Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Posthumanizm: zagrożenie, możliwość i wyzwanie
  • Strona domowa
  • /
  • Posthumanizm: zagrożenie, możliwość i wyzwanie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 1 (2017): A Crisis of Humanity? Transhumanism, Posthumanism and the Future of Education /
  4. Artykuły i Rozprawy

Posthumanizm: zagrożenie, możliwość i wyzwanie

Autor

  • Giuseppe Mari Catholic University of the Sacred Heart, Milan

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.1.005

Słowa kluczowe

posthumanizm, humanizm, osoba, edukacja, wolność

Abstrakt

Współcześnie coraz wyraźniejsza wydaje się być tendencja zmierzania ku posthumanizmowi. W artykule autor stara się analizować tę problematykę z zamiarem przedstawienia krytycznej interpretacji oraz zaproponowania krótkiego opisu fenomenu posthumanizmu, kluczowego pojęcia (wolność) przydatnego do analizy tego problemu, oraz konkretnej perspektywy, aby móc w ten sposób stawić czoło temu fenomenowi oraz przyjąć wyzwanie jakie on niesie. Innymi słowy: autor artykułu odrzuca posthumanizm, ponieważ stoi on w opozycji do humanizmu, oraz sugeruje przyjęcie neohumanizmu jako sposobu etycznego poprawiania ludzkiego zachowania, co jest zasadniczo powiązane z edukacją, a nie bezpośrednio z postępem technologicznym. Podstawową zasadą jest zatem założenie, że ludzie stanowią cele, a nie środki wszelkich działań zmierzających do poszerzania ludzkich możliwości.

Bibliografia

Aristotle, Politics, Clarendon Press, Oxford 1946.

Fukuyama F., Our Posthumanistic Future, Profile Books, London 2002.

Gregory of Nyssa, “On the Making of Man”, XVI, transl. H.A. Wilson, in: Nicene and Post-Nicene Fathers, series II, vol. 5, ed. P. Schaff, H. Wace, The Christian Literature Company, Oxford – London 1893, pp. 387–427.

Haraway D., “A Cyborg Manifesto”, in: D. Haraway, Simians, Cyborgs and Women: the Reinvention of Nature, Routledge, New York 1991.

Herbrechter S., Posthumanism, Bloomsbury, London 2013.

MacCormack P., Posthuman Ethics, Ashgate, London 2012.

Marchesini, R., “Alterity and the Non-Human”, Humanimalia 2010, no. 2, pp. 93–94.

Marchesini R., Tonutti S., Manuale di zooantropologia, Meltemi, Roma 2007.

Mari G., Educare la persona, La Scuola, Brescia 2013.

Miah A., “Posthumanism: A Critical History”, in: Medical Enhancements and Posthumanity, eds. B. Gordijn, R. Chadwick, Routledge, New York 2007, pp. 71–94.

Nayar P.K., Posthumanism, Polity Press, Cambridge 2013.

New American Bible Revised Edition, Catholic World Press/World Bible Publishers (Confraternity of Christian Doctrine, 1970), 2011. Available at: <http://www.usccb.org/bible/books-of-the-bible/index.cfm>.

Nietzsche F., Thus Spoke Zarathustra, transl. A. del Caro, Cambridge University Press, Cambridge 2006.

Posthumanism, ed. N. Badmington, Palgrave Macmillan, New York 2000.

Thomas Aquinas, Summa Theologica, Edizioni Studio Domenicano, Bologna. [See also: Thomas Aquinas, Summa Theologica, Christian Classics Ethereal Library, <http://www.ccel.org/a/aquinas/summa/cache/summa.pdf>].

Thomas Aquinas, Summa contra gentiles, Utet, Torino 1975.

Parmenides, The Fragments of Parmenides, ed. A.H. Coxon, Parmenides Publishing, Las Vegas – Zurich – Athens 2009.

Pepperell R., The Posthuman Condition, Intellect Books, Bristol 2003.

Wolfe C., What is Posthumanism?, University of Minnesota, Minneapolis 2010.

Xenophon, Memorabilia, II, 1, in: Xenophon, Memorabilia. Oeconomicus. Symposium. Apology, transl. E.C. Marchant, O.J. Todd, ed. J. Henderson, Harvard University Press, Cambridge (MA) – London 2013, pp. 109–113.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2017-05-06

Jak cytować

1.
MARI, Giuseppe. Posthumanizm: zagrożenie, możliwość i wyzwanie. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 6 maj 2017, T. 20, nr 1, s. 103–115. [udostępniono 16.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.1.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 1 (2017): A Crisis of Humanity? Transhumanism, Posthumanism and the Future of Education

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 565
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

posthumanizm, humanizm, osoba, edukacja, wolność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa