Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Functions of Students’ “Cooperatives” Websites in Secondary Schools
  • Home
  • /
  • Functions of Students’ “Cooperatives” Websites in Secondary Schools
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Case Reports

Functions of Students’ “Cooperatives” Websites in Secondary Schools

Authors

  • Aleksandra Joanna Prus Uniwersytet Szczeciński, Instytut Pedagogiki https://orcid.org/0000-0002-5539-0718

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.007

Keywords

witryny internetowe, spółdzielnie uczniowskie, szkoły ponadpodstawowe, komunikacja, uczeń, spółdzielca

Abstract

The aim of the article is to show functions of students’ cooperatives’ websites. The subject of study are the websites being run by students’ cooperatives in secondary schools. The article begins by utilizing the qualitative method of textual analysis of the content of these websites. The websites are maintained by thirteen students’ cooperatives that operate in secondary schools. The students’ cooperatives belong to school organizations with more than century of tradition and have well-established working meth-ods. However, new information technologies have changed work and communication opportunities and the school organizations also use the websites for different purposes. Within the analysis of the websites being run by students’ cooperatives in the secondary schools, it is clearly discernible how and why the websites vary. The websites serve different functions ranging from the educationally informative to the popular-social. The content concerns the business activity and what it offers, current cooperative’s movement, benefits of being a member of a students’ cooperative, for example organizing free time, networking between young cooperatives and socializing outside of the school, that is visible within increased popularity of websites and the development of their educational dimension. The results lead to the following postulate: in a mediatized reality, students should be educated and encouraged to make proper and wise use of virtual space, which is a new teaching and educational space that requires proper management by all school entities: teachers, form tutors, students and their parents, including students’ organizations such as student cooperatives.

Author Biography

Aleksandra Joanna Prus, Uniwersytet Szczeciński, Instytut Pedagogiki

Aleksandra Prus, doktorantka w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Naukowo zajmuje się problematyką spółdzielczości uczniowskiej w szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym na przełomie XX i XXI wieku, jej formami, działalnością gospodarczą i społeczną oraz jej edukacyjnym znaczeniem.

References

Adler B.R., Rosenfeld B.L., Proctor II F.R. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, przeł. G. Skoczylas, wyd. 3, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Aouil B. (2008). Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, [w:] Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń–Wrocław: Wydawnictwo Adam Marszałek, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 26–28.

Bębas S., Plis J., Bednarek J. (2012). Wprowadzenie, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, s. 11.

Bochnia B., Bochnia K. (2010). Ukryty program w komunikacji niewerbalnej, [w:] Komunikowanie społeczne w edukacji. Zagrożenia podmiotowe i psychospołeczne, red. K. Czerwiński, M. Fiedor, J. Kubiczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60–61.

Goban-Klas T. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Huk T. (2012). Zjawisko satanizmu w dziecięcych i młodzieżowych blogach internetowych, [w:] Cyberprzestrzeń i edukacja, red. T. Lewowicki, B. Siemienicki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 335–353.

Huk T. (2014). Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków–Katowice: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Hyb L. (2012). Informacja jako czynnik współczesnej edukacji, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.

Izdebska J. (2002). Dzieci „globalnej wioski” – nowy wymiar dzieciństwa. Wyzwania pedagogiczne, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu.

Jemielniak D. (2019). Socjologia Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kania J. (2018). Nauczyciele wobec potrzeb stosowania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, „Edukacja Humanistyczna”, nr 2(39), s. 7–16.

Łęski Z., Wieczorek Z. (2004). Internet: informacja czy relacja?, [w:] Oblicza Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 53–67.

Łobocki M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 28–31.

Magiera E. (2011a). Spółdzielczość jako forma edukacji w szkolnictwie polskim Drugiej Rzeczypospolitej, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Magiera E. (2011b). Współpraca rodziny i szkoły w wychowaniu spółdzielczym dzieci i młodzieży w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 2, s. 107–123.

Magiera E. (2014). Przysposobienie spółdzielcze wiejskiej młodzieży pozaszkolnej w Polsce w okresie międzywojennym (1917–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 10, s. 103–104.

Magiera E. (2016). Zarys rozwoju ruchu spółdzielczego na ziemiach polskich pod zaborem pruskim w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku oraz jego edukacyjny charakter, „Studia Pedagogica Ignatiana”, t. 19, nr 3, s. 183–197.

Magiera E. (2019). Podstawy formalno-prawne działalności spółdzielni uczniowskich w Polsce w latach 1945–1989, [w:] Założenia i realizacja ustroju szkolnego w Polsce w latach 1945–1989 (wybrane aspekty), red. B. Walak, Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, s. 63–90.

Morbitzer J. (2009). O potrzebie edukacji medialnej, „Wychowawca”, nr 9, s. 5–7,

Olechnicki K., Załęcki P. (1999). Słownik socjologiczny, Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.

Polak R. (2008). Początek rewolucji w komunikacji lokalnej? Realne a wirtualne media lokalne, [w:] Komunikacja w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sokołowski M. (2013). Nowe media: konwergencja technologiczna i rozszerzenie praktyk komunikacyjnych, [w:] Nowe media i wyzwania współczesności, red. M. Sokołowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Strykowski W., Skrzydlewski W. (2002). Przedmowa, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo eMPi2, s. 7–8.

Świtalski Z. (1985). Historia spółdzielczości uczniowskiej w Polsce w latach 1900–1985, Warszawa: Naczelna Rada Spółdzielcza.

Netografia

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/ [dostęp: 16.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/aktualnosci [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/kontakt-z-nami [dostęp: 23.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/o-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/partnerzy-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/statut-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/wladze-i-czlonkowie [dostęp: 22.03.2021].

http://www.frsu.pl/uploads/attachments/9eb4dc8ac519e221fde3540cc66cd6fa.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=1255&Itemid=296 [dostęp: 16.03.2021].

http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=155&Itemid=136 [dostęp: 23.03.2021].

http://www.zsl.gda.pl/aktualnosci/show/spoldzielnia-uczniowska-punkt-ksero-zsl [dostęp: 24.03.2021].

http://www.zsl.gda.pl/kontakt/ [dostęp: 23.03.2021].

http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/aktualnosci-1 [dostęp: 16.03.2021].

http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/wycieczki [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/page/2/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/historia/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/nasi-spoldzielcy/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/sukcesy/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsken.pl/?page_id=2314 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsken.pl/wp-content/uploads/2021/03/Plan-pracy-SU-VZ%C3%93R-2019-20.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=1 [dostęp: 16.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=2 [dostęp: 24.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=3 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=4 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=5 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=6 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/kronika.php [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019czII.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/zarzad.php [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/kontakt/index.php [dostęp: 23.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-rockefeller [dostęp: 22.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-nie-ma-lipy [dostęp: 16.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-szarotka-dzialajaca-przy-zespole-szkol-im-bl-ks-piotra-dankowskiego-w-jordanowie [dostęp: 16.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-winien-ma [dostęp: 22.03.2021].

https://www.facebook.com/110055859016867/posts/2002687136420387/ [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/dankowskijordanow [dostęp: 24.03.2021].

https://www.facebook.com/Przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87-ZSM-im-KEN-Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Vz%C3%B3r-i-Ekonomia-Spo%C5%82eczna-327714174100121/ [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska-MODRAczeK-904305449739092 [dostęp: 15.03.2021].

https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-uczniowska-ZSS-Stronie-%C5%9Al%C4%85skie-562454884180941 [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/su.nie.ma.lipy [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/technikumekonomiczne [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/WinienMa [dostęp: 16.03.2021].

https://www.krs.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=41&Itemid=297) [dostęp: 16.03.2021].

https://www.schoolandcollegelistings.com/XX/Unknown/904305449739092/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska--MODRAczeK [dostęp: 16.03.2021].

https://www.zse-2.krakow.pl/articles.php?article_id=33 [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zse-2.krakow.pl/viewpage.php?page_id=23 [dostęp: 23.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/images/pdf/SUPychotka.pdf [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka [dostęp: 16.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/266-walne-zgromadzenie-cz%C5%82onk%C3%B3w-su-pychotka [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/274-puchar [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/276-andrzejki [dostęp: 22.03.2021].

https://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka [dostęp: 22.03.2021].

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • pdf (Język Polski)
  • pdf (Język Polski)

Published

2021-11-29 — Updated on 2021-11-19

How to Cite

1.
PRUS, Aleksandra Joanna. Functions of Students’ “Cooperatives” Websites in Secondary Schools. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 19 November 2021. Vol. 24, no. 3, pp. 133-154. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Section

Case Reports

License

Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 566
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

witryny internetowe, spółdzielnie uczniowskie, szkoły ponadpodstawowe, komunikacja, uczeń, spółdzielca
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop