Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Funkcje witryn internetowych spółdzielni uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych
  • Strona domowa
  • /
  • Funkcje witryn internetowych spółdzielni uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji /
  4. Raporty z badań

Funkcje witryn internetowych spółdzielni uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych

Autor

  • Aleksandra Joanna Prus Uniwersytet Szczeciński, Instytut Pedagogiki https://orcid.org/0000-0002-5539-0718

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.3.007

Słowa kluczowe

witryny internetowe, spółdzielnie uczniowskie, szkoły ponadpodstawowe, komunikacja, uczeń, spółdzielca

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie funkcji witryn internetowych spółdzielni uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych. Przedmiotem badania uczyniłam strony internetowe prowadzone przez uczniów-spółdzielców. W artykule wykorzystano jakościową metodę badania tekstów, polegającą na analizie treści stron internetowych 13 uczniowskich zrzeszeń spółdzielczych funkcjonujących w szkołach ponadpodstawowych.

Spółdzielnie uczniowskie należą do organizacji szkolnych, które posiadają ponad stuletnią tradycję i ugruntowane sposoby działania. Jednak nowe technologie informacyjne zmieniły możliwości funkcjonowania i komunikowania się również w tych organizacjach szkolnych, które wykorzystują witryny internetowe w różnych celach. Na podstawie dokonanych analiz można wskazać na wielorakie znaczenie witryn internetowych prowadzonych przez spółdzielnie uczniowskie w szkołach ponadpodstawowych. Ich strony internetowe pełnią funkcje informacyjno-edukacyjne i popularno-towarzyskie. Zawierają informacje dotyczące: rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i jej oferty, współczesnego ruchu spółdzielczego, korzyści wynikających z przynależności do spółdzielni uczniowskiej, polegających choćby na organizacji czasu wolnego, nawiązywania kontaktów młodych spółdzielców między sobą i społecznością pozaszkolną. Wszystko to świadczy o wzroście popularności witryn internetowych i ich edukacyjnym znaczeniu.

Wyniki badań skłaniają do postawienia następującego postulatu: w zmediatyzowanej rzeczywistości należy edukować i zachęcać uczniów do właściwego i mądrego korzystania z przestrzeni wirtualnej, stanowiącej nową przestrzeń dydaktyczno-wychowawczą, wymagającą odpowiedniego zagospodarowania przez wszystkie podmioty szkoły: nauczycieli, wychowawców, uczniów i ich rodziców, w tym przez organizacje uczniowskie, których przykładem są spółdzielnie uczniowskie.

Biogram autora

Aleksandra Joanna Prus - Uniwersytet Szczeciński, Instytut Pedagogiki

Aleksandra Prus, doktorantka w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Naukowo zajmuje się problematyką spółdzielczości uczniowskiej w szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym na przełomie XX i XXI wieku, jej formami, działalnością gospodarczą i społeczną oraz jej edukacyjnym znaczeniem.

Bibliografia

Adler B.R., Rosenfeld B.L., Proctor II F.R. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, przeł. G. Skoczylas, wyd. 3, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Aouil B. (2008). Komunikowanie się w Internecie – narzędzia, specyfika i właściwości, [w:] Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń–Wrocław: Wydawnictwo Adam Marszałek, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 26–28.

Bębas S., Plis J., Bednarek J. (2012). Wprowadzenie, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, s. 11.

Bochnia B., Bochnia K. (2010). Ukryty program w komunikacji niewerbalnej, [w:] Komunikowanie społeczne w edukacji. Zagrożenia podmiotowe i psychospołeczne, red. K. Czerwiński, M. Fiedor, J. Kubiczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 60–61.

Goban-Klas T. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Huk T. (2012). Zjawisko satanizmu w dziecięcych i młodzieżowych blogach internetowych, [w:] Cyberprzestrzeń i edukacja, red. T. Lewowicki, B. Siemienicki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 335–353.

Huk T. (2014). Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków–Katowice: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Hyb L. (2012). Informacja jako czynnik współczesnej edukacji, [w:] Komunikacja w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.

Izdebska J. (2002). Dzieci „globalnej wioski” – nowy wymiar dzieciństwa. Wyzwania pedagogiczne, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu.

Jemielniak D. (2019). Socjologia Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kania J. (2018). Nauczyciele wobec potrzeb stosowania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, „Edukacja Humanistyczna”, nr 2(39), s. 7–16.

Łęski Z., Wieczorek Z. (2004). Internet: informacja czy relacja?, [w:] Oblicza Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 53–67.

Łobocki M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 28–31.

Magiera E. (2011a). Spółdzielczość jako forma edukacji w szkolnictwie polskim Drugiej Rzeczypospolitej, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Magiera E. (2011b). Współpraca rodziny i szkoły w wychowaniu spółdzielczym dzieci i młodzieży w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 2, s. 107–123.

Magiera E. (2014). Przysposobienie spółdzielcze wiejskiej młodzieży pozaszkolnej w Polsce w okresie międzywojennym (1917–1939), „Wychowanie w Rodzinie”, t. 10, s. 103–104.

Magiera E. (2016). Zarys rozwoju ruchu spółdzielczego na ziemiach polskich pod zaborem pruskim w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku oraz jego edukacyjny charakter, „Studia Pedagogica Ignatiana”, t. 19, nr 3, s. 183–197.

Magiera E. (2019). Podstawy formalno-prawne działalności spółdzielni uczniowskich w Polsce w latach 1945–1989, [w:] Założenia i realizacja ustroju szkolnego w Polsce w latach 1945–1989 (wybrane aspekty), red. B. Walak, Gorzów Wielkopolski: Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, s. 63–90.

Morbitzer J. (2009). O potrzebie edukacji medialnej, „Wychowawca”, nr 9, s. 5–7,

Olechnicki K., Załęcki P. (1999). Słownik socjologiczny, Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.

Polak R. (2008). Początek rewolucji w komunikacji lokalnej? Realne a wirtualne media lokalne, [w:] Komunikacja w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sokołowski M. (2013). Nowe media: konwergencja technologiczna i rozszerzenie praktyk komunikacyjnych, [w:] Nowe media i wyzwania współczesności, red. M. Sokołowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Strykowski W., Skrzydlewski W. (2002). Przedmowa, [w:] Media i edukacja w dobie integracji, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań: Wydawnictwo eMPi2, s. 7–8.

Świtalski Z. (1985). Historia spółdzielczości uczniowskiej w Polsce w latach 1900–1985, Warszawa: Naczelna Rada Spółdzielcza.

Netografia

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/ [dostęp: 16.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/aktualnosci [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/kontakt-z-nami [dostęp: 23.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/o-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/partnerzy-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/statut-spoldzielni [dostęp: 22.03.2021].

http://www.duo.spoldzielniauczniowska.pl/index.php/wladze-i-czlonkowie [dostęp: 22.03.2021].

http://www.frsu.pl/uploads/attachments/9eb4dc8ac519e221fde3540cc66cd6fa.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=1255&Itemid=296 [dostęp: 16.03.2021].

http://www.iv-lo.tarnow.pl/liceum2/index.php?option=com_content&view=article&id=155&Itemid=136 [dostęp: 23.03.2021].

http://www.zsl.gda.pl/aktualnosci/show/spoldzielnia-uczniowska-punkt-ksero-zsl [dostęp: 24.03.2021].

http://www.zsl.gda.pl/kontakt/ [dostęp: 23.03.2021].

http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/aktualnosci-1 [dostęp: 16.03.2021].

http://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka/wycieczki [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/category/wyjazdy/page/2/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/historia/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/nasi-spoldzielcy/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsht.pl/su/sukcesy/ [dostęp: 22.03.2021].

http://zsken.pl/?page_id=2314 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsken.pl/wp-content/uploads/2021/03/Plan-pracy-SU-VZ%C3%93R-2019-20.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=1 [dostęp: 16.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=2 [dostęp: 24.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=3 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=4 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=5 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/index.php?menu=6 [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/kronika.php [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/pliki/Kronika2018-2019czII.pdf [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/ekonomik/zarzad.php [dostęp: 22.03.2021].

http://zsz4.ostroleka.edu.pl/foldery/kontakt/index.php [dostęp: 23.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-rockefeller [dostęp: 22.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-nie-ma-lipy [dostęp: 16.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-szarotka-dzialajaca-przy-zespole-szkol-im-bl-ks-piotra-dankowskiego-w-jordanowie [dostęp: 16.03.2021].

https://szkolnafirma.pl/news/spoldzielnia-uczniowska-winien-ma [dostęp: 22.03.2021].

https://www.facebook.com/110055859016867/posts/2002687136420387/ [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/dankowskijordanow [dostęp: 24.03.2021].

https://www.facebook.com/Przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87-ZSM-im-KEN-Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Vz%C3%B3r-i-Ekonomia-Spo%C5%82eczna-327714174100121/ [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska-MODRAczeK-904305449739092 [dostęp: 15.03.2021].

https://www.facebook.com/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-uczniowska-ZSS-Stronie-%C5%9Al%C4%85skie-562454884180941 [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/su.nie.ma.lipy [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/technikumekonomiczne [dostęp: 16.03.2021].

https://www.facebook.com/WinienMa [dostęp: 16.03.2021].

https://www.krs.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=41&Itemid=297) [dostęp: 16.03.2021].

https://www.schoolandcollegelistings.com/XX/Unknown/904305449739092/Sp%C3%B3%C5%82dzielnia-Uczniowska--MODRAczeK [dostęp: 16.03.2021].

https://www.zse-2.krakow.pl/articles.php?article_id=33 [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zse-2.krakow.pl/viewpage.php?page_id=23 [dostęp: 23.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/images/pdf/SUPychotka.pdf [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka [dostęp: 16.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/266-walne-zgromadzenie-cz%C5%82onk%C3%B3w-su-pychotka [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/274-puchar [dostęp: 22.03.2021].

https://www.zss105.com.pl/pl/pychotka/276-andrzejki [dostęp: 22.03.2021].

https://zsdjordanow.iap.pl/spoldzielnia-uczniowska-szarotka [dostęp: 22.03.2021].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • pdf
  • pdf

Opublikowane

2021-11-29 — zaktualizowane 2021-11-19

Jak cytować

1.
PRUS, Aleksandra Joanna. Funkcje witryn internetowych spółdzielni uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 19 listopad 2021, T. 24, nr 3, s. 133–154. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.3.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 3 (2021): Mistrzostwo w nauce i edukacji

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 561
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

witryny internetowe, spółdzielnie uczniowskie, szkoły ponadpodstawowe, komunikacja, uczeń, spółdzielca
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa