Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Paradygmatyczny pultanizm współczesnej pedagogiki specjalnej
  • Strona domowa
  • /
  • Paradygmatyczny pultanizm współczesnej pedagogiki specjalnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 20 (2015) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Paradygmatyczny pultanizm współczesnej pedagogiki specjalnej

Autor

  • Marzenna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.042

Słowa kluczowe

pedagogika, pedagogika specjalna, paradygmat, koncepcja, teoria naukowa

Abstrakt

Współczesną pedagogikę specjalną, adekwatnie do specyfiki aktualnego etapu rozwoju cywilizacji, cechuje poszukiwanie nowych, dotychczas nieobecnych lub obecnych, ale w postaci marginalizowanej/zmarginalizowanej, dostosowanych do wymogów i specyfiki potrzeb społecznych oraz indywidualnych, rozwiązań koncepcyjnych, interpretujących istotę stanu oraz zjawiska ludzkiej niepełnosprawności. Wyrażają się one między innymi w postaci paradygmatów (czyli wzorcowych teorii, które umożliwiają wskazanie określonych założeń uznawanych za maksymalnie pewne, co pozwala skupić się na rozwiązaniu bardziej konkretnych problemów), przyjętych jako preferowane i nadrzędne. Jednakże pojawia się wrażenie o wieloznaczności proponowanych rozwiązań paradygmatycznych i braku możliwości przyjęcia jedynie pewnych prawd. Stąd w tekście danego artykułu zostały przedstawione wybrane refleksje na temat paradygmatycznej sytuacji polskiej pedagogiki specjalnej pierwszej dekady XXI wieku oraz wnioski dotyczące potrzeby uwzględnienia specyfiki rozwoju współczesnej cywilizacji w opracowywanych koncepcjach teoretycznych i podejmowanych strategiach działań praktycznych, adresowanych do osób niepełnosprawnych i systemu wsparcia społecznego środowisk związanych z dylematem niepełnosprawności, opartych na hermeneutycznej interpretacji zjawiska niepełnosprawności, jak również jego zindywidualizowanych konsekwencji.

Bibliografia

Aktualizowany słowniczek gwarowy, http://www.isibrno.cz/~malczyk/slownik.htm, dostęp:

08.2014.

Bauman Z.(2007), Tożsamość. Rozmowa z Benedetto Vecchim, GWP, Gdańsk.

Dykcik W.(2009), Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych, [w:] W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010–2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier, Bruksela 15.11.2010.

Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, „Monitor Polski”, nr 50, poz. 474 i 475, s. 970-971.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, ONZ, Nowy Jork 2006.

Kotowski S.(2008), Przewodnik po problematyce osób niewidomych i słabo widzących, Fundacja Trakt, Warszawa.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Impuls,

Kraków.

Kwieciński Z.(2000), Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego,

[w:] Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Olsztyn.

Kwieciński Z.(2011), Podwójne „przesunięcie paradygmatyczne” jako potrójne złudzenie,

[w:] M. Jaworska-Witkowska, Z. Kwieciński, Nurty pedagogii. Naukowe dyskursy odlotowe, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Kwieciński Z.(2012), Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Majewski T.(1998), Międzynarodowa Klasyfikacja Uszkodzeń, Niepełnosprawności i Upośledzeń

– nowe propozycje, „Problemy Rehabilitacji Zawodowej”, nr 1.

Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia - ICF oraz jej zastosowanie. Materiały robocze na CD, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Warszawa 8.10.2007.

Obuchowska I.(1987), Obecne i nieobecne paradygmaty w pedagogice specjalnej, „Kwartalnik

Pedagogiczny”, nr 4.

Rubacha K. (2003), Budowanie teorii pedagogicznych, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa.

Siegień A. (2005), Paradygmat, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Tokarski J. (red.) (1978), Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-10-12

Jak cytować

1.
ZAORSKA, Marzenna. Paradygmatyczny pultanizm współczesnej pedagogiki specjalnej. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 12 październik 2015, T. 1, nr 20, s. 171–182. [udostępniono 12.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.042.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 20 (2015)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4904
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika, pedagogika specjalna, paradygmat, koncepcja, teoria naukowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa