Funkcje witryn internetowych spółdzielni uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.007Słowa kluczowe
witryny internetowe, spółdzielnie uczniowskie, szkoły ponadpodstawowe, komunikacja, uczeń, spółdzielcaAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie funkcji witryn internetowych spółdzielni uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych. Przedmiotem badania uczyniłam strony internetowe prowadzone przez uczniów-spółdzielców. W artykule wykorzystano jakościową metodę badania tekstów, polegającą na analizie treści stron internetowych 13 uczniowskich zrzeszeń spółdzielczych funkcjonujących w szkołach ponadpodstawowych.
Spółdzielnie uczniowskie należą do organizacji szkolnych, które posiadają ponad stuletnią tradycję i ugruntowane sposoby działania. Jednak nowe technologie informacyjne zmieniły możliwości funkcjonowania i komunikowania się również w tych organizacjach szkolnych, które wykorzystują witryny internetowe w różnych celach. Na podstawie dokonanych analiz można wskazać na wielorakie znaczenie witryn internetowych prowadzonych przez spółdzielnie uczniowskie w szkołach ponadpodstawowych. Ich strony internetowe pełnią funkcje informacyjno-edukacyjne i popularno-towarzyskie. Zawierają informacje dotyczące: rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i jej oferty, współczesnego ruchu spółdzielczego, korzyści wynikających z przynależności do spółdzielni uczniowskiej, polegających choćby na organizacji czasu wolnego, nawiązywania kontaktów młodych spółdzielców między sobą i społecznością pozaszkolną. Wszystko to świadczy o wzroście popularności witryn internetowych i ich edukacyjnym znaczeniu.
Wyniki badań skłaniają do postawienia następującego postulatu: w zmediatyzowanej rzeczywistości należy edukować i zachęcać uczniów do właściwego i mądrego korzystania z przestrzeni wirtualnej, stanowiącej nową przestrzeń dydaktyczno-wychowawczą, wymagającą odpowiedniego zagospodarowania przez wszystkie podmioty szkoły: nauczycieli, wychowawców, uczniów i ich rodziców, w tym przez organizacje uczniowskie, których przykładem są spółdzielnie uczniowskie.
Bibliografia
Adler B.R., Rosenfeld B.L., Proctor II F.R. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, przeł. G. Skoczylas, wyd. 3, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Aouil B. (2008). Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, [w:] Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń–Wrocław: Wydawnictwo Adam Marszałek, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 26–28.
Bębas S., Plis J., Bednarek J. (2012). Wprowadzenie, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, s. 11.
Bochnia B., Bochnia K. (2010). Ukryty program w komunikacji niewerbalnej, [w:] Komunikowanie społeczne w edukacji. Zagrożenia podmiotowe i psychospołeczne, red. K. Czerwiński, M. Fiedor, J. Kubiczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60–61.
Goban-Klas T. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Huk T. (2012). Zjawisko satanizmu w dziecięcych i młodzieżowych blogach internetowych, [w:] Cyberprzestrzeń i edukacja, red. T. Lewowicki, B. Siemienicki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 335–353.
Huk T. (2014). Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków–Katowice: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hyb L. (2012). Informacja jako czynnik współczesnej edukacji, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.
Izdebska J. (2002). Dzieci „globalnej wioski” – nowy wymiar dzieciństwa. Wyzwania pedagogiczne, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu.
Jemielniak D. (2019). Socjologia Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kania J. (2018). Nauczyciele wobec potrzeb stosowania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, „Edukacja Humanistyczna”, nr 2(39), s. 7–16.
Łęski Z., Wieczorek Z. (2004). Internet: informacja czy relacja?, [w:] Oblicza Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 53–67.
Łobocki M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 28–31.
Magiera E. (2011a). Spółdzielczość jako forma edukacji w szkolnictwie polskim Drugiej Rzeczypospolitej, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Magiera E. (2011b). Współpraca rodziny i szkoły w wychowaniu spółdzielczym dzieci i młodzieży w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 2, s. 107–123.
Magiera E. (2014). Przysposobienie spółdzielcze wiejskiej młodzieży pozaszkolnej w Polsce w okresie międzywojennym (1917–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 10, s. 103–104.
Magiera E. (2016). Zarys rozwoju ruchu spółdzielczego na ziemiach polskich pod zaborem pruskim w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku oraz jego edukacyjny charakter, „Studia Pedagogica Ignatiana”, t. 19, nr 3, s. 183–197.
Magiera E. (2019). Podstawy formalno-prawne działalności spółdzielni uczniowskich w Polsce w latach 1945–1989, [w:] Założenia i realizacja ustroju szkolnego w Polsce w latach 1945–1989 (wybrane aspekty), red. B. Walak, Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, s. 63–90.
Morbitzer J. (2009). O potrzebie edukacji medialnej, „Wychowawca”, nr 9, s. 5–7,
Olechnicki K., Załęcki P. (1999). Słownik socjologiczny, Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.
Polak R. (2008). Początek rewolucji w komunikacji lokalnej? Realne a wirtualne media lokalne, [w:] Komunikacja w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sokołowski M. (2013). Nowe media: konwergencja technologiczna i rozszerzenie praktyk komunikacyjnych, [w:] Nowe media i wyzwania współczesności, red. M. Sokołowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Strykowski W., Skrzydlewski W. (2002). Przedmowa, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo eMPi2, s. 7–8.
Świtalski Z. (1985). Historia spółdzielczości uczniowskiej w Polsce w latach 1900–1985, Warszawa: Naczelna Rada Spółdzielcza.
Netografia
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/ [dostęp: 16.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/aktualnosci [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/kontakt-z-nami [dostęp: 23.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/o-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/partnerzy-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/statut-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].
http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/wladze-i-czlonkowie [dostęp: 22.03.2021].
http://www.frsu.pl/uploads/attachments/9eb4dc8ac519e221fde3540cc66cd6fa.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=1255&Itemid=296 [dostęp: 16.03.2021].
http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=155&Itemid=136 [dostęp: 23.03.2021].
http://www.zsl.gda.pl/aktualnosci/show/spoldzielnia-uczniowska-punkt-ksero-zsl [dostęp: 24.03.2021].
http://www.zsl.gda.pl/kontakt/ [dostęp: 23.03.2021].
http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/aktualnosci-1 [dostęp: 16.03.2021].
http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/wycieczki [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/page/2/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/historia/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/nasi-spoldzielcy/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsht.pl/su/sukcesy/ [dostęp: 22.03.2021].
http://zsken.pl/?page_id=2314 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsken.pl/wp-content/uploads/2021/03/Plan-pracy-SU-VZ%C3%93R-2019-20.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=1 [dostęp: 16.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=2 [dostęp: 24.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=3 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=4 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=5 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=6 [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/kronika.php [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019czII.pdf [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/zarzad.php [dostęp: 22.03.2021].
http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/kontakt/index.php [dostęp: 23.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-rockefeller [dostęp: 22.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-nie-ma-lipy [dostęp: 16.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-szarotka-dzialajaca-przy-zespole-szkol-im-bl-ks-piotra-dankowskiego-w-jordanowie [dostęp: 16.03.2021].
https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-winien-ma [dostęp: 22.03.2021].
https://www.facebook.com/110055859016867/posts/2002687136420387/ [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/dankowskijordanow [dostęp: 24.03.2021].
https://www.facebook.com/Przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87-ZSM-im-KEN-Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Vz%C3%B3r-i-Ekonomia-Spo%C5%82eczna-327714174100121/ [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska-MODRAczeK-904305449739092 [dostęp: 15.03.2021].
https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-uczniowska-ZSS-Stronie-%C5%9Al%C4%85skie-562454884180941 [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/su.nie.ma.lipy [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/technikumekonomiczne [dostęp: 16.03.2021].
https://www.facebook.com/WinienMa [dostęp: 16.03.2021].
https://www.krs.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=41&Itemid=297) [dostęp: 16.03.2021].
https://www.schoolandcollegelistings.com/XX/Unknown/904305449739092/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska--MODRAczeK [dostęp: 16.03.2021].
https://www.zse-2.krakow.pl/articles.php?article_id=33 [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zse-2.krakow.pl/viewpage.php?page_id=23 [dostęp: 23.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/images/pdf/SUPychotka.pdf [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka [dostęp: 16.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/266-walne-zgromadzenie-cz%C5%82onk%C3%B3w-su-pychotka [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/274-puchar [dostęp: 22.03.2021].
https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/276-andrzejki [dostęp: 22.03.2021].
https://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka [dostęp: 22.03.2021].
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 455
Liczba cytowań: 0