Uczeń (dziecko) niewidzące i niedowidzące w edukacji inkluzyjnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.014Słowa kluczowe
edukacja, edukacja inkluzyjna, niepełnosprawność, niepełnosprawność wzrokowa, uczeń z niepełnosprawnością, uczeń z niepełnosprawnością wzrokową.Abstrakt
Edukacja inkluzyjna, polegająca zasadniczo na kształceniu uczniów z różnego typu niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością wzrokową, w systemie szkolnictwa ogólnodostępnego budzi wiele wątpliwości nie tylko natury organizacyjnej, ale również związanych z obowiązującymi unormowaniami prawa oświatowego. Stąd, w tekście danego artykułu, podjęto próbę wskazania wybranych problemów w planowaniu i realizacji procesu edukacyjnego adresowanego do uczniów z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z niepełnosprawnością wzrokową, kształcących się w systemie inkluzyjnym oraz problemów obejmujących kwestie udzielania takim uczniom adekwatnej do ich potrzeb pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Bibliografia
Andrzejewska J., Sitarczyk M. (2012), Specjalne potrzeby edukacyjne w przestrzeni systemu
oświaty. Teoretyczne i metodologiczne założenia programu: praca z uczniem ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi – wsparcie kadry nauczycielskiej, Akademia Humanistyczno-
Ekonomiczna w Łodzi, Lublin.
Bogucka J. (1996), Nauczanie integracyjne w Polsce, w: Wychowanie i nauczanie integracyjne.
Nowe doświadczenia, J. Bogucka, M. Kościelska (red.), Centrum Metodyczne
Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.
Kaczmarek B.M. (red.) (2011), Raport z diagnozy świdczonych usług z zakresu rehabilitacji
społecznej dla osób niepełnosprawnychnych w Polsce, Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej, Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (FIO), Warszawa.
Nilsen S. (2010), Moving towards an educational policy for inclusion? Main reform stages
in the development of Norwegian unitary school system, „International Journal of Inclusive
Education”, nr 5.
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2011/2012 (2012), GUS, Warszawa.
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. Nr 228, 2010.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, www.men.gov.pl, data dostępu: 20.11.2013.
Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej,
PWN, APS, Warszawa 2006.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. Nr 256, poz. 2572, 2004.
Zalecenie nr 5 dla państw członkowskich – Plan Działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie (2006), Council of Europe. www.org.edu.pl, dostęp: 20.10.2013 r.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1476
Liczba cytowań: 0