Zdrowie społeczno-emocjonalne studentów a radzenie sobie ze stresem
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2025.029Abstrakt
W artykule zaprezentowano badania nad stresem studenckim, w których poszukiwano zależności między poziomem zdrowia społeczno-emocjonalnego studentów a stosowanymi przez nich strategiami radzenia sobie. Oceny poziomu zdrowia dokonano z wykorzystaniem konstruktu covitality. Badaniami z wykorzystaniem ankiety internetowej CAWI objęto N=491 studentów. Zastosowano Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem w polskiej adaptacji Z. Juczyńskiego i N. Ogińskiej-Bulik oraz zaadaptowaną przez autorki Skalę Zdrowia Społeczno-Emocjonalnego w wersji dla studentów (SEHS-HE) autorstwa M. Furlonga. W analizie danych zastosowano metodę korelacji oraz regresji wielokrotnej.
Wyniki pokazały, że wysoki poziom zdrowia społeczno-emocjonalnego sprzyja radzeniu sobie z wykorzystaniem strategii poszukiwania wsparcia emocjonalnego oraz pozytywnego przewartościowania. Okazało się też, że strategie te są pozytywnymi predykatorami zdrowia społeczno-emocjonalnego a wzmacnianiu jego zasobów nie służy wykorzystywanie w transakcjach stresowych strategii unikowych.
Wyniki wskazują na potrzebę wdrażania programów edukacyjnych ukierunkowanych na kształtowanie u studentów zasobów zdrowia społeczno-emocjonalnego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Anna Gaweł, Barbara Paulina Ostafińska-Molik

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 13
Liczba cytowań: 0