440.

Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Lis F.J., Integracja społeczna a wartości, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1987.

Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.

Marek Z., Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2017.

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Harmonia, Gdańsk 2007.

Nowicka-Kozioł M., Odpowiedzialność w świetle alternatyw współczesnego humanizmu, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1993.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Załącznik nr 2, Dz. U. 2017, poz. 356.

Segiet W., Rodzice i nauczyciele, wzajemne stosunki i reprezentacje, Książka i Wiedza, Poznań 1999.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Trempała E., Szkoła a edukacja równoległa (nieszkolna), Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1993.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r., Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017r., poz. 59, ze zm.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-13

Jak cytować

1.
BUK-CEGIEŁKA, Marta. Specyfika współpracy szkoły z rodzicami dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym: szanse – trudności – potrzeby. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 13 czerwiec 2019, T. 22, nr 1, s. 37–50. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.1.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1289
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

współpraca, współudział, edukacja wczesnoszkolna, uczeń, nauczyciel, rodzic
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa