“Learning from the Masters” – Applying Thanatology to Teaching Modern History
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2018.013Keywords
death studies, action research, teaching modern history, social competence, death education, skillsAbstract
The article shows how to use the method of social sensitization of young people, i.e. the introduction of the so-called difficult topics such as dying, death, mourning, which can be referred to in the teaching of modern history. Referring to the methodological orientation of the action research, two thanatology actions were analyzed: interventional and planned, taking into account the perspective of didactics of history in the analysis and interpretation phase. The article constitutes a kind of a methodical proposal with examples, such as working with emotions, creating a school community of memory, using ego-documents and cemetery - a place of remembrance, to pursue the postulate of teaching history as an “opportunity for individual searches, discoveries and emotions”. Displaying thanatological threads in history education, or more broadly, humanistic subjects, creates an opportunity to confront the student (and the teacher) with one of the most difficult existential worries, which is death.
References
Balk, D. (ed.). (2012). Handbook of Thanatology. The essential body of knowledge for the study of death, dying, and bereavement. New York–London: Routledge.
Binnebesel, J. (2013). Tanatopedagogika w doświadczeniu wielowymiarowości człowieka i śmierci. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Binnebesel, J., Janowicz, A., Krakowiak, P. (red.). (2009). Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Gdańsk: Biblioteka Fundacji Hospicyjnej.
Cervinkova, H., Gołębniak, B. D. (red.). (2010). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Cervinkova, H., Gołębniak B. D. (red.). (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Chorąży, E., Konieczka-Śliwińska, D., Roszak, S. (2009). Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerepaniak-Walczak, M. (2014) Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 19(2), 181–194.
DeSpedler, L. A., Strickland, A. (1999). The Last Dance. Encountering Death and Dying, (ed. V), Mountain View – London – Boston: Mayfield Publishing Company.
Fenstermacher, G. D., Soltis, J. F. (2000). Style nauczania. Przeł. K. Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Górniewicz, J. (1997). Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: UWM.
Jagiełło, M. (2012). Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia. Kraków: Impuls.
Majchrzak, K. (2014). O edukacyjnych badaniach w działaniu w teorii i praktyce, repozytorium UMK. Pobrano z: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2592/o%20 edukacyjnych%20badaniach%20w%20dzia%C5%82aniu%20w%20teotii%20i%20 praktyce.pdf?sequence=1.
Miszczyk, A. (2012). Miszczu – mistrz życia. Wrocław: Wydawnictwo PPI Intrograf E.J. Buss.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2013). W poszukiwaniu nowej pedagogiki, nowej edukacji, nowej szkoły – reminescencje. W: H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Pałka, M. M. (2015). Ona po prostu zniknęła. Chicago: b.wyd.
Rembowski, J. (1989). Empatia. Studium psychologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Steiner, G. (2007). Nauki Mistrzów. Przeł. J. Łoziński. Poznań: Zysk i S-ka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 644
Number of citations: 0