Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Dziecko i dzieciństwo w myśli pedagogicznej Marii Montessori
  • Strona domowa
  • /
  • Dziecko i dzieciństwo w myśli pedagogicznej Marii Montessori
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych /
  4. Miscellanea

Dziecko i dzieciństwo w myśli pedagogicznej Marii Montessori

Autor

  • Barbara Surma Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-8781-7643

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.008

Słowa kluczowe

dziecko, dzieciństwo, Montessori, edukacja dziecka, wczesna edukacja dziecka

Abstrakt

Maria Montessori, włoska lekarka i pedagog, żyjąca na przełomie XIX i XX wieku, stworzyła koncepcję pedagogiczną opartą na podmiotowym podejściu do dziecka. Zwracała uwagę, że dzieciństwo jest ważnym etapem w rozwoju człowieka. W związku z tym postulowała, że należy prowadzić badania, aby odkryć jego wartość. Na podstawie eksperymentu przeprowadzonego z dziećmi z deficytami rozwojowymi, a następnie z dziećmi w wieku przedszkolnym w tak zwanym „Casa dei Bambini”, opracowała innowacyjną metodę wspierającą rozwój dziecka. Jej rozumienie dziecka i dzieciństwa wpisuje się w nurt Nowego Wychowania rozwijającego się na początku XX wieku.

Celem artykułu jest odczytanie na nowo znaczenia treści pojęć „dziecko” i „dzieciństwo” w antropologicznej i filozoficznej perspektywie badań w myśli pedagogicznej Montessori. Problemy badawcze zostały sformułowane w formie pytań: Kim jest dziecko i jakie znaczenie Montessori nadaje dzieciństwu? Metodą badawczą, która została zastosowana, był narracyjny przegląd literatury, w tym przypadku dzieł Montessori. Badania wykazały, że według Montessori dziecko jest „konstruktorem” własnego bytu, a nie tylko skutkiem działań reprodukcyjnych swoich rodziców. Nie jest też pustym naczyniem, które należy napełnić wiedzą. Dziecko pozostaje w centrum metody Montessori, która uwzględnia specyficzne właściwości poznawania przez dziecko swego otoczenia w okresie dzieciństwa.

Bibliografia

Ariès P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, przeł. M. Ochab, Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.

Babini V.P., Lama L. (2000). Una «donna nuova». Il femminismo scientifico di Maria Montessori, Milano: Franco Angeli.

Bednarczuk B. (2018). Człowiek upodmiotowiony. Właściwości osobowości autorskiej absolwentów klas Montessori. Raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 13, nr 1(47), s. 105–120, DOI:10.14632/eetp.2017.13.47.105

Bednarczuk B. (2023). Potential and Actual Significance of Montessori Learning Environment, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 42, nr 4, s. 113–130, DOI:10.17951/lrp.2023.42.4.113-130

Guz S. (1995). Podmiotowość dziecka w klasach Montessori – założenia i ich realizacja, „Wychowanie na co Dzień”, nr 2, s. 11–14.

Izdebska J. (2015). Dzieciństwo – różne oblicza dzieciństwa, [w:] J. Izdebska (red.), Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Białystok: Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Białymstoku, s. 45–97.

Jakubiak K. (2017). Odkrywanie dziecka przez jego poznawanie w nowożytnych dziejach europejskiej i polskiej pedagogii i pedologii, [w:] M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko i dzieciństwo. Wybrane konteksty badań, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 13–24.

Kabzińska Ł. (2002). Dziecko jako przedmiot poszukiwań badawczych w myśli pedagogicznej przełomu XIX/XX wieku, [w:] K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, t. 2, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, s. 21–49.

Key E. (2005). Stulecie dziecka, przeł. I. Moszczeńska, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Marek A. (2006). Szpitale dziecięce w Europie 1082–1908, „Medycyna Nowożytna”, t, 13, nr 1–2, s. 79–92.

Marszałek L. (2013). Duchowość dziecka. Znaczenie, perspektywy, konteksty w pedagogice przedszkolnej, Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.

Matyjas B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Matyjas B. (2012). Obraz dzieciństwa globalnego. Kontekst pedagogiczny, „Kultura – Historia – Globalizacja”, nr 11, s. 99–110.

Matyjas B. (2022). Dziecko i dzieciństwo we współczesnym dyskursie pedagogiki społecznej. „Wychowanie w Rodzinie, t. 27, nr 2, s. 17–30, DOI: 10.34616/wwr.2022.2.017.030

Miksza M. (2020). Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Montessori M. (1909a). Corso di Pedagogia scientifica. Appunti e note sulle lezioni della D.ssa Maria Montessori, Città di Castello: Società Tipografica Editrice Cooperativa, https://www.atlantemontessori.org/it/corso/ [dostęp: 20.04.2024].

Montessori M. (1909b). Il metodo della pedagogia scientifica applicato all’educazione infantile nelle Case dei bambini, Città di Castello: Tipografia della Casa Editrice S. Lapi.

Montessori M. (1921). Manuale di pedagogia scientifica, Napoli: Alberto Morano Editore, https://www.atlantemontessori.org/it/manuale/ [dostęp: 20.04.2024].

Montessori M. (1926). Note sul Metodo Montessori. Applicazione – Diffusione. Immagine e vita infantile. Corso Magistrale Montessori, Milano–Roma: Casa Editrice D’Arte Bestetti e Tumminelli, https://www.atlantemontessori.org/it/note/ [dostęp: 20.04.2024].

Montessori M. (1949a). La mente del bambino. III Conferenza. Atti dell’VIII Congresso Internazionale Montessori, Roma: Opera Nazionale Montessori.

Montessori M. (1949b). L’unità del mondo attraverso il bambino. IV Conferenza. Atti dell’VIII Congresso Internazionale Montessori, Roma: Opera Nazionale Montessori.

Montessori M. (1991). Il bambino in famiglia, Milano: Garzanti [wyd. 1 – Todi: Tipografia Tuderte 1936].

Montessori M. (1992). L’autoeducazione nelle scuole elementari, Milano: Garzanti [wyd. 1 – Roma: E. Loescher & C. 1916].

Montessori M. (1993). Formazione dell’uomo, Milano: Garzanti [wyd. 1 – 1949].

Montessori M. (1994). Dall’infanzia all’adolescenza, Milano: Garzanti [wyd. 1 – 1949].

Montessori M. (1999a). Il segreto dell’infanzia, Roma: Garzanti Editore [wyd. 1 – 1949].

Montessori M. (1999b). Il segreto dell’infanzia, Milano: Garzanti [wyd. 1 – Bellinzona: Istituto Editrice Ticinese 1938].

Montessori M. (2001). Il metodo del bambino a la formazione dell’uomo. Scritti e documenti inediti e rari, Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori.

Montessori M. (2004). Educazione e pace, Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori (wyd. 1 – 1949).

Montessori M. (2014). Odkrycie dziecka, przeł. A. Pluta, Łódź: Palatum [wyd. oryg.: Montessori M. (1991). La scoperta del bambino, Milano: Garzanti].

Montessori M. (2018). Sekret dzieciństwa, przeł. L. Krolczuk-Wyganowska, Warszawa: Dom Wydawniczy PWN.

Montessori M. (2019). Wykłady londyńskie 1946, przeł. O. Siara, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Montessori M. (2021). Umysł dziecka, przeł. J. Dąbrowski, B. Surma, Łódź: Palatum [wyd. oryg.: Montessori M. (1952). La mente del bambino, Milano: Garzanti].

Orłowska A., Mazur Z., Łaguna M. (2017). Systematyczny przegląd literatury: Na czym polega i czym różni się od innych przeglądów, „Ogrody Nauk i Sztuk”, t. 7, nr 7, s. 350–363, DOI:10.15503/onis2017.350.363

Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość, przeł. R. Frąc, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Roma 1907. La prima Casa dei bambini di Maria Montessori, przeł. F. Amodeo (2006). Edizione italiana e inglese. Roma: Opera Nazionale Montessori.

Segiet K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Smolińska-Theiss B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sosnowska J. (2020). The Reception of Maria Montessori’s Pedagogical Theory in Pre-School Education in Interwar Poland, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, t. 2, nr 11, s. 106–124, DOI:10.18778/2450-4491.11.09

Surma B. (2004). Dziecko w twórczości pedagogicznej włoskiej lekarki Marii Montessori (1870–1952), „Rocznik Wydziału Pedagogicznego WSFP Ignatianum w Krakowie”, s. 125–139.

Szady K. (2001). Podmiotowość dziecka w systemie pedagogicznym Marii Montessori, [w:] H. Machel (red.), Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 137–143.

Theiss W. (1996). Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Tylewska-Nowak B. (2021). Dziecko i dzieciństwo – wybrane kategorie znaczeniowe, [w:] G. Całek, E. Sielicka (red.), Dziecko w organizacji pozarządowej, Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 13–23.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-12-23

Jak cytować

1.
SURMA, Barbara. Dziecko i dzieciństwo w myśli pedagogicznej Marii Montessori. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 grudzień 2024, T. 27, nr 4, s. 159–175. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.4.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych

Dział

Miscellanea

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Barbara Surma

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 298
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dziecko, dzieciństwo, Montessori, edukacja dziecka, wczesna edukacja dziecka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa