Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Child and Childhood in the Pedagogical Thought of Maria Montessori
  • Home
  • /
  • The Child and Childhood in the Pedagogical Thought of Maria Montessori
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 No. 4 (2024): Biographies in Educational Contexts /
  4. Miscellanea

The Child and Childhood in the Pedagogical Thought of Maria Montessori

Authors

  • Barbara Surma University Ignatianum in Cracow https://orcid.org/0000-0001-8781-7643

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.008

Keywords

child, childhood, Montessori, child education, early childhood education

Abstract

Maria Montessori, an Italian physician and educator active at the turn of the 19th and 20th centuries, developed a pedagogical concept centered on a subjective understanding of the child. She pointed out that childhood is a crucial stage of human development, which deserves dedicated research to uncover its intrinsic value. Drawing from experiments conducted initially with children with developmental barriers, and later with preschool children in the so-called “Casa dei Bambini,” she devised an innovative method to support child development. Her views on the child and childhood are in line with the principles of the New Education movement that emerged in the early 20th century.

The purpose of this article is to reinterpret the significance of the categories “child” and “childhood” in the anthropological and philosophical discourse of Montessori’s pedagogical thought. The research questions are posed as follows: Who is the child, and what significance does Montessori attribute to childhood? The chosen research method involved a narrative review of the literature, specifically the works of Montessori. The findings reveal that, in Montessori’s view, the child is the “constructor” of their own existence, not merely the product of parental reproduction. Moreover, the child is not an empty vessel to be passively filled with knowledge. The Montessori method places the child at its core, and recognizes the unique ways in which children engage with and learn from their environments.

References

Ariès P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, przeł. M. Ochab, Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.

Babini V.P., Lama L. (2000). Una «donna nuova». Il femminismo scientifico di Maria Montessori, Milano: Franco Angeli.

Bednarczuk B. (2018). Człowiek upodmiotowiony. Właściwości osobowości autorskiej absolwentów klas Montessori. Raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 13, nr 1(47), s. 105–120, DOI:10.14632/eetp.2017.13.47.105

Bednarczuk B. (2023). Potential and Actual Significance of Montessori Learning Environment, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 42, nr 4, s. 113–130, DOI:10.17951/lrp.2023.42.4.113-130

Guz S. (1995). Podmiotowość dziecka w klasach Montessori – założenia i ich realizacja, „Wychowanie na co Dzień”, nr 2, s. 11–14.

Izdebska J. (2015). Dzieciństwo – różne oblicza dzieciństwa, [w:] J. Izdebska (red.), Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Białystok: Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Białymstoku, s. 45–97.

Jakubiak K. (2017). Odkrywanie dziecka przez jego poznawanie w nowożytnych dziejach europejskiej i polskiej pedagogii i pedologii, [w:] M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko i dzieciństwo. Wybrane konteksty badań, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 13–24.

Kabzińska Ł. (2002). Dziecko jako przedmiot poszukiwań badawczych w myśli pedagogicznej przełomu XIX/XX wieku, [w:] K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, t. 2, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, s. 21–49.

Key E. (2005). Stulecie dziecka, przeł. I. Moszczeńska, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Marek A. (2006). Szpitale dziecięce w Europie 1082–1908, „Medycyna Nowożytna”, t, 13, nr 1–2, s. 79–92.

Marszałek L. (2013). Duchowość dziecka. Znaczenie, perspektywy, konteksty w pedagogice przedszkolnej, Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.

Matyjas B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Matyjas B. (2012). Obraz dzieciństwa globalnego. Kontekst pedagogiczny, „Kultura – Historia – Globalizacja”, nr 11, s. 99–110.

Matyjas B. (2022). Dziecko i dzieciństwo we współczesnym dyskursie pedagogiki społecznej. „Wychowanie w Rodzinie, t. 27, nr 2, s. 17–30, DOI: 10.34616/wwr.2022.2.017.030

Miksza M. (2020). Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Montessori M. (1909a). Corso di Pedagogia scientifica. Appunti e note sulle lezioni della D.ssa Maria Montessori, Città di Castello: Società Tipografica Editrice Cooperativa, https://www.atlantemontessori.org/it/corso/ [dostęp: 20.04.2024].

Montessori M. (1909b). Il metodo della pedagogia scientifica applicato all’educazione infantile nelle Case dei bambini, Città di Castello: Tipografia della Casa Editrice S. Lapi.

Montessori M. (1921). Manuale di pedagogia scientifica, Napoli: Alberto Morano Editore, https://www.atlantemontessori.org/it/manuale/ [dostęp: 20.04.2024].

Montessori M. (1926). Note sul Metodo Montessori. Applicazione – Diffusione. Immagine e vita infantile. Corso Magistrale Montessori, Milano–Roma: Casa Editrice D’Arte Bestetti e Tumminelli, https://www.atlantemontessori.org/it/note/ [dostęp: 20.04.2024].

Montessori M. (1949a). La mente del bambino. III Conferenza. Atti dell’VIII Congresso Internazionale Montessori, Roma: Opera Nazionale Montessori.

Montessori M. (1949b). L’unità del mondo attraverso il bambino. IV Conferenza. Atti dell’VIII Congresso Internazionale Montessori, Roma: Opera Nazionale Montessori.

Montessori M. (1991). Il bambino in famiglia, Milano: Garzanti [wyd. 1 – Todi: Tipografia Tuderte 1936].

Montessori M. (1992). L’autoeducazione nelle scuole elementari, Milano: Garzanti [wyd. 1 – Roma: E. Loescher & C. 1916].

Montessori M. (1993). Formazione dell’uomo, Milano: Garzanti [wyd. 1 – 1949].

Montessori M. (1994). Dall’infanzia all’adolescenza, Milano: Garzanti [wyd. 1 – 1949].

Montessori M. (1999a). Il segreto dell’infanzia, Roma: Garzanti Editore [wyd. 1 – 1949].

Montessori M. (1999b). Il segreto dell’infanzia, Milano: Garzanti [wyd. 1 – Bellinzona: Istituto Editrice Ticinese 1938].

Montessori M. (2001). Il metodo del bambino a la formazione dell’uomo. Scritti e documenti inediti e rari, Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori.

Montessori M. (2004). Educazione e pace, Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori (wyd. 1 – 1949).

Montessori M. (2014). Odkrycie dziecka, przeł. A. Pluta, Łódź: Palatum [wyd. oryg.: Montessori M. (1991). La scoperta del bambino, Milano: Garzanti].

Montessori M. (2018). Sekret dzieciństwa, przeł. L. Krolczuk-Wyganowska, Warszawa: Dom Wydawniczy PWN.

Montessori M. (2019). Wykłady londyńskie 1946, przeł. O. Siara, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Montessori M. (2021). Umysł dziecka, przeł. J. Dąbrowski, B. Surma, Łódź: Palatum [wyd. oryg.: Montessori M. (1952). La mente del bambino, Milano: Garzanti].

Orłowska A., Mazur Z., Łaguna M. (2017). Systematyczny przegląd literatury: Na czym polega i czym różni się od innych przeglądów, „Ogrody Nauk i Sztuk”, t. 7, nr 7, s. 350–363, DOI:10.15503/onis2017.350.363

Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość, przeł. R. Frąc, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Roma 1907. La prima Casa dei bambini di Maria Montessori, przeł. F. Amodeo (2006). Edizione italiana e inglese. Roma: Opera Nazionale Montessori.

Segiet K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Smolińska-Theiss B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sosnowska J. (2020). The Reception of Maria Montessori’s Pedagogical Theory in Pre-School Education in Interwar Poland, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, t. 2, nr 11, s. 106–124, DOI:10.18778/2450-4491.11.09

Surma B. (2004). Dziecko w twórczości pedagogicznej włoskiej lekarki Marii Montessori (1870–1952), „Rocznik Wydziału Pedagogicznego WSFP Ignatianum w Krakowie”, s. 125–139.

Szady K. (2001). Podmiotowość dziecka w systemie pedagogicznym Marii Montessori, [w:] H. Machel (red.), Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 137–143.

Theiss W. (1996). Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Tylewska-Nowak B. (2021). Dziecko i dzieciństwo – wybrane kategorie znaczeniowe, [w:] G. Całek, E. Sielicka (red.), Dziecko w organizacji pozarządowej, Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 13–23.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2024-12-23

How to Cite

1.
SURMA, Barbara. The Child and Childhood in the Pedagogical Thought of Maria Montessori. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 23 December 2024. Vol. 27, no. 4, pp. 159-175. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.4.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 No. 4 (2024): Biographies in Educational Contexts

Section

Miscellanea

License

Copyright (c) 2024 Barbara Surma

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 299
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

child, childhood, Montessori, child education, early childhood education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop