Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wielowymiarowa duchowość człowieka w myśli Stefana Kunowskiego (1909–1977)
  • Strona domowa
  • /
  • Wielowymiarowa duchowość człowieka w myśli Stefana Kunowskiego (1909–1977)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat /
  4. Miscellanea

Wielowymiarowa duchowość człowieka w myśli Stefana Kunowskiego (1909–1977)

Autor

  • Anna Breś Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi https://orcid.org/0000-0002-1551-7382

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.3.007

Słowa kluczowe

duchowość człowieka, wartości, rozwój, wychowanie, transcendencja

Abstrakt

Przedmiotem analizy podjętej w artykule jest zagadnienie duchowości człowieka w myśli Stefana Kunowskiego. Autor ujmuje duchowość ludzką wielowymiarowo, postrzega ją przez pryzmat wzajemnie splatających i dopełniających się wymiarów: rozumności, wolności, zdolności do wartościowania, twórczości oraz religijności. Działalność wychowawcza powinna zmierzać do integralnego rozwoju osoby ludzkiej, na co składa się troska zarówno o wymiar materialny, jak i duchowy człowieka. W artykule, odwołując się do nakreślonej wizji duchowości, zaprezentowano wielowymiarowe aspekty duchowości człowieka w kontekście specyfiki działań pedagogicznych.

Celem niniejszej analizy nie jest krytyka czy waloryzacja przedstawionych stanowisk, lecz próba połączenia ich pewnym wspólnym przekonaniem, w którym punktem wyjścia jest potencjalność człowieka oraz wynikająca z tego potrzeba stwarzania odpowiednich warunków do rozwoju duchowości wychowanka. Duchowość, ujmowana jako trwałe centrum właściwych sobie działań, zawiera potencjalność człowieka w wymiarze osobowościowym, społecznym i kulturowym. W procesie wychowania należy dążyć do harmonijnego rozwoju wychowanka zmierzającego do integralnego kształtowania jego człowieczeństwa, co obejmuje troskę o jego wymiar materialny, jak i duchowy. Całość zakończą refleksje pedeutologiczne dotyczące rozumienia duchowości w kontekście odnajdywania sensu istnienia osoby ludzkiej.

Bibliografia

Arystoteles (1988). De anima, przeł. P. Siwek, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Beck U. (2012). Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Biesaga T. (1989). Dietricha von Hildebrandta epistemologiczno-ontologiczne podstawy etyki, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Bocheński J. (1993). Zarys historii filozofii, Kraków: Wydawnictwo Philed.

Brentano F. (1989). O źródle poznania moralnego, przeł. A. Węgrzecki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Cichoń W. (1996). Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Frankl V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl V.E. (2017). Lekarz i dusza. Wprowadzenie do logoterapii i analizy egzystencjalnej, przeł. R. Skrzypczak, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl V.E. (1978). Nieuświadomiony Bóg, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Gutek G.L. (2007). Filozofia dla pedagogów, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ingarden R. (1957). Studia z estetyki, t. 1, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Jankowska M., Krasoń J. (2009). Hierarchia wartości i sposoby ich realizacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Jan Paweł II (1984). Nauczanie społeczne. 1980, t. 3: Ukazujcie ludziom ideał miłości. Przemówienia i inne dokumenty, Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.

Jung C.G. (2018). Człowiek i jego symbole, przeł. R. Palusiński, Katowice: Wydawnictwo Kos.

Jusiak R. (2016). Duchowość chrześcijańska, [w:] A. Maj, K. Chałas (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen, s. 284–285.

Kiereś B. (2009). Współczesna pedagogika a problem godności człowieka, [w:] A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, t. 1, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 183–188.

Kijewska A. (2011). Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Kotłowski K. (1968). Filozofia wartości a zadania pedagogiki, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kowalczyk S. (2002). Zarys filozofii człowieka, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne.

Kowalczyk S. (2006). Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Krąpiec M.A. (1999). Człowiek w kulturze (Dzieła, t. 19), Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Krąpiec M.A., Kamiński S., Zdybicka Z., Maryniarczyk A., Jaroszyński P. (2008). Wprowadzenie do filozofii, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kunowski S. (1993). Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Kunowski S. (1946). Proces wychowawczy i jego struktury, Lublin: Instytut Pracy Nauczycielskiej.

Kunowski S. (2000). Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kunowski S. (2003). Wartości w procesie wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Łuczyński A. (2016). Życie wewnętrzne człowieka, [w:] A. Maj, K. Chałas (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen, s. 1570.

Nowak M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nowak M. (2003). Koncepcja osoby i jej znaczenie w teorii pedagogicznej Stefana Kunowskiego, [w:] M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 147–168.

Olbrycht K. (2000). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Popielski K. (2009). Psychologia egzystencji. Wartości w życiu, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rickert H. (2022). Przedmiot poznania, przeł. T. Kubalica, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Siwek P. (1988). Wstęp, [w:] Arystoteles, O duszy (De anima), przeł. P. Siwek, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Styczeń T. (1986). Czy doświadczenie moralne jest doświadczeniem religijnym?, [w:] W. Słomka (red.), Bóg i człowiek w doświadczeniu religijnym, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 247–254.

Szymczyk J. (2004). Odkrywanie wartości. Z problematyki socjologiczno-aksjologicznej, Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.

Św. Tomasz z Akwinu (1981). Suma teologiczna. Rządy Boże. O sprawnościach, t. 8, przeł. P. Bełch, Londyn: Veritas.

Św. Tomasz z Akwinu (1998). Kwestie dyskutowane o prawdzie, t. 1, przeł. A. Aduszkiewicz, L. Kuczyński, J. Ruszczyński, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Tatarkiewicz W. (1975). Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Tischner J. (2011). Myślenie według wartości, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Wojtyła K. (1991). Zagadnienie podmiotu moralności. Człowiek i moralność, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wójtowicz H. (1986). Bóg i człowiek w doświadczeniu religijnym u św. Augustyna, [w:] W. Słomka (red.), Bóg i człowiek w doświadczeniu religijnym, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 157–179.

Zdybicka Z.J. (1982). Doświadczenie ludzkie podstawą afirmacji Boga, „Roczniki Filozoficzne KUL”, t. 30, z. 2, s. 5–13.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2024-09-23

Jak cytować

1.
BREŚ, Anna. Wielowymiarowa duchowość człowieka w myśli Stefana Kunowskiego (1909–1977). Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 wrzesień 2024, T. 27, nr 3, s. 145–167. [udostępniono 25.12.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.3.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat

Dział

Miscellanea

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Anna Breś

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 484
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

duchowość człowieka, wartości, rozwój, wychowanie, transcendencja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa