Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Relacja nauczyciel–rodzic w realizacji działań pomocowych
  • Strona domowa
  • /
  • Relacja nauczyciel–rodzic w realizacji działań pomocowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 4 (2022): Profilaktyka przemocy dzieci i młodzieży /
  4. Miscellanea

Relacja nauczyciel–rodzic w realizacji działań pomocowych

Autor

  • Barbara Skałbania Janusz Korczak Pedagogical University in Warsaw https://orcid.org/0000-0001-6857-1529

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.4.006

Słowa kluczowe

edukacja, uczeń, rodzice, szkoła, relacje, wsparcie

Abstrakt

Człowiek definiowany jest jako istota społeczna, relacyjna. Zdaniem Sławomira Chrosta, „człowiek nie jest produktem, lecz jest już jako osoba niejako zanurzony w struktury społeczne” (Chrost 2020: 155), na co wskazują definicje z obszaru teologii, filozofii, psychologii, socjologii. Akcentują one wartość relacji, która jest podstawą społeczeństwa i motorem dla rozwoju oraz edukacji człowieka. Niniejszy artykuł dotyka relacji wspomagającej/pomocowej między nauczycielem a rodzicem realizującej się w przestrzeni edukacyjnej, której przedmiotem są zróżnicowane potrzeby edukacyjno-rozwojowe uczniów. Specyfika relacji podyktowana jest jej dualizmem: z jednej strony rozwiązania formalno-prawne, z drugiej osobowy wymiar relacji ujmowany z perspektywy humanistycznej. Celem artykułu jest analiza relacji nauczyciel-rodzic w aspekcie wybranych zagadnień: modelu pomagania, postawy nauczyciela oraz technik i narzędzi stosowanych na poszczególnych etapach procesu pomocowego z wykorzystaniem literatury z obszaru psychologii, poradnictwa i pedagogiki.

Bibliografia

Brammer L. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, trans. J. Mieńcicki, M. Żardecka, Warszawa: Wydawnictwo SPP.

Bruner J. (2006). Kultura edukacji, trans. T. Brosztowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.

Chrost S. (2020). Antropologia pedagogiczna w perspektywie personalizmu teistycznego, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Gordon T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Czerkawska A. (2013). Poradnictwo egzystencjalne. Założenia, inspiracje, rozwiązania praktyczne, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Kargul J. (2004). Kilka uwag o niebezpieczeństwach poradnictwa, in E. Siarkiewicz (ed.), Niejednoznaczność poradnictwa, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kargulowa A. (2006). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kottler J.A. (2003). Skuteczny terapeuta, trans. E. Jusewicz-Kalter, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lulek B. (2008). Współpraca szkoły, rodziny i środowiska, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Macario L., Rocchi M. (2011). Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, trans. B. Stańkowski, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Malinowska J. (2011). “Doradcy osób dorosłych o konstruowaniu relacji poradniczej,” in Dyskursy Młodych Andragogów, vol. 12, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, pp. 151–169.

Murgatroyd S. (2000), Poradnictwo i pomoc, trans. E. Turlejska, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Nowosielska J., Suchowiecka A., Wielochowska M. (2016). “Coaching jako metoda wspierania uczniów w procesie edukacyjnym,” in J. Nowosielska, D. Bartnicka (eds.), Coaching, mentoring, tutoring – wyzwania dla edukacji XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo WSP im. J. Korczaka.

Oleniacz M. (2008). “Pedagog specjalny w roli doradcy,” in J. Baran, T. Cierpiałowska, A. Mikrut (eds.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 55–62.

Otrębska-Popiołek K. (1991), Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Skałbania B. (2008). “Relacja terapeutyczna w procesie wychowania uczniów z zaburzeniami rozwojowymi,” in J. Baran, T. Cierpiałowska, A. Mikrut (eds.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 40–47.

Skałbania B. (2015). “Podmiotowość w relacji diagnostycznej z perspektywy wybranych koncepcji wychowania,” in E. Smak, A. Włoch, M. Garbiec (eds.), Diagnozowanie i terapia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, pp. 83–91.

Skałbania B. (2021). “Wybrane aspekty komunikacji w relacji terapeutycznej nauczyciela z uczniem,” Społeczeństwo. Edukacja. Język, vol. 13, pp. 79–91.

Skałbania B., Babiarz M., Bidziński K. (2020). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna na pierwszym etapie edukacji szkolnej. Aspekty organizacyjne i realizacyjne, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Słownik języka polskiego (2001), ed. B. Dunaj, Warszawa: Wydawnictwo Wilga.

Sztompka P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Znak.

Szulakiewicz M. (2018). “Dialog – wychowanie – religia. Zasada dialogiczna i jej znaczenie dla wychowania,” in M.S. Wierzbicki (ed.), Religie a wychowanie do dialogu. Idee edukacyjne, filozoficzno-antropologiczne i teologiczne, Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, pp. 79–91.

Wojtasik B. (1993). Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wojtasik B. (2004). “Pułapki manipulacji w poradnictwie zawodowym,” in E. Siarkiewicz (ed.), Niejednoznaczność poradnictwa, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, pp. 55–65.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

1.
SKAŁBANIA, Barbara. Relacja nauczyciel–rodzic w realizacji działań pomocowych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 15 grudzień 2022, T. 25, nr 4, s. 117–128. [udostępniono 13.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.4.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 4 (2022): Profilaktyka przemocy dzieci i młodzieży

Dział

Miscellanea

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Barbara Skałbania

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 460
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja, uczeń, rodzice, szkoła, relacje, wsparcie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa