Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

The Paradigm of Modern Special Pedagogy
  • Home
  • /
  • The Paradigm of Modern Special Pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 20 (2015) /
  4. Meta-analyses of research on education

The Paradigm of Modern Special Pedagogy

Authors

  • Marzenna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.042

Keywords

pedagogy, special pedagogy, paradigm, conception, scientific theory

Abstract

Modern day special pedagogy, accordingly to the specifics of the current stage of development of the human civilisation, is characterised by the search for new, so-far absent or present
in a marginalised form, concept solutions interpreting the essence of the state and the phenomenon of disability, which should be adjusted to the requirements and specificity of
social and individual needs. They are expressed, for instance, in the form of paradigms (i.e. model theories, which enable highlighting of selected assumptions recognised as certain,
allowing for focusing on solutions of more specific problems), accepted as preferred and superior ones. However, at the same time, it gives the proposed paradigm solutions the sensation of ambiguity and it is impossible to accept only some of the certainties. Therefore, the article highlights selected thoughts concerning the subject of the paradigm situation of Polish special pedagogy in the first decade of the 21st century and conclusions regarding the need to consider the specificity of the modern civilisation development in theoretical concepts
and practical action strategies, aimed at the disabled and the system of social assistance for environments related to the dilemmas of disability, based on hermeneutic interpretation of
the phenomenon of disability, as well as its individualised consequences.

References

Aktualizowany słowniczek gwarowy, http://www.isibrno.cz/~malczyk/slownik.htm, dostęp:

08.2014.

Bauman Z.(2007), Tożsamość. Rozmowa z Benedetto Vecchim, GWP, Gdańsk.

Dykcik W.(2009), Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych, [w:] W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010–2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier, Bruksela 15.11.2010.

Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, „Monitor Polski”, nr 50, poz. 474 i 475, s. 970-971.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, ONZ, Nowy Jork 2006.

Kotowski S.(2008), Przewodnik po problematyce osób niewidomych i słabo widzących, Fundacja Trakt, Warszawa.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Impuls,

Kraków.

Kwieciński Z.(2000), Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego,

[w:] Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Olsztyn.

Kwieciński Z.(2011), Podwójne „przesunięcie paradygmatyczne” jako potrójne złudzenie,

[w:] M. Jaworska-Witkowska, Z. Kwieciński, Nurty pedagogii. Naukowe dyskursy odlotowe, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Kwieciński Z.(2012), Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Majewski T.(1998), Międzynarodowa Klasyfikacja Uszkodzeń, Niepełnosprawności i Upośledzeń

– nowe propozycje, „Problemy Rehabilitacji Zawodowej”, nr 1.

Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia - ICF oraz jej zastosowanie. Materiały robocze na CD, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Warszawa 8.10.2007.

Obuchowska I.(1987), Obecne i nieobecne paradygmaty w pedagogice specjalnej, „Kwartalnik

Pedagogiczny”, nr 4.

Rubacha K. (2003), Budowanie teorii pedagogicznych, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa.

Siegień A. (2005), Paradygmat, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Tokarski J. (red.) (1978), Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-10-12

How to Cite

1.
ZAORSKA, Marzenna. The Paradigm of Modern Special Pedagogy. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 12 October 2015. Vol. 1, no. 20, pp. 171-182. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.042.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 20 (2015)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 4652
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

pedagogy, special pedagogy, paradigm, conception, scientific theory
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop