Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Zdrowie społeczno-emocjonalne studentów a radzenie sobie ze stresem
  • Strona domowa
  • /
  • Zdrowie społeczno-emocjonalne studentów a radzenie sobie ze stresem
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 57 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Zdrowie społeczno-emocjonalne studentów a radzenie sobie ze stresem

Autor

  • Anna Gaweł Jagiellonian University in Kraków, Poland https://orcid.org/0000-0002-1861-2924
  • Barbara Paulina Ostafińska-Molik Jagiellonian University in Kraków, Poland https://orcid.org/0000-0001-5093-3069

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2025.029

Abstrakt

W artykule zaprezentowano badania nad stresem studenckim, w których poszukiwano zależności między poziomem zdrowia społeczno-emocjonalnego studentów a stosowanymi przez nich strategiami radzenia sobie. Oceny poziomu zdrowia dokonano z wykorzystaniem konstruktu covitality. Badaniami z wykorzystaniem ankiety internetowej CAWI objęto N=491 studentów. Zastosowano Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem w polskiej adaptacji Z. Juczyńskiego i N. Ogińskiej-Bulik oraz zaadaptowaną przez autorki Skalę Zdrowia Społeczno-Emocjonalnego w wersji dla studentów (SEHS-HE) autorstwa M. Furlonga. W analizie danych zastosowano metodę korelacji oraz regresji wielokrotnej.

Wyniki pokazały, że wysoki poziom zdrowia społeczno-emocjonalnego sprzyja radzeniu sobie z wykorzystaniem strategii poszukiwania wsparcia emocjonalnego oraz pozytywnego przewartościowania. Okazało się też, że strategie te są pozytywnymi predykatorami zdrowia  społeczno-emocjonalnego a wzmacnianiu jego zasobów nie służy wykorzystywanie w transakcjach stresowych strategii unikowych.

Wyniki wskazują na potrzebę wdrażania programów edukacyjnych ukierunkowanych na kształtowanie u studentów zasobów zdrowia społeczno-emocjonalnego.

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

1.
GAWEŁ, Anna & OSTAFIŃSKA-MOLIK, Barbara Paulina. Zdrowie społeczno-emocjonalne studentów a radzenie sobie ze stresem. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 grudzień 2025, T. 2, nr 57, s. 59–73. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2025.029.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 57 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Anna Gaweł, Barbara Paulina Ostafińska-Molik

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 13
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa